21.12.07

WiNTeR 2007 (eSToNia, LiTHuaNia, LaTVia, eNGLaND, MoRoCCo, FRaNCe, MoNaCo) (BHG I)



Travelogue 'WINTER 2007' ini terbahagi kepada 3 bahagian. Bahagian pertama menceritakan pengalaman aku di negara-negara rantau Baltik, iaitu Estonia, Lithuania & Latvia & juga di bandar Newcastle & Nottingham, United Kingdom. Bahagian kedua menceritakan menceritakan pengalaman aku di Morocco. Sementara bahagian ketiga pula menceritakan pengalaman aku di bandar-bandar yang terletak di kawasan French Riviera, iaitu Nice, Monaco, Cannes & Marseilles.

Negara-negara rantau Baltik terdiri daripada Estonia, Lithuania & Latvia. Negara-negara tersebut digelar negara-negara rantau Baltik kerana kedudukan geografinya yang terletak di perairan Laut Baltik di bahagian Timur Laut benua Eropah. Ketiga-tiganya mempunyai hubungan yang rapat sejak dahulu lagi kerana sama-sama pernah berada di bawah jajahan Soviet Union sehingga tahun 1991. Ketiga-tiga negara tersebut kini merupakan anggota-anggota Kesatuan Eropah & mulai menganggotai kesatuan tersebut pada tahun 2004. Waktu tempatan ketiga-tiga negara ini adalah 2 jam lebih awal berbanding waktu GMT.


Kedudukan Negara-Negara Rantau Baltik Di Dalam Peta Eropah



Peta Negara-Negara Rantau Baltik

Pengembaraan aku di negara-negara rantau Baltik ini adalah secara bersendirian memandangkan aku bercuti lebih awal berbanding pelajar-pelajar Malaysia yang lain di Dublin. Rakan-rakan sekelas aku tidak berminat untuk menemani aku ke sini kerana masing-masing mempunyai rancangan yang tersendiri seperti pulang ke Malaysia dan sebagainya. Kami menikmati cuti Musim Sejuk selama 5 minggu lamanya. Disebabkan itulah ramai antara rakan sekelas aku membuat keputusan untuk pulang ke tanah air. Aku pula menggunakan kesempatan yang ada untuk menyambung pengembaraan aku di bumi Eropah yang belum lagi tamat sebenarnya.

Pengembaraan aku di negara-negara rantau Baltik bermula pada 24 November 2007 & berakhir pada 28 November 2007. 5 hari lamanya. Aku hanya sempat menjejakkan kaki di tiga buah bandar sahaja yang masing-masing merupakan ibu kota kepada setiap negara yang aku kunjungi iaitu Tallinn, Vilnius & Riga. Aku mengenakan pakaian yang tebal kerana negara-negara tersebut terletak agak hampir dengan Garisan Artik & kebetulan aku ke sana pada waktu Musim Sejuk. Suhu purata pada bulan November di kawasan tersebut ialah 0 darjah celcius. Sejuk yang teramat sangat.

Aku bermalam di hostel-hostel yang telah aku tempah melalui internet. Harganya tidaklah semahal mana & agak selesa. Dari satu bandar ke bandar lain, aku menggunakan perkhidmatan bas Eurolines yang telah juga aku tempah melalui internet.

Hari 1: 24 NOVEMBER 2007

Aku memulakan pengembaraan aku di negara-negara rantau Baltik pada hari ini. Penerbangan Ryanair aku dari Lapangan Terbang Dublin menuju ke Riga, Latvia dijadualkan berlepas pada lebih kurang pukul 1.15 tengah hari. Selepas mendaftar masuk & sebagainya, aku & para penumpang yang lain menunggu masa untuk dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama selepas menunggu, kami pun dipanggil masuk. Tidak berapa lama kemudian, pesawat tersebut pun berlepas meninggalkan Dublin, menuju ke Riga. Penerbangan tersebut memakan masa lebih kurang 2½ jam lamanya.

