4.6.09

SuMMeR 2009 (CYPRuS, JoRDaN, SYRia, LeBaNoN) (BHG I)



Travelog SUMMER 2009 ini terbahagi kepada 3 bahagian. Bahagian I menceritakan pengalaman aku di Cyprus. Bahagian II & Bahagian III pula menceritakan pengalaman aku di Jordan, Syria & Lubnan.

Cyprus adalah sebuah lagi negara pulau di Laut Mediterranean yang aku jejaki selepas Malta. Aku sendiri tidak menyangka yang aku akhirnya berjaya juga menjejakkan kaki di pulau yang selama ini menjadi idaman aku. Alhamdulillah. Syarikat penerbangan EasyJet telah membuat promosi harga tiket murah untuk ke Cyprus bagi penerbangan pada bulan Mei 2009. Setelah berfikir-fikir panjang, aku pun terus membeli tiket secara online untuk ke sana. Tercapai juga impian aku. Aku memilih tarikh 7 Mei 2009 untuk bertolak ke Cyprus dari London. Aku mengambil keputusan untuk ke Cyprus seorang diri memandangkan sahabat-sahabat aku yang lain masing-masing mempunyai rancangan mereka tersendiri. Lagipun, aku hendak tenangkan hati seorang diri selepas tamatnya peperiksaan ulangan.

Kita hanya merancang, tetapi Allah SWT yang berkuasa menentukan segalanya. Sehari sebelum pemergian aku ke Cyprus, keputusan peperiksaan ulangan aku yang berakhir seminggu yang lalu telah pun keluar. Daripada 4 modul yang aku ambil, cuma 2 sahaja yang lulus. Aku gagal dalam 2 lagi modul. Harapan aku untuk bergraduasi sekali lagi hancur. Jikalau aku lulus kesemua modul, sudah pasti aku akan dapat bergraduasi pada bulan Jun nanti. Apa boleh dibuat. Aku sudah mencuba sedaya upaya aku. Namun, Allah SWT yang Maha Menentukan Segala-galanya. Aku redha sahaja dengan kehendak-Nya. Mungkin ada rahmat yang terselindung di sebalik dugaan besar yang diberi. Hendak tak hendak, aku terpaksa mengulang semula peperiksaan untuk 2 modul itu pada bulan November nanti. Jikalau diikutkan hati, hendak sahaja aku membatalkan niat aku ke Cyprus. Namun, aku gagahkan juga semangat aku. Mungkin ada sesuatu yang menanti aku di sana nanti. Wallahu ‘alam.

Aku sebenarnya sudah lama juga teringin untuk menaiki Eurostar, iaitu keretapi laju bawah laut yang menghubungkan Paris & London dengan melalui Channel Tunnel yang dibina merentasi Selat Inggeris. Keretapi yang boleh mencecah kelajuan 300 km/jam itu telah memulakan perkhidmatannya sejak tahun 1994. Kini, ia adalah antara cara pengangkutan London-Paris yang paling cepat & efisyen. Ia juga sememangnya terkenal di seluruh dunia. Aku ingin mengambil kesempatan yang masih ada untuk merasai menaiki keretapi tersebut. Maka, selepas membeli tiket penerbangan EasyJet dari London ke Cyprus, aku membeli pula tiket penerbangan Aer Lingus dari Dublin ke Paris. Kemudian, untuk ke London dari Paris, aku membeli tiket Eurostar. Semuanya aku beli melalui internet. Harga tiket Eurostar agak mahal. Namun, itu sahajalah peluang yang aku ada untuk menaiki keretapi tersebut & aku tidak akan melepaskannya. Oleh itu, kesimpulannya, aku akan ke Paris terlebih dahulu dari Dublin. Dari Paris, aku akan ke London dengan menaiki Eurostar. Dan dari London, barulah aku akan terus ke Cyprus.


Peta Laluan Eurostar


Keretapi Eurostar

Aku bertolak dari Dublin ke Paris pada tarikh 6 Mei 2009 pada waktu malam. Keesokan harinya, iaitu pada tarikh 7 Mei 2009, aku bertolak ke London dari Paris. Dan pada tarikh yang sama aku tiba di London, aku bertolak terus bertolak ke Cyprus. Aku menghabiskan masa di Cyprus selama lebih kurang 4 hari. Pada tarikh 11 Mei 2009, aku pun pulang semula ke London & ke Dublin pula keesokan harinya. Di Cyprus, aku mengunjungi 3 buah bandar, iaitu Nicosia, Larnaka & Pafos. Aku bermalam di hostel-hostel yang harga-harganya agak berpatutan walaupun sedikit mahal. Untuk bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain, aku menggunakan perkhidmatan ‘service taxi’. Bagi memudahkan ekspedisi aku, aku membawa bersama buku panduan ‘Cyprus’ terbitan Lonely Planet yang sememangnya tersangat-sangat berguna.

Cyprus adalah sebuah negara pulau yang terletak di bahagian timur Laut Mediterranean. Negara-negara yang terletak berhampiran dengannya ialah Turki di bahagian utara & Syria & Lubnan di bahagian timur. Ia adalah pulau ketiga terbesar di Laut Mediterranean selepas Sicily & Sardinia yang menjadi kepunyaan negara Itali. Cyprus adalah antara pulau-pulau di laut tersebut yang menjadi tumpuan utama pelancong. Disebabkan kedudukannya yang terletak di Laut Mediterranean, negara pulau ini mengalami iklim Mediterranean. Waktu tempatan di sini adalah 2 jam lebih awal berbanding waktu GMT.

Pulau Cyprus ini sebenarnya terbahagi kepada dua entiti politik walaupun keseluruhan pulau itu diiktiraf sebagai negara Cyprus. Bahagian selatan pulau Cyprus yang merangkumi 60% daripada saiz pulau ini dikawal oleh Republic of Cyprus, kerajaan milik orang-orang Greek yang diiktiraf oleh satu dunia. Sementara bahagian utara pulau ini yang merangkumi 40% daripada saiznya pula dikawal oleh orang-orang Turki yang dikatakan telah menceroboh masuk & menawan bahagian utara pulau ini pada tahun 1974. Mereka seterusnya menubuhkan entiti politik mereka sendiri di bahagian utara pulau ini pada tahun 1983 yang dinamakan Turkish Republic of Northern Cyprus atau singkatannya Northern Cyprus. Entiti politik itu masih wujud sehingga ke hari ini & ia hanya diiktiraf oleh negara Turki sahaja. Sehingga kini, konflik antara Republic of Cyprus milik orang-orang Greek & Northern Cyprus milik orang-orang Turki masih lagi berterusan walaupun tiada berlaku peperangan.


Kedudukan Cyprus dalam peta Eropah


Peta Perpecahan Cyprus (Republic of Cyprus & Northern Cyprus)


Bendera Cyprus (Republic of Cyprus)

Jumlah penduduk di Cyprus berjumlah 870,000 orang. 90% daripadanya tinggal di Republic of Cyprus & selebihnya tinggal di Northern Cyprus. Orang-orang Greek di sini adalah penganut kuat agama Kristian Greek Orthodox sementara orang-orang Turki pula adalah penganut agama Islam. Bahasa Greek digunakan di Republic of Cyprus, sementara di Northern Cyprus pula, Bahasa Turki digunakan. Penggunaan Bahasa Inggeris agak meluas di Republic of Cyprus. Ramai antara mereka boleh bertutur Bahasa Inggeris dengan fasih. Berlainan pula dengan Northern Cyprus, penggunaan Bahasa Inggeris di sini kurang meluas & tidak ramai yang boleh bertutur dalam bahasa tersebut dengan baik.

Cyprus mengamalkan sistem pemerintahan Republik yang diketuai oleh Presiden. Namun, ianya tidak diiktiraf oleh Northern Cyprus, kerana mereka mempunyai sistem kerajaan Republik & pemerintah mereka sendiri iaitu seorang Presiden yang dibantu oleh seorang Perdana Menteri. Cyprus kini adalah sebahagian daripada Kesatuan Eropah. Namun, ia hanya merangkumi Republic of Cyprus di bahagian selatan pulau itu sahaja. Matawang yang digunakan di Republic of Cyprus ialah Euro, sementara di Northern Cyprus, Turkish Lira digunakan.

Menurut lagenda penduduk tempatan, Cyprus adalah tempat kelahiran tuhan Greek yang bernama Aphrodite & juga tempat tinggal watak-watak mitos Greek yang terkenal, iaitu Cinyras, Teucer & Pygmalion. Manusia telah dipercayai mula membina penempatan di sini pada tahun 10,000 SM. Orang-orang Greek mula bertapak di pulau Cyprus sekitar tahun 1,600 SM & kemuncaknya adalah pada tahun 1,110 SM apabila hampir seluruh pulau itu dipengaruhi oleh kebudayaan Greek. Cyprus jatuh di bawah pemerintahan kerajaan Assyria pada tahun 709 SM. Seterusnya, pemerintahannya diambil alih oleh kerajaan Mesir & kemudiannya oleh Empayar Parsi pada tahun 545 SM. Beberapa puluh tahun selepas itu, Cyprus berjaya dirampas oleh orang-orang Greek di bawah pimpinan Alexander the Great. Selepas kematiannya, Cyprus berada di bawah pimpinan penggantinya, iaitu Ptolemy yang mentadbir dari Alexandria, Mesir. Pengaruh kebudayaan Greek di Cyprus akhirnya tamat apabila Empayar Rom menawan pulau itu pada tahun 58 SM.