Satu insiden yang sehingga sekarang masih lagi menghantui aku telah berlaku sewaktu aku berada di dalam pesawat tersebut. Begini kisahnya. Selepas aku selesai meletakkan beg aku di kabin atas, aku pun terus duduk bersebelahan dengan tingkap, lokasi kegemaran aku apabila menaiki kapal terbang. Beberapa minit kemudian, datang seorang pemuda berbangsa Latvia berusia 30-an duduk bersebelahan dengan aku. Dia kemudiannya memanggil kawannya untuk menemaninya di kerusi sebelahnya. Pada waktu itu, aku sedang khusyuk membaca buku ‘1453’ yang mengisarkan sejarah kejatuhan Constantinople/Istanbul ke tangan tentera Turki Uthmaniyah. Akan tetapi, kekusyukan aku tiba-tiba terganggu oleh gelak ketawa pemuda tadi yang tidak menghiraukan ketenteraman aku & penumpang-penumpang lain yang duduk berhampiran dengannya. Dia berbual sakan dengan kawannya yang duduk bersebelahan dengannya itu. Akan tetapi, gelak ketawa kawannya tidaklah sedahsyat gelak ketawanya. Kalau diikutkan hati, mahu sahaja aku mengetuk kepala pemuda itu dengan buku yang aku baca & menyuruhnya diam. Namun, aku bukannya jenis yang panas baran & kesabaran aku sebenarnya agak tinggi. Lelaki tua yang duduk di hadapan pemuda tersebut juga agak terganggu dengan hilai ketawa pemuda tersebut.

Selepas hampir 1 jam aku cuba untuk mengkhusyukkan diri aku membaca buku yang aku baca, akhirnya kekusyukan aku semakin hilang, tenggelam di dalam gelak ketawa pemuda gila itu. Aku akhirnya mengalah & cuba untuk melelapkan mata. Namun, usaha aku untuk tidur juga gagal. Allah sahaja yang tahu betapa geramnya aku pada waktu itu. Mengapalah aku ditakdirkan duduk bersebelahan dengan pemuda tersebut. Wallahu 'alam.

Setelah hampir 1½ jam lamanya pemuda tadi berbual-bual & bergelak ketawa dengan kawannya, lelaki tua yang duduk di hadapan pemuda tadi sudah hilang kesabarannya. Dia lantas menegur pemuda tersebut, menyuruhnya supaya diam. Tanpa dijangka-jangka, pemuda tersebut naik angin & memarahi lelaki tua yang menegurnya itu. Kepala lelaki tua tersebut juga diketuk-ketuk. Kerusi lelaki tua itu juga ditumbuknya sehingga tangannya sendiri berdarah. Pada waktu itu, aku mulai panik. Aku tidak tahu untuk berbuat apa-apa selain berpura-pura tidur & menoleh muka aku ke tepi tingkap pesawat. Orang-orang lain yang melihat kejadian yang berlaku juga turut dimaki hamun oleh pemuda itu. Agak lama juga pemuda itu memaki hamun lelaki tua di hadapannya. Kawan pemuda tersebut cuba menenangkannya, namun dia juga turut dimarahi. Pemuda tersebut ternyata mempunyai masalah mental. Dalam hati, aku cuma berdoa kepada Allah supaya aku tidak diapa-apakan. Aku tidak mahu terlibat!

Akhirnya, wanita yang duduk di belakang pemuda tersebut memanggil salah seorang pramugari bertugas & menceritakan apa yang berlaku. Pramugari tersebut kemudiannya menegur kelakuan pemuda itu. Seperti yang dijangka, pramugari tersebut juga turut dimarahi olehnya. Pramugari itu kemudiannya memanggil ketua kru kabin, iaitu seorang pramugara untuk menyelesaikan masalah yang berlaku. Pramugara tersebut meminta pemuda itu menyerahkan pasportnya. Namun, dia enggan & memarahi pramugara tersebut kerana mencampuri urusan peribadinya. Bahasa Inggeris pemuda Latvia itu tidaklah begitu baik sebenarnya. Akhirnya, apabila pemuda tersebut tetap enggan menyerahkan pasportnya, pramugara itu memberitahunya bahawa polis akan datang untuk menggarinya sebaik sahaja pesawat mendarat di Riga nanti.

Pesawat yang aku naiki selamat mendarat di Lapangan Terbang Riga lebih kurang pada pukul 5.45 petang waktu tempatan Latvia. Selepas mendarat, ketua kru kabin membuat pengumuman meminta penumpang-penumpang agar tidak bergerak dari tempat duduk masing-masing kerana pihak polis akan datang untuk menahan salah seorang daripada penumpang pesawat, iaitu pemuda tadi. Penumpang-penumpang kebanyakannya terkejut dengan pengumuman tersebut. Ada juga yang bertepuk tangan, seolah-olah ianya seperti satu pertunjukan drama. Hahaha. Tidak berapa lama kemudian, 2 orang polis tempatan masuk untuk menahan pemuda yang duduk bersebelahan dengan aku itu. Aku hanya melihat tanpa berkata apa-apa. Tidak ku sangka, aku akan mendapat pengalaman sedemikian rupa.

Selepas semuanya selesai, penumpang-penumpang pun dibenarkan untuk keluar dari pesawat. Selepas melepasi kaunter imigresen, aku pun terus mencari jalan keluar dari lapangan terbang tersebut untuk mencari tempat menunggu bas untuk ke pusat bandar Riga. Aku berjaya menjumpainya. Tambang bas untuk ke pusat bandar amat murah sekali. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit lamanya. Sesampainya aku di pusat bandar, aku terus mencari stesen bas. Aku akan menaiki bas ke Tallinn, Estonia pada malam ini juga, iaitu pada pukul 11.30 malam. Selepas puas mencari & hampir sesat, aku akhirnya berjaya menjumpai stesen bas tersebut. Alhamdulillah. Aku tidak ke mana-mana lagi selepas itu memandangkan suhu di luar tersangat sejuk, di bawah 0 darjah celcius. Aku hanya menunggu di dalam stesen bas tersebut sehingga bas yang aku nantikan tiba di platformnya. Untuk mengisi masa yang terluang, aku menyambung kembali membaca buku ‘1453’.

Setelah beberapa jam menunggu, akhirnya bas Eurolines yang dinantikan pun tiba. Aku terus masuk ke dalamnya. Tidak berapa lama kemudian, ianya pun bertolak meninggalkan Riga, menuju ke Tallinn. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 4¾ jam lamanya.

Hari 2: 25 NOVEMBER 2007

Lebih kurang pukul 4.15 pagi, aku pun tiba di stesen bas Tallinn, Estonia. Pada waktu itu, keadaan di luar stesen bas kelihatan putih, penuh dengan lapisan ais, menandakan betapa sejuknya suasana di Tallinn pada waktu itu. Aku sangkakan stesen bas tersebut dibuka 24 jam, namun sangkaan aku meleset sama sekali. Stesen bas tersebut rupa-rupanya ditutup pada pukul 12.00 tengah malam setiap malam & hanya akan dibuka semula pada pukul 6.00 pagi. Aku menjadi bingung. Apa yang aku perlu buat dalam masa 1¾ jam dalam keadaan sejuk mencucuk tulang ini? Aku perlu mencari tempat yang tertutup supaya aku dapat memanaskan badan. Oleh itu, aku pun berjalan kaki melilau ke sana ke mari mencari tempat yang tertutup. Namun, tidak aku temui. Aku ternampak sebuah monitor elektronik yang menyatakan suhu pada waktu itu ialah -3 darjah celcius. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa deritanya aku menahan kesejukan pada waktu itu. Aku terus berjalan semata-mata untuk memanaskan badan. Berjalan sememangnya adalah suatu senaman yang terbukti dapat memanaskan badan.