Seterusnya, Cyprus menjadi sebahagian daripada Empayar Byzantine mulai tahun 395. Ia kemudiannya jatuh di bawah pemerintahan orang-orang Arab dari tahun 649 hingga 966 sebelum ia berjaya ditawan semula oleh empayar itu. Cyprus kemudiannya ditawan oleh tentera Salib di bawah pimpinan Raja England yang bernama Richard I atau lebih dikenali sebagai Richard the Lionheart pada tahun 1191. Setahun kemudian, Cyprus dibeli oleh Guy of Lusignon, Raja Jerusalem yang telah kalah dalam Perang Hattin, iaitu perang antara Kerajaan Kristian Jerusalem & Kerajaan Islam di bawah pimpinan Salahuddin al-Ayubi. Guy of Lusignon ini kemudiannya melantik dirinya menjadi Raja Cyprus. Dinastinya hanya mampu bertahan sehingga 1489 apabila Republik Venice berjaya menawan pulau itu daripada pewaris takhta Dinasti Lusignon yang terakhir.

Sewaktu di bawah pemerintahan Republik Venice, Cyprus berulangkali diserang oleh tentera Empayar Turki Uthmaniyah. Akhirnya, pada tahun 1570, Cyprus jatuh ke bawah pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah. Seterusnya, selepas berlakunya beberapa rusuhan menentang pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah, pulau itu akhirnya ditadbir oleh Empayar British. Walau bagaimanapun, kedaulatan Empayar Turki Uthmaniyah ke atasnya masih lagi kekal. Hanya selepas kekalahan empayar tersebut dalam Perang Dunia Pertamalah, Cyprus secara rasminya mula menjadi sebahagian daripada Empayar British, iaitu mulai tahun 1925. Ia kemudiannya mendapat kemerdekaan daripada United Kingdom pada tahun 1960.

Selepas mendapat kemerdekaan, penduduk-penduduk bangsa Greek di Cyprus merancang untuk bersatu dengan negara Greece bagi mengawal keseluruhan pulau itu. Rancangan ini menimbulkan kemarahan penduduk-penduduk bangsa Turki yang kemudiannya menjadi punca pencerobohan & penawanan utara pulau itu oleh tentera Turki pada tahun 1974 & seterusnya pembentukan kerajaan Turkish Republic of Northern Cyprus atau singkatannya Northern Cyprus pada tahun 1983 yang hanya diiktiraf oleh negara Turki sahaja. Sejak dari tahun 1983 itu, kedua-dua Republic of Cyprus & Northern Cyprus mengikut haluan masing-masing. Sempadan antara kedua-dua negara sepanjang 180 km itu diletakkan di bawah pengawasan United Nations & dinamakan United Nations Buffer Zone. Ia juga dikenali dengan nama Green Line.

Hari 1: 6 MEI 2009

Lebih kurang pukul 3.30 petang pada hari ini, aku bertolak menuju ke Lapangan Terbang Dublin dengan menaiki bas. Aku akan ke Paris terlebih dahulu pada hari ini sebelum bertolak ke Cyprus dari London pada keesokan hari. Penerbangan Aer Lingus dari Dublin ke Paris dijadualkan berlepas pada pukul 6.30 petang ini.

Sesampai sahaja aku di Lapangan Terbang Dublin, aku terus mendaftar masuk. Selepas selesai urusan pendaftaran masuk & juga pemeriksaan sekuriti, aku pun menunggu di balai perlepasan. Tidak berapa lama kemudian, para penumpang pun dijemput masuk ke dalam pesawat. Lebih kurang pukul 6.30 petang, pesawat yang aku naiki pun mula berlepas meninggalkan Dublin menuju ke Paris. Perjalanan ke Paris mengambil masa selama 1¾ jam. Lebih kurang pukul 9.15 malam waktu tempatan Perancis, aku pun tiba di Lapangan Terbang Charles de Gaulle, Paris.

Selepas selesai semua urusan imigresen, aku pun menaiki metro untuk ke stesen keretapi Gare du Nord. Sesampainya aku di stesen keretapi itu, aku mencari mesin pengesahan tiket Eurostar yang terdapat di dalam stesen itu. Setelah puas mencari, akhirnya ia berjaya dijumpai. Aku sengaja mengesahkan tiket aku malam ini supaya aku tidak akan kelam-kabut keesokan paginya sewaktu hendak bertolak menaiki keretapi itu ke London. Sesudah mengesahkan tiket, aku pun terus berjalan mencari lokasi hostel yang sudah pun aku tempat melalui internet yang terletak tidak jauh dari stesen keretapi itu. Aku berjaya menjumpainya tidak lama kemudian. Selepas mendaftar masuk, aku pun dibawa ke bilik aku. Keadaan bilik itu kurang selesa. Namun, aku tidak kisah kerana aku cuma bermalam untuk satu malam sahaja di situ. Selepas mandi & solat, aku keluar untuk mencari makanan. Aku singgah di restoran MacDonald’s & memesan Fillet O’Fish. Selesai sahaja makan, aku pun kembali ke hostel untuk tidur.


Hari 2: 7 MEI 2009

Selepas solat Subuh & mandi, aku mula bergerak menuju kembali ke stesen keretapi Gare du Nord untuk menaiki keretapi Eurostar ke London. Keretapi yang aku tempah dijadualkan bertolak pada pukul 8.07 pagi. Aku berasa sangat gembira kerana akhirnya, tercapai juga impian aku untuk menaiki keretapi Eurostar yang melalui terowong dasar laut itu. Selepas selesai urusan imigresen, aku pun terus masuk ke dalam keretapi itu & tidak lama kemudian, ianya pun mulai bertolak meninggalkan Paris menuju ke London. Sungguh teruja aku. Perjalanan menaiki keretapi ini memakan masa lebih kurang 2½ jam.


Stesen Keretapi Gare du Nord, Paris, Perancis


Keretapi Eurostar di Stesen Keretapi Gare du Nord, Paris, Perancis

Sewaktu melalui Channel Tunnel yang dibina di bawah laut itu, keadaan di luar gelap buat beberapa ketika. Apabila di luar sudah cerah semula, ini menandakan yang aku sudah tiba di bumi United Kingdom. Tepat pukul 9.34 pagi waktu tempatan United Kingdom, aku pun tiba di stesen keretapi St Pancras, London. Setibanya aku di situ, aku terus menaiki Underground untuk ke stesen bas Victoria. Dari stesen bas tersebut, aku menaiki bas pula untuk ke Lapangan Terbang Gatwick. Bas tersebut mulai bertolak dari stesen bas Victoria pada pukul 11.00 tengah hari & tiba di lapangan terbang tersebut pada pukul 12.20 tengah hari.

Selepas beberapa ketika menunggu, akhirnya kaunter pendaftaran masuk pun dibuka & aku terus mendaftar masuk. Kemudian, aku melalui pula zon pemeriksaan sekuriti. Selepas semuanya beres, aku pun menunggu masa untuk masuk ke dalam pesawat EastJet untuk ke Pafos, Cyprus. Beberapa minit selepas menunggu, penumpang-penumpang pun dijemput masuk. Lebih kurang pukul 3.05 petang, pesawat pun mulai berlepas meninggalkan London menuju ke Pafos. Perjalanan mengambil masa selama 4½ jam. Lebih kurang pukul 9.35 malam waktu tempatan Cyprus, aku pun tiba di Lapangan Terbang Pafos, Cyprus.

Setibanya aku di lapangan terbang tersebut, aku pun terus melalui kaunter imigresen. Aku menghadapi sedikit masalah di kaunter tersebut kerana perasaan paranoid pegawai imigresen yang bertugas terhadap nama aku yang bermula dengan Muhammad. Dia bertanya kepada aku jikalau aku mempunyai kenalan di Northern Cyprus. Aku pun menafikannya. Sungguh paranoid sekali. Aku merasakan yang perkara ini mungkin hal yang biasa di pulau ini akibat ketegangan yang wujud antara orang-orang Greek di Republic of Cyprus & orang-orang Turki di Northern Cyprus. Masing-masing menyimpan perasaan paranoid sesama sendiri. Dia kemudiannya bertanya bermacam-macam lagi soalan yang membuatkan aku berasa tidak senang hati. Dia bertanya tentang visa & aku menegaskan yang warganegara Malaysia tidak memerlukan visa untuk memasuki negara Cyprus. Selepas itu dia bertanya tentang hostel & aku menjawab yang aku belum menempah mana-mana hostel lagi. Kemudian, dia bertanya pula apa tujuan aku ke sini & aku pun menjawab aku ke sini untuk melancong.