Selepas hampir 1¾ jam lamanya aku berjalan-jalan memanaskan badan, akhirnya pintu masuk stesen bas tersebut pun mulai dibuka untuk orang ramai. Orang-orang di luar stesen tersebut terus berpusu-pusu masuk ke dalamnya termasuklah aku. Lega rasanya apabila dapat menikmati haba di dalam bangunan stesen bas itu. Selepas hampir 2 jam aku berehat-rehat di dalam stesen tersebut, di samping berjaya melelapkan mata untuk beberapa minit, akhirnya aku pun mulai bergerak untuk memulakan ekspedisi mengelilingi bandar Tallinn ini. Aku meletakkan beg galas besar aku terlebih dahulu di tempat menyimpan beg di dalam stesen tersebut. Aku hanya membawa beg galas kecil yang berisi barang-barang berharga seperti kamera, buku panduan & sebagainya & juga tripod untuk mengambil gambar. Aku menaiki tram untuk menuju ke pusat bandar. Di pusat bandar, aku hanya berjalan kaki sahaja.

Estonia atau dalam bahasa tempatan, Eesti adalah salah sebuah negara-negara di rantau Baltik. Ia disempadani oleh Latvia di bahagian Selatan & Russia di bahagian Timur. Kawasan perairannya pula merangkumi Laut Baltik di bahagian Barat & Teluk Finland di bahagian Utara. Estonia adalah salah sebuah negara anggota NATO. Ia mula menganggotai kesatuan tersebut pada tahun 2004. Negara ini mempunyai keluasan seluas 45,226 km2, terletak di tempat yang ke-132 dalam senarai negara yang terbesar di dunia. Jumlah penduduknya pula ialah 1,350,000 orang dengan kepadatan 29 orang/km2. Mata wang yang digunakan di Estonia ialah Kroon. 1.00 Euro bersamaan dengan 16.00 Krooni. 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 3.00 Krooni. Estonia bercadang untuk bertukar ke mata wang Euro pada tahun 2010 nanti. Sistem pemerintahan Estonia adalah sistem Republik Berparlimen yang diketuai oleh Presiden & dibantu oleh Perdana Menteri selaku ketua pentadbiran.

70% daripada penduduk Estonia adalah dari bangsa Estonia. 25% pula berbangsa Russia. Sementara yang selebihnya, iaitu 5% lagi adalah bangsa-bangsa seperti Ukraine, Belarus, Finn, Tatar, Latvia, Pole, Lithuania, Yahudi & Jerman. Bahasa Rasmi negara ini adalah Bahasa Estonia yang mempunyai hubungan rapat dengan Bahasa Finnish, bahasa rasmi Finland. Bahasa kedua yang digunakan di negara ini ialah Bahasa Russia. Kebanyakan penduduknya, terutama golongan muda, boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan baik. Oleh itu, aku kurang menghadapi masalah komunikasi di sini. Dalam satu kajian yang dibuat, cuma 16% sahaja penduduk Estonia yang percaya kepada kewujudan Tuhan. Ini menjadikan Estonia sebagai negara yang mempunyai peratus terendah penduduk yang mempercayai Tuhan dalam kesemua negara-negara anggota Kesatuan Eropah walaupun pada zaman dahulunya penduduk negara ini merupakan penganut mazhab Kristian Lutheran yang kuat.


Peta Estonia



Bendera Estonia

Estonia pada masa kini terdiri daripada 15 buah wilayah atau istilah tempatannya maakonnad. Estonia terletak di kawasan pertukaran zon iklim maritim & kebenuaan. Iklimnya banyak dipengaruhi oleh Laut Baltik & juga Lautan Atlantik. Suhu purata tahunan di negara ini ialah 5 darjah celcius. Bulan Februari adalah bulan tersejuk dengan purata suhu -5 darjah celcius, sementara bulan Julai pula adalah bulan terpanas dengan purata suhu 18 darjah celcius. Estonia juga terletak di kawasan yang agak lembap di mana ia menerima hujan sebanyak 160 hingga 181 hari setahun. Litupan salji yang tebal boleh dilihat di kawasan Tenggara negara ini, dari pertengahan bulan Disember sehingga akhir bulan Mac.

Eksport utama Estonia adalah barang-barang mesin & alat-alat kelengkapan. Selain itu, negara ini juga turut mengeksport kayu-kayan, kertas, barangan tekstil, produk makanan, perabot, logam & bahan kimia. Import utama Estonia pula adalah barang-barang mesin & alat-alat kelengkapan. Hasil import yang lain adalah bahan kimia, barangan tekstil, produk makanan & kelengkapan pengangkutan.

Menurut sejarah, manusia mula bertapak di bumi Estonia sejak 11,000 – 13,000 tahun dahulu. Estonia turut menerima pengaruh kebudayaan daripada Empayar Rom sewaktu kegemilangan empayar tersebut sekitar kurun pertama walaupun ianya tidak dijajah secara langsung olehnya. Sistem pentadbiran & politik telah muncul di Estonia sejak kurun pertama lagi. Terdapat beberapa wilayah yang ditadbir oleh seorang pemerintah di wilayah masing-masing. Setiap wilayah tersebut mempunyai kubu pertahanan sendiri. Pada waktu itu, agama utama penduduk di kawasan Estonia adalah Pagan, iaitu menyembah berhala. Sewaktu awal kurun ke-12, Estonia telah diserang beberapa kali oleh puak Viking dari Scandinavia.

Dari tahun 1228 hingga tahun 1560an, sebahagian besar Estonia terletak di dalam Livonian Confederation, yang merangkumi kawasan geografi sebahagian besar Estonia & Latvia pada masa kini. Bahagian utara Estonia pula ditadbir oleh kerajaan Denmark sehingga tahun 1346. Russia pernah cuba melakukan usaha untuk menawan Estonia dari tahun 1481 hingga 1558, namun usahanya semuanya gagal. Livonian Confederation ini terdiri daripada 5 wilayah & ditadbir bersama-sama secara berkompromi antara pihak gereja & Livonian Order yang kedua-duanya ditadbir oleh orang-orang Jerman selepas mereka berjaya menawan kawasan tersebut. Pada waktu inilah agama Kristian mula disebarkan kepada penduduk-penduduk di sekitar kawasan Laut Baltik ini oleh sebuah kumpulan yang bernama Livonian Brothers of the Sword yang berbangsa Jerman. Ia adalah sempena usaha ‘Northern Crusades’ untuk mengkristiankan penduduk-penduduk Eropah Utara yang diarahkan oleh Pope. Walau bagaimanapun, Livonian Confederation ini akhirnya dimansuhkan pada tahun 1560an selepas Perang Livonian pada tahun tersebut.


Peta Livonian Confederation

Reformasi di benua Eropah yang bermula selepas penulisan Martin Luther pada tahun 1517 memberi impak yang agak besar di Estonia & juga negara-negara di rantau Baltik yang lain. Perubahan besar-besaran dalam sistem pendidikan, bahasa, agama & politik telah berlaku sekitar tahun 1520an. Bahasa Latin tidak lagi digunakan di dalam gereja & digantikan dengan bahasa-bahasa tempatan.