Sessi soal jawab itu dihujani dengan beberapa lagi soalan, seolah-olah aku disyaki sebagai pengganas. Walau bagaimanapun, aku menjawab soalan-soalannya dengan tenang sahaja kerana aku yakin, dengan niat yang betul, Allah SWT akan bantu aku. Pegawai itu akhirnya melepaskan aku dengan syarat aku tinggalkan Cyprus pada tarikh 11 Mei 2009 seperti yang tercatat dalam tiket penerbangan aku. Aku dengan senyum yang dibuat-buat pun bersetuju dengan syarat itu. Selepas itu, aku terus melangkah dengan rasa sakit hati yang teramat sangat. Terasa seperti hendak menyumpah-nyumpah pegawai imigresen tu. Apa-apa pun, aku bersyukur kerana aku akhirnya dilepaskan juga. Syukur kepada Allah SWT.

Aku kemudiannya berjalan keluar dari lapangan terbang itu. Aku tercari-cari jikalau ada sebarang pengangkutan awam untuk ke bandar Pafos. Namun, di luar tiada apa-apa kenderaan pun. Aku kemudian bertanya kepada pengawal yang bertugas yang boleh berbahasa Inggeris dengan amat baik. Rupa-rupanya dia berasal dari England & telah menetap di Cyprus berpuluh-puluh tahun. Dia memberitahu aku bahawa tiada perkhidmatan bas disediakan di lapangan terbang itu. Yang ada cuma teksi. Teksi yang paling awal pun hanya akan ada pada pukul 5.30 pagi nanti. Aku berasa terkejut. Aku bertanya sama ada aku boleh bermalam di lapangan terbang itu. Pengawal itu berkata boleh. Dia kemudian membawa aku ke bilik rehat pemandu-pemandu teksi yang terdapat di lapangan terbang itu. Dia meninggalkan aku di situ bersama-sama dengan seorang pemuda yang terkandas. Aku cuba untuk melelapkan mata di situ, namun tidak berjaya. Mungkin kerana aku sudah tidur dengan puas sewaktu dalam penerbangan tadi.


Lapangan Terbang Pafos, Cyprus


Lapangan Terbang Pafos, Cyprus

Hari 3: 8 MEI 2009

Lebih kurang pukul 5.30 pagi, aku pun keluar dari bilik rehat pemandu-pemandu teksi itu. Aku menuju ke arah teksi-teksi yang sudah ada di bahagian luar Lapangan Terbang Pafos. Aku bertanyakan harga tambang untuk ke bandar Pafos kepada salah seorang pemandu teksi di situ. Harga yang diletakkan agak mahal. Namun, aku tiada pilihan lain. Aku terus menaiki salah sebuah teksi yang ada di situ. Aku meminta pemandunya membawa aku ke stesen ‘service taxi’ di bandar Pafos. Kami berbual-bual kosong sewaktu dalam perjalanan. Bahasa Inggerisnya tidak sefasih pengawal malam tadi. Tetapi, aku masih boleh memahami sedikit-sedikit apa yang cuba dikatakannya.

Tidak berapa lama kemudian, aku pun tiba di stesen ‘service taxi’ yang dimaksudkan. Sesampainya aku di situ, aku memberitahu kepada seorang lelaki yang bekerja di situ yang aku hendak ke Nicosia. Lelaki itu kemudian meminta aku menunggu buat seketika. Tidak berapa lama selepas menunggu, lelaki itu menjemput aku masuk ke dalam sebuah van yang ada di situ. ‘Service taxi’ adalah pengangkutan awam antarabandar yang utama di Cyprus. Ini kerana pengangkutan bas amat terhad & tiada perkhidmatan keretapi di negara pulau ini. ‘Service taxi’ yang dikelolakan oleh syarikat Travel & Express ini menjemput penumpang-penumpang yang telah membuat tempahan dari rumah ke rumah & seterusnya membawa penumpang-penumpang tersebut ke destinasi yang hendak mereka tujui.


Logo Syarikat Travel & Express

Untuk ke Nicosia dari Pafos, aku perlu menukar ‘service taxi’ di sebuah bandar yang bernama Lemessos. Perjalanan dari Pafos ke Lemessos memakan masa selama sejam. Perjalanan dari Lemessos ke Nicosia pula mengambil masa selama 1½ jam. Harga tambang yang dikenakan amatlah murah. Sesampainya aku di Nicosia, aku meminta pemandu ‘service taxi’ menurunkan aku di hostel yang sudah pun aku rujuk di dalam buku panduan. Malang sekali bagi aku, hostel tersebut sudah tidak wujud lagi. Aku kemudian terpaksa berjalan jauh untuk mencari hostel kedua pilihan aku. Mujurlah ianya berjaya dijumpai. Harganya pun agak berpatutan. Selepas mendaftar masuk, aku pun terus masuk ke dalam bilik air untuk mandi. Setelah itu, barulah aku memulakan pengembaraan mengelilingi kota Nicosia.

Nicosia atau nama tempatannya Lefkosia adalah bandar terbesar & ibu kota bagi kedua-dua Republic of Cyprus & Northern Cyprus. Bandar ini terletak di tengah-tengah pulau Cyprus, di pinggiran Sungai Pedieos. Nicosia adalah satu-satunya bandar yang terbahagi kepada 2 bahagian yang masih wujud di muka bumi. Sebelum ini, Berlin merupakan salah satu daripadanya, sebelum robohnya Tembok Berlin. Bandar Nicosia ini mula dibahagikan kepada dua bahagian pada tahun 1960, sewaktu konflik yang berlaku antara penduduk bangsa Greek & penduduk bangsa Turki di sini. Konflik ini berlaku akibat rancangan penduduk bangsa Greek yang inginkan Cyprus disatukan dengan negara Greece. Sementara penduduk bangsa Turki pula tidak bersetuju dengan rancangan tersebut.

Seterusnya, pada tahun 1974, pembahagian bandar itu menjadi semakin kuat dengan pencerobohan tentera Turki di utara Cyprus & juga di utara Nicosia. Dan Nicosia secara rasminya dibahagi kepada dua bahagian pada tahun 1983, sewaktu penubuhan Turkish Republic of Northern Cyprus atau singkatannya Northern Cyprus. Walau bagaimanapun, pada masa kini, terdapat banyak usaha pendamaian yang sedang dilakukan. Contohnya, laluan keluar masuk antara kedua-dua bahagian telah dilonggarkan mulai tahun 2003. Kini, penduduk-penduduk & pelancong-pelancong di kedua-dua bahagian bandar ini bebas masuk & keluar dengan menggunakan kad pengenalan atau passport. Jumlah penduduk adalah seramai 224,000 orang di Nicosia Selatan, iaitu di bahagian kepunyaaan Republic of Cyprus & 85,000 orang di Nicosia Utara, iaitu di bahagian kepunyaan Northern Cyprus.


Kedudukan Nicosia dalam peta Cyprus


Peta Pembahagian Kota Nicosia

Nama asal Nicosia ialah Ledra. Sewaktu di bawah era pemerintahan Greek & Rom, kota ini tidak begitu penting. Namun, mulai kurun ke-10, kebanyakan penduduk di pulau Cyprus mulai bertumpu di sini kerana takutkan ancaman-ancaman di bandar-bandar yang terletak di pinggir laut. Ia kemudiannya menjadi ibu kota kerajaan Cyprus yang ditubuhkan oleh Dinasti Lusignan mulai tahun 1192 sehinggalah Cyprus ditawan oleh Republik Venice pada tahun 1489. Seterusnya, kota Nicosia ditawan pula oleh Empayar Turki Uthmaniyah pada tahun 1571 selepas seluruh pulau Cyprus ditawan oleh empayar tersebut. Ia kemudiannya dijadikan pusat pemerintahan British pula sewaktu penjajahan British di Cyprus dari tahun 1878 sehingga kemerdekaannya pada tahun 1960. Hanya selepas tahun 1960lah kota ini mula dibahagikan kepada dua bahagian seperti yang diceritakan di atas.

Nicosia pada zaman dahulunya dikelilingi oleh kubu pertahanan yang dinamakan Venetian City Wall yang mempunyai bentuk yang unik. Pembinaannya dilakukan ketika tahun 1560-an sewaktu Nicosia berada di bawah pemerintahan Republik Venice. Ia dibina untuk melindungi Nicosia daripada serangan tentera Empayar Turki Uthmaniyah. Pembinaannya menggantikan kubu lama yang sudah usang & lemah. Kubu yang baru dibina ini mempunyai lilitan sepanjang 3 km, 11 buah ‘bastion’ yang berbentuk pentagon di sekelilingnya & juga 3 buah pintu masuk, iaitu Famagusta Gate, Paphos Gate & Kyrenia Gate. Walau bagaimanapun, kubu pertahanan ini tidak dapat disiapkan sepenuhnya sebelum kejatuhan kota ini ke tangan tentera Empayar Turki Uthmaniyah. Kebanyakan sisa tinggalan kubu tersebut masih kukuh lagi sehingga ke hari ini.


Peta Kota Nicosia yang dikelilingi Venetian City Wall

Lokasi pertama di Nicosia yang aku kunjungi ialah Bayraktar Mosque yang terletak di bastion Venetian City Wall yang bernama Constanza Bastion. Masjid ini adalah masjid pertama yang dibina oleh Empayar Turki Uthmaniyah selepas berjaya menawan kota Nicosia daripada Republic Venice pada tahun 1571. Di lokasi inilah bendera Turki Uthmaniyah mula-mula sekali dipacakkan sewaktu penawanan kota ini. Walau bagaimanapun, pemacak bendera itu akhirnya telah dibunuh oleh tentera Republik Venice. Mayatnya kemudian disemadikan di kawasan masjid ini & Bayraktar Mosque yang ada sekarang ini didirikan sebagai memberi penghormatan kepada pemacak bendera itu. Masjid ini kemudiannya dibina semula pada tahun 1820 & diperbaiki pada tahun 1990. Pada masa kini, ianya masih dalam proses pembaikan & tidak dapat digunakan oleh para jemaah untuk bersolat.

Sewaktu konflik yang berlaku antara penduduk bangsa Greek & Turki antara tahun 1960 hingga 1974, masjid ini menjadi antara lokasi serangan utama oleh penduduk-penduduk bangsa Greek. Ia telah dibom sebanyak 4 kali pada tahun 1962 sewaktu hari Ulangtahun Kemerdekaan Greece yang telah merosakkan menara azannya. Ia kemudiannya dibom lagi pada tahun 1964. Pengeboman pada tahun tersebut memusnahkan sama sekali menara azan masjid ini. Begitu hebat sekali kebencian orang-orang kafir Greek terhadap orang-orang Islam Turki. Agaknya mereka masih lagi berdendam dengan orang-orang Turki yang telah meruntuhkan Empayar Byzantine dengan penawanan ibu kota empayar tersebut, iaitu Constantinople/Istanbul pada tahun 1453. Empayar Byzantine dahulunya merupakan penaung kepada agama Greek Orthodox yang dianuti mereka. Wallahu ‘alam.


Constanza Bastion berhampiran Bayraktar Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Bayraktar Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Seterusnya, aku menuju ke Liberty Monument yang terletak di bastion Venetian City Wall yang bernama Podocatro Bastion. Monumen ini didirikan pada tahun 1973 bagi memperingati hari pembebasan pejuang kemerdekaan Cyprus dari penjara pada tahun 1959 yang memperjuangkan kemerdekaan negara itu daripada Empayar British. Selepas bergambar di Liberty Monument, aku menuju pula ke Archbishop’s Palace, rumah kediaman Archbishop of Cyprus, paderi utama di negara ini. Sewaktu konflik yang berlaku antara penduduk bangsa Greek & Turki, Archbishop of Cyprus yang bernama Makarios III telah cuba untuk dibunuh, namun usaha tersebut gagal. Istana itu juga musnah seluruhnya pada tahun 1974 & dibina semula pada tahun 1980. Di hadapannya terdapat ukiran patung Archbishop tersebut.


Podocatro Bastion berhampiran Liberty Monument, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Liberty Monument, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Liberty Monument, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Archbishop’s Palace, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Archbishop’s Palace, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Ukiran Patung Archbishop Makarios III di Archbishop’s Palace, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Selepas itu, aku ke Famagusta Gate pula, iaitu salah satu daripada 3 pintu masuk ke kota ini menerusi Venetian City Wall. Ia adalah pintu masuk yang terbesar & yang paling menarik antara ketiga-tiga pintu masuk yang ada. Sewaktu era pemerintahan Republik Venice dahulu, Famagusta Gate digunakan sebagai laluan masuk & keluar pelawat-pelawat di bahagian timur kota ini. Ia masih juga digunakan sewaktu era pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah. Namun, sewaktu zaman pemerintahan Empayar British, tempat ini hanya dijadikan gudang penyimpanan barang. Selepas kemerdekaan Cyprus, Famagusta Gate mengalami proses pengubahsuaian & mulai tahun 1983, ianya dijadikan muzium.


Famagusta Gate, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Ruang dalaman, Famagusta Gate, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Kemudian, aku melalui kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan. Kawasan tersebut yang dinamakan United Nations Buffer Zone sentiasa dipantau oleh United Nations. Pencerobohan antara sempadan di sini amat dilarang sama sekali.


Kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan


Kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan


Kawasan pagar dawai & besi yang menjadi sempadan antara Nicosia Utara & Nicosia Selatan

Aku seterusnya berjalan menuju ke Omariye Mosque, salah satu daripada 2 buah masjid yang terdapat di Nicosia Selatan. Omariye Mosque ini sebenarnya adalah gereja yang telah ditukar fungsinya menjadi masjid. Gereja tersebut dibina pada tahun 1395 yang diberi nama St. Mary of the Augustinians & merupakan antara gereja yang terpenting di sini pada zaman dahulu. Gereja itu kemudiannya dikatakan termusnah akibat serangan tentera Turki Uthmaniyah pada tahun 1570. Selepas Nicosia berjaya ditawan oleh Empayar Turki Uthmaniyah, gereja itu kemudiannya diperbaiki & ditukar fungsinya menjadi masjid. Memandangkan hari ini adalah hari Jumaat, aku menunaikan solat fardhu Jumaat di sini. Khutbahnya disampaikan dalam Bahasa Inggeris. Ramai jemaah yang hadir. Hampir penuh masjid ini. Tak sangka pula aku ramai penduduk beragama Islam di Nicosia Selatan ini. Kebanyakan mereka seperti berasal dari India atau Pakistan.


Omariye Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Omariye Mosque, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Selepas menunaikan solat fardhu Jumaat, aku bergambar dengan sebuah hamam di hadapan masjid ini yang dinamakan Omariye Hamam, bersempena dengan nama masjid tersebut. Ia dibina pada akhir kurun ke-16 oleh Lala Mustafa Pasha, sempena penawanan Nicosia oleh Empayar Turki Uthmaniyah. Hamam ini adalah antara hamam yang masih lagi kukuh di bandar ini.


Omariye Hamam, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Kemudiannya, aku meneruskan pengembaraan aku ke gereja yang terbesar di dalam kawasan Venetian City Wall, iaitu Frenonemi Church. Gereja Greek Orthodox ini dibina pada tahun 1872. Seterusnya, aku menuju ke jalan membeli-belah yang terdapat di kota Nicosia ini. Aku membeli beberapa buah cenderahati untuk dibawa pulang. Sesudah itu, aku kembali semula ke hostel untuk menunaikan solat Asar. Apabila matahari sudah terbenam, aku keluar untuk makan malam. Aku makan di sebuah restoran halal yang terdapat di kota tersebut. Terdapat banyak juga restoran halal di sini. Alhamdulillah. Selepas makan, aku bersiar-siar mengambil angin malam. Sesudah itu, aku pun kembali ke hostel untuk mandi, solat & kemudiannya tidur.


Frenonemi Church, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Jalan membeli-belah, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus


Jalan membeli-belah, Nicosia Selatan, Republic of Cyprus

Hari 4: 9 MEI 2009

Hari ini adalah hari kedua aku di Nicosia. Pada hari ini, aku akan menghabiskan masa di bahagian Nicosia Utara, milik Turkish Republic of Northern Cyprus. Untuk masuk ke bahagian Nicosia Utara, aku melalui sebuah kawasan ‘checkpoint’ yang terletak di sempadan kedua-dua bahagian Nicosia. Kawasan ini dijaga oleh pegawai-pegawai imigresen kedua-dua belah pihak. Fotografi tidak dibenarkan sama sekali.


Bendera Northern Cyprus


Kawasan ‘Checkpoint’ di Sempadan Nicosia Utara & Nicosia Selatan

Untuk masuk ke dalam kawasan Nicosia Utara, aku cuma perlu menunjukkan passport kepada pegawai imigresen yang bertugas di bahagian Nicosia Utara sahaja. Pegawai tersebut kemudiannya mengeluarkan pass untuk disimpan. Ia perlu ditunjukkan semula apabila hendak keluar dari Nicosia Utara nanti. Apabila masuk sahaja ke dalam kawasan Nicosia Utara, suasananya berbeza sungguh berbanding Nicosia Selatan. Di Nicosia Selatan, bendera negara Greece dikibarkan di sana-sini. Di Nicosia Utara, bendera negara Turki pula yang dikibarkan. Bahasa yang digunakan antara kedua-duanya juga berbeza. Di Nicosia Selatan, aku mendengar orang-orangnya bertutur dalam Bahasa Greek & tulisan pada semua papan tanda ditulis dalam tulisan Greek. Di Nicosia Utara pula, orang-orangnya bertutur dalam Bahasa Turki & kesemua papan tanda ditulis dalam Bahasa Turki. Ketara sungguh perbezaan yang aku rasai, walaupun kota Nicosia ini bukanlah sebesar mana.


Sekitar kawasan Nicosia Utara, Northern Cyprus

Lokasi pertama di Nicosia Utara yang aku jejaki ialah Dervish Pasha Mansion, sebuah rumah lama yang dibina sekitar awal kurun ke-19 oleh seorang pedagang yang terkenal di sini, iaitu Dervis Efendi. Ianya kemudian dijadikan milik kerajaan Northern Cyprus pada tahun 1978 & kemudiannya dijadikan muzium ethnografik pada tahun 1988.


Dervish Pasha Mansion, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Selepas itu, aku menuju ke Armenian Church, gereja yang dibina sewaktu pemerintahan Raja Cyprus dari Dinasti Lusagnon, iaitu Henry II. Gereja ini kemudiannya dihadiahkan kepada orang-orang Armenia oleh Empayar Turki Uthmaniyah atas jasa mereka membantu menawan pulau Cyprus. Mereka walau bagaimanapun dihalau oleh orang-orang Turki pada tahun 1963 kerana telah membantu orang-orang Greek sewaktu konflik antara orang-orang Greek & Turki sedang berlaku.


Armenian Church, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Aku kemudiannya bergerak menuju ke Arabahmet Mosque, masjid yang dibina pada kurun ke-16 di atas tapak bekas sebuah gereja lama. Masjid ini dinamakan bersempena dengan nama seorang jeneral Turki Uthmaniyah yang bernama Arab Ahmet Pasha. Di kawasan masjid ini terdapat kubur-kubur orang-orang yang ternama di sini seperti Kamil Pasha, Ishak Pasha & Hafiz Hasan.


Arabahmet Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Arabahmet Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Setelah itu, aku meneruskan perjalanan ke Attaturk Square, dataran yang menjadi tumpuan utama penduduk tempatan sejak zaman Turki Uthmaniyah lagi. Di tengah-tengah dataran tersebut, terdapat sebuah monumen yang bernama Venetian Column. Monumen tersebut dipindahkan ke sini dari Salamis pada tahun 1489 bagi menandakan kekuasaan Republik Venice di Cyprus. Selepas Empayar Turki Uthmaniyah berjaya menawan Cyprus, Venetian Column ini dialihkan dari tempatnya. Ia hanya diletakkan kembali ke sini pada tahun 1915 oleh British sewaktu pemerintahannya di pulau ini. Di sekeliling monumen tersebut terdapat air pancut yang dibina sewaktu zaman Empayar Turki Uthmaniyah.


Attaturk Square, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Attaturk Square, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Kemudian, aku berjalan kaki pula ke Mevlevi Tekke Museum of Whirling Dervishes yang merupakan pusat kebudayaan yang penting sewaktu era pemerintahan Turki Uthmaniyah di Cyprus. Bangunan ini dibina pada kurun ke-17 atas sumbangan hartawan wanita bernama Emine Hatun. Bangunan ini pada zaman dahulunya merupakan pusat kepada tarian sufi yang diberi nama Whirling Dervishes yang diasaskan oleh pengikut Jalaluddin Rumi dari Konya, Turki. Bangunan ini kemudiannya ditutup pada tahun 1954 & hanya dibuka semula pada tahun 2000 sebagai sebuah muzium. Terdapat 16 buah makam di kawasan muzium ini.


Mevlevi Tekke Museum of Whirling Dervishes, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Berhampiran dengan Mevlevi Tekke Museum of Whirling Dervishes tadi terletak sebuah lagi pintu masuk utama ke kota Nicosia melalui Venetian City Wall, iaitu Kyrenia Gate. Pintu masuk itu diperbaiki oleh Empayar Turki Uthmaniyah pada tahun 1821 & binaan baru berbentuk segiempat sama yang mempunyai kubah di atasnya dibina seperti yang dapat dilihat pada hari ini. Ia berfungsi sebagai bilik pengawal. Pintu masuk ini pada zaman dahulu hanya dibuka sebelum solat Subuh & ditutup selepas solat Isyak. Pada masa kini, terdapat jalan raya di kiri kanan pintu masuk ini yang dibina oleh British pada tahun 1931. Kemudiannya, pada tahun 1994, bangunan pintu masuk ini diperbaiki lagi & dijadikan pejabat pelancong.


Kyrenia Gate, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Kyrenia Gate, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Selepas bergambar di Kyrenia Gate, aku makan tengah hari di sebuah restoran kebab. Makanan-makanan di sini sudah tentunya dijamin halal kerana majoriti penduduk di sini adalah orang Turki yang beragama Islam. Selepas makan, aku ke lokasi yang seterusnya, iaitu New Mosque. Bangunan masjid ini dahulunya merupakan sebuah gereja yang dibina pada kurun ke-14. Ia ditukar fungsinya menjadi masjid pada tahun 1571. Masjid ini kemudiannya diruntuhkan pada tahun 1740-an & masjid baru dibina bersebelahan dengan runtuhan masjid yang diruntuhkan itu. Menara masjid ini pernah diruntuhkan kerana berada dalam keadaan bahaya & dibina semula pada tahun 1971.


New Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Selepas itu, aku menuju ke Tandi’s Hamam yang diperbuat daripada batu-batu yang dipotong. Ia dibina sekitar tahun 1900-an oleh Gosti Giryagu Tandi untuk dijadikan rumah mandi awam. Pada tahun 1953, ia dikhaskan untuk golongan wanita sahaja. Sebahagian daripadanya telah termusnah sewaktu kekacauan yang berlaku pada tahun 1958 & terus tidak digunakan sehingga kini.


Tandi’s Hamam, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Seterusnya, aku meneruskan perjalanan aku ke Hadyar Pasa Mosque, sebuah lagi gereja yang ditukar fungsinya menjadi masjid. Gereja asalnya bernama St Catherine yang dibina pada kurun ke-14 yang merupakan gereja kedua terbesar di Nicosia pada waktu itu. Masjid ini adalah antara 2 buah masjid yang mempunyai senibina gothik yang mengagumkan di Nicosia. Sebuah lagi ialah Selimiye Mosque. Walau bagaimanapun, bangunan ini tidak lagi berfungsi sebagai masjid pada masa kini. Ianya telah dijadikan galeri & dinamakan Hadyar Pasa Gallery.


Hadyar Pasa Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Kemudian, aku ke Ali Ruhi Fountain yang dibina oleh Gabenor Turki Uthmaniyah di Cyprus, iaitu Ali Ruhi Efendi pada tahun 1829. Ia digunakan sebagai sumber bekalan air oleh Kucuk Medersa, sebuah madrasah yang pernah berada di sini dahulu. Setelah Selimiye Square berhampiran Selimiye Mosque dibina pada tahun 1930, Ali Ruhi Fountain sudah tidak digunakan lagi.


Ali Ruhi Fountain, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Tidak jauh dari situ, terletak Covered Bazaar, sebuah bazaar yang mula dibuka pada tahun 1932. Terdapat pelbagai jenis barang dijual di sini, terutamanya makanan-makanan mentah seperti daging, ikan & sayur. Selepas puas melihat ragam manusia membeli-belah di dalam bazaar ini, aku meneruskan perjalanan ke Buyuk Han, sebuah lagi bangunan yang berasaskan senibina Turki Uthmaniyah yang terpenting di Nicosia. Bangunan 2 tingkat ini dibina antara tahun 1570 & 1572. Ia pada zaman dahulunya merupakan bangunan hotel, di mana terdapatnya 68 buah bilik & 10 buah kedai di dalamnya. Ia memberi kemudahan penginapan kepada pedagang-pedagang luar yang berdagang di sini & juga para pelancong. Bangunan ini walau bagaimanapun hilang kepentingannya selepas pembinaan hotel-hotel di sekitar kota ini. Sewaktu pemerintahan British, bangunan ini dijadikan kawasan penjara. Pada masa kini, terdapat kedai-kedai yang menjual barang-barang kraftangan tempatan & juga restoran-restoran di dalamnya. Di tengah-tengahnya pula terdapat sebuah masjid kecil.


Covered Bazaar, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Ruang dalam Covered Bazaar, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Buyuk Han, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Buyuk Han, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Lokasi terakhir aku di Nicosia Utara ialah Selimiye Mosque, bangunan yang dahulunya merupakan sebuah gereja Roman Katolik yang bernama St Sophia Cathedral. Ia adalah bangunan yang tertua & antara yang terulung di Nicosia & juga di pulau Cyprus. Pembinaannya dimulakan pada tahun 1209 sewaktu pemerintahan Raja Cyprus dari Dinasi Lusignan yang bernama Henry I. Ia siap dibina pada tahun 1326. Di sinilah putera-putera Dinasti Lusignan ditabalkan menjadi Raja Cyprus. Di sekitar bangunan ini terdapat makam-makam keluarga diraja Cyprus. Pada tahun 1571 sewaktu Cyprus berjaya ditawan oleh Empayar Turki Uthmaniyah, St Sophia Cathedral ditukar fungsinya menjadi masjid & banyak penambahan & pembaharuan dibuat seperti pembinaan menara azan & sebagainya. Masjid itu diberi nama Aya Sofia Mosque yang kemudiannya ditukar menjadi Selimiye Mosque pada tahun 1954. Ia kini adalah masjid yang terbesar & tercantik di Nicosia.


Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Ruang dalam Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus


Ruang dalam Selimiye Mosque, Nicosia Utara, Northern Cyprus

Aku menunaikan solat di dalam Selimiye Mosque. Selepas selesai solat, aku duduk-duduk sambil menghilangkan penat. Sedang aku duduk berehat, tiba-tiba datang 2 orang pemuda bangsa Turki menghampiri aku & mengajak aku berbual. Mereka adalah pelajar di sebuah universiti di situ. Mereka bangga dapat berkenalan dengan orang Malaysia & mereka berharap suatu hari nanti mereka dapat belajar di Universiti Islam Antarabangsa. Hahaha. Aku berasa amat bangga mendengar hasrat mereka itu. Agak lama juga kami berbual. Menurut kata salah seorang daripada mereka, mereka ingin berbual dengan aku kerana mereka hendak mempraktikkan penggunaan Bahasa Inggeris mereka. Hahaha. Aku ketawa lagi. Mereka berdua amat peramah sekali. Selepas berbual, mereka meminta alamat email aku. Aku lantas menulisnya di atas sehelai kertas & memberikan kepada salah seorang daripada mereka. Mereka kemudiannya mengucapkan selamat tinggal kepada aku. Aku kemudiannya tersenyum sendirian.

Selepas menghilangkan penat, aku pun berjalan kembali semula ke kawasan imigresen untuk kembali semula ke Nicosia Selatan. Selepas melepasi kawasan imigresen itu, aku terus kembali ke hostel untuk berkemas-kemas. Aku akan ke Larnaka pula pada petang ini. Selepas selesai mengemaskan barang & mendaftar keluar dari hostel, aku terus berjalan menuju ke stesen ‘service taxi’. ‘Service Taxi’ yang aku naiki mulai bergerak dari Nicosia menuju ke Larnaka lebih kurang pada pukul 5.30 petang. Perjalanan ke Larnaka dari Nicosia mengambil masa selama sejam. Lebih kurang pukul 6.30 petang, aku pun tiba di Larnaka. Aku meminta pemandu ‘service taxi’ itu menurunkan aku di hostel yang telah aku rujuk di dalam buku panduan aku.

Apabila aku tiba di hostel yang dimaksudkan, aku membayar tambang 'service taxi' yang agak murah harganya & kemudiannya, aku terus mendaftar masuk di hostel tersebut. Bilik dorm di mana aku ditempatkan agak teruk keadaannya. Aku terpaksa bersabar. Lagipun, aku cuma akan menginap di situ untuk satu malam sahaja. Selepas mendaftar masuk & meletakkan beg aku di dalam bilik dorm, aku pun keluar untuk menghabiskan sisa hari yang tinggal di Larnaka. Aku cuma berjalan-jalan di persisiran pantainya sahaja yang sememangnya cantik & bersih. Terasa seperti hendak mandi sahaja, namun aku tiada baju lebih. Agak lama juga aku mengambil angin di tepi pantai itu. Aku turut makan malam di salah satu daripada berpuluh-puluh buah restoran yang ada di tepi pantai di sepanjang jalan raya yang diberi nama Foinikoudes itu. Harga-harga makanan yang dijual agak mahal. Namun, kerana lapar, aku makan sahaja.


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus

Selepas selesai makan, aku mengambil angin lagi di persisiran pandai sambil menghirup udara malam. Apabila sudah penat, aku pun kembali ke bilik hostel. Selepas mandi & solat, aku pun terus melelapkan mata.


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus

Hari 5: 10 MEI 2009

Pada pagi hari ini, barulah aku memulakan ekspedisi menjelajahi kota Larnaka. Larnaka adalah sebuah bandar yang terletak di tenggara pulau Cyprus. Ia terletak di pinggiran Laut Mediterranean. Di sini jugalah letaknya sebuah lagi lapangan terbang di Cyprus yang merupakan lapangan terbang yang terbesar di negara ini. Dengan jumlah penduduk seramai 72,000 orang, Larnaka adalah bandar kedua terbesar & kedua terpenting di Cyprus. Ia juga adalah pusat pelancongan yang utama di negara ini. Pantai pasirnya sepanjang 25 km menjadi tumpuan pelancong sama ada dari dalam, mahupun dari luar. Menurut sejarah, Larnaka telah diasaskan oleh orang-orang Phoenician & dinamakan sebagai Kition. Sejarahnya selari dengan sejarah Cyprus.


Kedudukan Larnaka dalam Peta Cyprus

Lokasi pertama yang aku kunjungi di kota Larnaka ialah sebuah gereja Cypriot Orthodox yang bernama Church of Ayios Lazaros yang dibina pada kurun ke-9, sewaktu pemerintahan Maharaja Byzantine yang bernama Leo VI. Ianya adalah antara senibina Byzantine yang terbaik di pulau Cyprus. Gereja ini didedikasikan kepada Lazarus, iaitu manusia yang dihidupkan semula oleh Nabi Isa a.s dengan menggunakan mukjizatnya. Dia dikatakan telah melarikan diri ke Larnaka selepas dihalau oleh orang-orang Yahudi di Jerusalem selepas dihidupkan semula & terus menetap di Larnaka sehingga mati buat kali kedua. Church of Ayios Lazaros ini dibina di atas tapak di mana mayatnya ditemui, iaitu pada tahun 890 M. Mayatnya kemudian dipindahkan ke Constantinople/Istanbul oleh Maharaja Leo VI pada tahun 901 M.


Church of Ayios Lazaros, Larnaka, Republic of Cyprus


Ruang dalam Church of Ayios Lazaros, Larnaka, Republic of Cyprus


Ruang dalam Church of Ayios Lazaros, Larnaka, Republic of Cyprus


Ruang dalam Church of Ayios Lazaros, Larnaka, Republic of Cyprus

Selepas bergambar di luar & di dalam gereja tadi, aku menuju pula ke sebuah masjid yang terdapat di kota Larnaka ini. Masjid tersebut diberi nama Grand Mosque. Bangunan masjid ini dahulunya adalah sebuah gereja yang bernama Latin Holy Cross Church. Ia ditukar fungsi menjadi masjid selepas perluasan kuasa Empayar Turki Uthmaniyah ke sini pada kurun ke-16. Walau bagaimanapun, mulai tahun 1974, penggunaan masjid ini semakin pudar.


Grand Mosque, Larnaka, Republic of Cyprus


Grand Mosque, Larnaka, Republic of Cyprus

Selepas singgah di masjid tadi, aku ke Larnaka Fort & Medieval Museum yang terletak di pinggir laut. Larnaka Fort asalnya merupakan istana kerajaan Cyprus Dinasti Lusigneon. Seterusnya, apabila berada di bawah Empayar Turki Uthmaniyah, bangunan ini diubaisuai pada tahun 1605, menjadi seperti yang dapat dilihat pada hari ini. Berhampiran dengannya, terletak Medieval Museum, muzium yang agak terkenal di sini. Aku kemudiannya menghabiskan masa di persisiran pantai sahaja, sambil bergambar.


Larnaka Fort & Medieval Museum, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Larnaka, Republic of Cyprus

Kemudian, apabila matahari sudah tegak di atas kepala, aku singgah di restoran MacDonald’s untuk menyantap Fillet O’Fish. Selepas makan, aku kembali ke hostel untuk bersiap-siap. Apabila semuanya sudah dimasukkan ke dalam beg, aku terus berjalan menuju ke stesen ‘service taxi’. Aku akan kembali ke Pafos pada hari ini, iaitu kota pertama yang aku jejaki sewaktu aku tiba di bumi Cyprus beberapa hari lalu.

Apabila aku tiba di hadapan stesen ‘service taxi’ tersebut, aku perhatikan stesen itu ditutup & tiada orang menjaganya. Aku bertanya kepada orang-orang yang lalu-lalang adakah stesen itu ditutup pada hari ini, namun semuanya menggelengkan kepala tanda tidak tahu. Aku menjadi resah. Bagaimana aku hendak ke Pafos? Setelah memerah otak, akhirnya aku mengambil keputusan untuk menaiki teksi biasa sahaja. Walaupun mahal berlipat kali ganda daripada ‘service taxi’, namun, itu sahaja pilihan yang aku ada. Perkhidmatan bas ke Pafos juga secara kebetulannya tiada pada hari ini. Malang sungguh nasib aku.

Aku pun terus berjalan menuju ke stesen teksi untuk bertanya tentang tambang. Apabila aku tiba di stesen teksi tersebut, pemandu teksi di situ terkejut apabila aku bertanya tentang tambang teksi ke Pafos. Aku yakin, tidak ada orang yang pernah menaiki teksi dari Larnaka ke Pafos yang jaraknya berpuluh-puluh kilometer. Lalu, dia meminta aku menelefon sahaja syarikat ‘service taxi’. Aku lantas memberitahunya yang stesen ‘service taxi’ ditutup pada hari ini. Dia berasa pelik. Lalu dia menelefon syarikat ‘service taxi’ itu sendiri dengan menggunakan telefon bimbitnya. Ada pula orang menjawab panggilannya. Dia lalu berbual-bual dengan orang yang menjawab panggilannya itu.

Setelah selesai berbual, pemandu teksi itu mengarahkan aku supaya menunggu di tepi jalan Foinikoudes yang terletak di tepi pantai, tidak jauh dari situ. Menurutnya, sebuah ‘service taxi’ akan datang menjemput aku dalam masa beberapa minit sahaja lagi untuk membawa aku ke Pafos. Aku mengucapkan jutaan terima kasih kepada pemandu teksi itu. Jikalau tidak kerana dia, aku sudah mati akal bagaimana hendak ke Pafos dari Larnaka. Syukur kepada Allah SWT kerana memudahkan perjalanan aku.

Selepas menunggu beberapa ketika di tepi jalan Foinikoudes seperti yang diarahkan oleh pemandu teksi tadi, akhirnya, ‘service taxi’ yang dinantikan pun tiba & aku dijemput masuk. Untuk ke Pafos, aku perlu menukar ‘service taxi’ di Lemessos. Perjalanan dari Larnaka ke Lemessos memakan masa selama sejam. Begitu juga dengan perjalanan dari Lemessos ke Pafos.

Sesampainya aku di Pafos, aku menyebut nama hostel yang telah aku rujuk dalam buku panduan aku kepada pemandu ‘service taxi’ itu. Akan tetapi, dia berhenti di hostel yang lain, bukan di hostel yang aku maksudkan. Aku terpaksa mengulangi menyebut nama hostel yang aku inginkan kepada pemandu 'service taxi' itu. Namun, dengan tidak semena-mena, aku dimarahinya pula. Dia tidak berapa fasih berbahasa Inggeris. Disebabkan itulah aku sukar untuk berkomunikasi dengannya. Akhirnya, setelah membuat satu pusingan, aku pun diturunkan di lokasi hostel yang betul. Aku mengucapkan terima kasih kepada pemandu ‘service taxi’ tadi walaupun dalam hati aku berasa geram dengannya kerana memarahi aku atas kesalahannya sendiri.

Aku kemudiannya mendaftar masuk di hostel tersebut & selepas itu, aku dibawa ke bilik aku. Bilik tersebut teramatlah selesa sekali. Selepas berehat-rehat buat seketika, aku pun menunaikan solat. Seketika kemudian, aku pun keluar untuk menjelajahi kota Pafos. Pafos adalah sebuah kota di pinggiran Laut Mediterranean yang terletak di bahagian barat daya pulau Cyprus. Menurut lagenda penduduk tempatan, Pafos adalah tempat kelahiran dewi cinta & kecantikan Greek yang bernama Aphrodite. Sewaktu era pemerintahan Greek & Empayar Rom, Pafos merupakan ibu kota Cyprus. Disebabkan itulah terdapat banyak tinggalan kedua-dua tamadun tersebut di kota ini. Kota Pafos turut tersenarai dalam ‘UNESCO World Heritage Sites’. Jumlah penduduknya adalah seramai 47,000 orang.


Kedudukan Pafos dalam Peta Cyprus

Menurut sumber sejarah, Pafos telah menjadi penempatan manusia sejak Zaman Neolitik lagi. Ia kemudiannya diduduki oleh orang-orang Greek yang memuja Aphrodite yang merupakan dewi cinta & kecantikan mereka. Sewaktu berada di bawah pemerintahan kerajaan Greek yang ditadbir oleh Ptolemy yang berpusat di Alexandria, Mesir, Pafos mula dijadikan ibu kota Cyprus. Kegemilangannya kemudian disambung sewaktu berada di bawah pemerintahan Empayar Rom pula. Walau bagaimanapun, selepas kota Salamis, Nicosia & Larnaka mula dibuka, Pafos mulai hilang kepentingannya. Bandar & pelabuhannya kemudiannya semakin hilang pengaruh sewaktu berada di bawah pemerintahan kerajaan Dinasti Lusignon, Empayar Turki Uthmaniyah & Empayar British.

Walau bagaimanapun, Pafos kemudiannya dibangunkan semula pada tahun 1974 melalui pelbagai usaha yang dilakukan oleh kerajaan Republic of Cyprus. Pembinaan Lapangan Terbang Pafos & juga hotel-hotel ternama di kota ini sedikit sebanyak telah membantu menaikkan semula namanya. Ia kini merupakan salah satu tempat tumpuan pelancong di Cyprus.

Pafos dibahagikan kepada 2 kawasan, iaitu Kato Pafos yang terletak di pinggiran laut & Ktima yang terletak di pedalaman. Di Kato Pafos terdapat pelabuhan, hotel-hotel mewah & pusat-pusat hiburan yang menjadi tumpuan utama pelancong di Pafos. Sementara Ktima pula adalah kawasan perumahan penduduk tempatan.

Hostel yang aku duduki terletak di kawasan Ktima. Untuk ke Kato Pafos yang menjadi tumpuan utama pelancong, aku perlu menaiki bas. Bas tersebut berhenti di Pafos Harbour yang menjadi lokasi pertama yang aku kunjungi di kota ini. Di sekitar Pafos Harbor ini terdapat marina, restoran-restoran mewah & juga salah satu mercu tanda utama kota ini, iaitu Pafos Castle. Pafos Castle terletak di penghujung pelabuhan tersebut. Ia pada mulanya dibina oleh Empayar Byzantine yang berfungsi sebagai kubu pertahanan untuk melindungi pelabuhan tersebut. Kemudian, Pafos Castle dibina semula oleh kerajaan Dinasti Lusignan pada kurun ke-13 selepas kejadian gempa bumi yang telah menghancurkan kubu tersebut pada tahun 1222.

Apabila berada di bawah pemerintahan Republic Venice, Pafos Castle telah dirobohkan. Ianya kemudian dibina semula & diperkuatkan selepas kedatangan tentera Empayar Turki Uthmaniyah ke Cyprus. Sepanjang ia berdiri di Pafos Harbour, Pafos Castle ini telah mempunyai pelbagai fungsi. Selain daripada kubu pertahanan, ia juga digunakan sebagai penjara & juga gudang penyimpanan garam sewaktu di bawah pemerintahan British. Aku berkesempatan untuk masuk ke dalam Pafos Castle & naik ke puncaknya. Dari atas puncak kubu tersebut, aku dapat melihat panorama Pafos Harbour yang amat indah sekali.


Panorama di Pafos Harbour, Pafos, Republic of Cyprus


Pafos Castle, Pafos, Republic of Cyprus


Pafos Castle, Pafos, Republic of Cyprus


Panorama Pafos Harbour dari atas Pafos Castle, Pafos, Republic of Cyprus

Setelah itu, aku berjalan-jalan di persisiran pantai, sekadar untuk mengambil angin sambil menenangkan fikiran. Persisiran pantai Pafos teramatlah menenangkan. Pantainya tidak berpasir, tetapi berbatu. Itu adalah keunikannya. Selepas itu, aku menuju ke kawasan Ktima dengan berjalan kaki. Di kawasan ini terdapat tapak Hrysopolitissa Basilica & St Paul’s Pillar. Hrysopolitissa Basilica adalah sebuah basilica yang dibina pada kurun ke-4 yang dikatakan telah dirobohkan oleh orang-orang Arab sewaktu ketibaan mereka di sini pada tahun 653 M. Di atas tapak tersebut pada masa kini masih lagi terdapat beberapa batang tiang basilica itu yang masih teguh berdiri & mozek-mozek yang terdapat pada lantainya masih lagi kelihatan. Di satu bahagian, terdapat sebatang tiang yang diberi nama St Paul’s Pillar, di mana St Paul dikatakan telah diikat & diseksa. Berhampiran dengan tapak tersebut, terdapat sebuah gereja kecil yang dibina beberapa ketika selepas basilica itu dirobohkan.


Persisiran Pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran Pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Tapak Hrysopolitissa Basilica, Pafos, Republic of Cyprus


Tapak Hrysopolitissa Basilica, Pafos, Republic of Cyprus


St Paul’s Pillar, Pafos, Republic of Cyprus

Waktu senja semakin hampir. Aku lalu berjalan kembali ke persisiran pantai untuk menikmati panorama waktu senja yang sememangnya amat menakjubkan. Subhanallah. Aku kemudiannya berjalan pula ke restoran MacDonald’s untuk makan malam. Selepas selesai makan, aku kembali semula ke hostel aku dengan berjalan kaki kerana perkhidmatan bas sudah tamat. Jauh juga aku terpaksa berjalan. Hampir 40 minit. Setibanya di hostel, aku terus mandi, solat & kemudian, melelapkan mata.


Persisiran pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran pantai, Pafos, Republic of Cyprus


Persisiran pantai, Pafos, Republic of Cyprus

Hari 6: 11 MEI 2009

Selepas solat & mandi, aku terus memulakan ekspedisi hari kedua di Pafos. Sebelum memulakan ekspedisi, aku singgah dahulu di kedai Travel & Express untuk menempah ‘service taxi’ untuk ke Lapangan Terbang Pafos pada petang nanti. Namun, dengan tidak semena-mena, aku telah dimarahi oleh wanita yang bertugas di situ. Aku seolah-olah seperti mengganggu kerjanya. Dia lalu menyerahkan sekeping kad bisnes Travel & Express & menyuruh aku menelefon nombor yang tertera pada kad itu untuk membuat tempahan. Aku berasa pelik. Aku kemudiannya kembali ke hostel tadi & meminta jasa baik pemilik hostel itu yang merupakan seorang wanita yang sangat baik hati untuk menelefon ‘service taxi’ bagi pihak aku. Selepas selesai semuanya, aku pun mengucapkan terima kasih tak terhingga kepada wanita itu. Dia sebenarnya berasal dari England. Maka tidak hairanlah dia mempunyai loghat British yang begitu pekat apabila bertutur dalam Bahasa Inggeris.

Setelah itu, aku pun terus menaiki bas untuk ke kawasan Kato Pafos. Tempat pertama yang aku jejaki hari ini ialah Pafos Archaeological Site yang turut dikenali dengan nama New Pafos, yang terletak berhampiran dengan Pafos Harbour. Tapak arkeologi New Pafos ini adalah kota purba Pafos yang telah diasaskan pada kurun ke-4 SM. Kota ini dahulunya dikelilingi oleh tembok pertahanan yang luas. Sewaktu era kegemilangan New Pafos, Cyprus merupakan sebahagian daripada kerajaan Greek pimpinan Ptolemy. Ia adalah ibu kota Cyprus pada waktu itu. Ia kemudiannya mengekalkan kegemilangannya sebagai ibu kota Cyprus di bawah pemerintahan Empayar Rom mulai tahun 58 SM. Bilangan bangunan yang dibina semakin bertambah. Kejadian gempa bumi yang menimpa Pafos pada kurun ke-4 akhirnya menyebabkan kejatuhan kota ini. Salamis kemudiannya dijadikan ibu kota baru Cyprus.

Tapak arkeologi New Pafos ini sehingga kini masih lagi dalam proses kajian. Mozek-mozek yang terdapat di dalam kawasan tapak arkeologi ini adalah antara yang paling berharga di dunia. Selain mozek-mozek tersebut, terdapat juga binaan-binaan lain di dalam kawasan tersebut seperti Agora, Asklipieion, Odeion & Saranta Kolones Fortress. Aku menghabiskan masa lebih daripada sejam melihat kesan-kesan tinggalan di dalam kawasan ini.


Pintu masuk Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Peta Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Antara mozek yang terdapat di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Antara mozek yang terdapat di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Kawasan Agora di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Kawasan Agora di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Kawasan Agora di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Kawasan Agora di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Kawasan Agora di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Kawasan Agora di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Asklipieion di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Odeion di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Odeion di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Odeion di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus


Saranta Kolones Fortress di dalam Pafos Archaeological Site, Pafos, Republic of Cyprus

Setelah penat berjalan di dalam kawasan tapak arkeologi itu, aku akhirnya keluar & menuju ke destinasi yang seterusnya, iaitu The Tombs of The Kings. Aku menaiki bas dari kawasan Kato Pafos untuk ke tempat tersebut yang terletak lebih kurang 2 km dari Kato Pafos. The Tombs of The Kings adalah sebuah kawasan perkuburan di persisiran pantai yang telah wujud sejak kurun ke-4 SM lagi. Kawasan perkuburan yang luas ini pada zaman dahulunya dibina dari semasa ke semasa dengan pengukiran batu-batan yang wujud di sini yang dibentuk menjadi seperti rumah-rumah untuk dijadikan tempat persemadian mayat-mayat. Mereka yang dikuburkan di sini adalah daripada golongan aristocrat & bangsawan tempatan dari kurun ke-4 SM sehinggalah kurun ke-3 M ketika pemerintahan kerajaan Greek & Empayar Rom. Tiada kerabat raja sebenarnya dikebumikan di sini walaupun namanya The Tombs of the Kings. Aku menghabiskan masa lebih kurang sejam di kawasan perkuburan yang luas & tandus ini.


Pintu Masuk The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus


The Tombs of The Kings, Pafos, Republic of Cyprus

Kemudiannya, aku singgah di sebuah restoran berdekatan untuk makan tengah hari. Aku memesan Fish & Chips. Selepas selesai sahaja makan, aku pun kembali ke kawasan hostel aku, iaitu Ktima dengan menaiki bas dari hadapan pintu masuk The Tombs of the Kings. Setibanya aku di hostel, aku terus mengemas barang-barang aku & kemudiannya menunggu ketibaan 'service taxi' di hadapan hostel itu. 'Service taxi' yang dinantikan tiba tepat pada waktunya, iaitu 4.30 petang, seperti yang telah dijanjikan. Aku terkejut melihat pemandunya. Pemandu yang sama menghantar aku ke hostel ini semalam. Pemandu yang memarahi aku itu. Hahaha. Dia tersenyum sahaja melihat aku. Aku pun membalas senyumannya dengan sinis. Dia kemudiannya pun membawa aku ke Lapangan Terbang Pafos. Aku adalah satu-satunya penumpang pada waktu itu. Segan pula rasanya. Hahaha. Kami berdua senyap sahaja memandangkan pemandu itu tidak dapat bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan baik.

Apabila tiba sahaja di Lapangan Terbang Pafos, aku menunggu sehingga kaunter pendaftaran masuk dibuka. Sementara menunggu, aku bergambar dahulu di kawasan luar lapangan terbang tersebut yang agak cantik kawasannya. Apabila kaunter pendaftaran masuk sudah dibuka, aku pun terus mendaftar masuk. Kemudian, aku melalui kaunter imigresen. Mujurlah tiada apa-apa masalah timbul kali ini. Alhamdulillah. Setelah itu, aku melalui pula zon pemeriksaan sekuriti. Selepas itu, barulah aku menunggu masa untuk dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama selepas menunggu, para penumpang pun dijemput masuk ke dalam pesawat. Lebih kurang pukul 10.20 malam, pesawat EasyJet yang aku naiki pun berlepas meninggalkan Pafos menuju ke London. Perjalanan mengambil masa selama 4¾ jam.


Lapangan Terbang Pafos, Pafos, Republic of Cyprus


Lapangan Terbang Pafos, Pafos, Republic of Cyprus

Hari 7: 12 MEI 2009

Lebih kurang pukul 1.05 pagi waktu tempatan United Kingdom, aku pun tiba di Lapangan Terbang Gatwick, London. Penerbangan Ryanair ke Dublin yang sudah aku tempah dijadualkan akan berlepas pada pukul 9.55 pagi nanti. Oleh itu, aku terpaksa bermalam dahulu di lapangan terbang ini sementara menunggu penerbangan tersebut.

Tepat pukul 8.00 pagi, aku pun terus mendaftar masuk. Setelah melalui zon pemeriksaan sekuriti, aku akhirnya tiba di balai perlepasan. Tidak lama selepas menunggu, para penumpang pun dijemput masuk ke dalam pesawat. Lebih kurang pukul 9.55 pagi, pesawat Ryanair yang dinaiki pun berlepas meninggalkan London menuju ke Dublin. Aku tiba dengan selamat di Lapangan Terbang Dublin lebih kurang pukul 11.10 pagi.

Pengalaman selama 4 hari di Cyprus merupakan antara pengalaman yang amat berharga bagi diri aku. Terdapat banyak keistimewaan yang terdapat di negara pulau tersebut. Yang paling ketara adalah pembahagian negara itu kepada 2 bahagian, iaitu Republic of Cyprus & Northern Cyprus yang turut membahagi ibu kotanya sendiri, iaitu Nicosia. Di bahagian Republik of Cyprus yang pro-Greece, bendera Greece boleh dikatakan terdapat di mana-mana sahaja. Begitu juga dengan bendera negara Turki di Northern Cyprus yang pro-Turki. Bendera Cyprus sendiri sebenarnya jarang kelihatan. Mereka seolah-olah telah lupa akan kedaulatan tanah air mereka sendiri & lebih menyanjung negara Greece & Turki.

Konflik yang wujud antara penduduk bangsa Greek & Turki di pulau Cyprus ini masih lagi berlarutan sehingga kini. Walau bagaimanapun, usaha pendamaian tetap juga dijalankan, dengan harapan pada suatu hari nanti, Cyprus akan menjadi sebuah negara yang bersatu & tidak berpecah lagi. Cyprus amat kaya dengan kesan tinggalan sejarah kerana pulau ini pernah diperintah oleh beberapa kerajaan & empayar besar seperti Greek, Parsi, Rom & Turki Uthmaniyah. Percampuran kebudayaan & senibina inilah yang menjadikan Cyprus sebuah negara pulau yang unik.

TAMAT. Untuk Travelog seterusnya, iaitu Travelog JORDAN, SYRIA & LUBNAN, sila klik di link ini: SuMMeR 2009 (CYPRuS, JoRDaN, SYRia, LeBaNoN) (BHG II)

2 comments:

hafiz said...

cepat la update post ni...da xsaba nk bace ni...hehe

daniel said...

blh encik jhaz cerita detail sket psal lebanon n cyprus tu....n camne nk p cyprus dri lebanon tu?...kalo blh sertakan skali brape bnyak u spend kat lebanon n cyprus tu...bukan pe, ingat nk p gak lebanon n cyprus tu dlm mase terdekat ni..so nk bajet2 jgk la n nk tau tmpat2 menarik yg mesti di lawat kat sana...org kat sana baik2 x? nak masuk ngara tu snang x?hehe..bnyak plak tanye :p