Sewaktu Perang Livonian pada tahun 1561, bahagian utara Estonia diserahkan kepada Sweden, sementara bahagian selatannya pula diletakkan di bawah Komanwel Polish-Lithuanian dalam tahun 1580an. Kemudian, mulai tahun 1625, keseluruhan Estonia berada di bawah pemerintahan Sweden. Great Northern War yang berlaku pada awal kurun ke-18 antara Sweden yang dibantu oleh Turki Uthmaniyah dengan Russia, Denmark-Norway, Saxony, Poland-Lithuania, Prussia & Hanover telah menyaksikan kekalahan Sweden yang akhirnya menyebabkan keseluruhan Estonia jatuh ke tangan Empayar Russia. Estonia menghadapi tekanan yang cukup besar sewaktu berada di bawah Empayar Russia. Identiti bangsa mereka ditenggelamkan. Mempelajari politik, bahasa & budaya Russia diwajibkan kepada semua penduduk mulai tahun 1890an. Ini menyebabkan rakyat memberontak & lahirnya sebuah gerakan nasionalis untuk memerdekakan Estonia daripada cengkaman empayar tersebut pada kurun ke-19. Selepas Revolusi Bolshevik yang berjaya mengambil alih pemerintahan Russia daripada Tsar pada tahun 1917 & selepas kekalahan Russia kepada Jerman dalam Perang Dunia I sekitar tahun tersebut, pengumuman kemerdekaan Estonia telah dilakukan pada bulan Februari tahun 1918. 2 tahun kemudiannya, iaitu pada bulan Februari tahun 1920, selepas kemenangan Estonia dalam Perang Pembebasan Estonia antara tahun 1918 hingga 1920 yang menentang Soviet Russia & juga Jerman, Estonia telah diisytiharkan merdeka.


Peta Komanwel Polish-Lithuanian

Walau bagaimanapun, kemerdekaan Estonia hanya kekal selama 20 tahun sahaja apabila Soviet Union berjaya menakluknya kembali pada tahun 1940. Soviet Union yang pada waktu itu ditadbir oleh Joseph Stalin telah menandatangani pakatan bersama dengan pentadbir Nazi Jerman, iaitu Adolf Hitler untuk membahagikan Eropah Timur kepada dua blok, iaitu blok Soviet Union & blok Nazi Jerman. Perjanjian tersebut diberi nama Pakatan Molotov-Ribbentrop. Estonia jatuh sepenuhnya ke tangan Soviet Union pada bulan Ogos 1940 selepas pemerintah Estonia menyerah kalah kepada Soviet Union secara sukarela untuk mengelakkan pertempuran darah. Estonia kemudiannya digelar Estonian SSR (Estonian Soviet Socialist Republic). Ramai ahli-ahli politik & pentadbir-pentadbir intelektual Estonia telah dibunuh & dibuang negara sewaktu permulaan penjajahan Soviet Union pada tahun 1941. Penduduk tempatan Estonia yang lain juga hidup dalam keadaan yang tertekan. Kebanyakan negara di dunia pada waktu tersebut tidak mengiktiraf penjajahan Soviet Union ke atas Estonia.


Peta Eropah Timur hasil daripada Pakatan Molotov-Ribbentrop



Peta Soviet Union

Tidak berapa lama kemudian pada tahun yang sama, iaitu 1941, tentera Nazi Jerman pula telah berjaya menakluk Estonia. Estonia berada di bawah jajahan Nazi Jerman buat seketika. Soviet Union kemudiannya berjaya merampas kembali Estonia pada tahun 1944. Ramai rakyat Estonia pada waktu ini menjadi pelarian di Finland & Sweden. Sewaktu berada di bawah Soviet Union, terutamanya sewaktu di bawah pentadbiran Joseph Stalin, beribu-ribu rakyat Estonia telah dibunuh & beratus-ratus ribu lagi telah dibuang negara. Pembangunan ekonomi Estonia tersangat-sangat perlahan pada waktu tersebut. Di samping itu, beratus-ratus ribu penduduk Soviet Union dari kawasan lain telah dibawa ke Estonia untuk pembangunan industri & ketenteraan, menyebabkan pertambahan penduduk yang mendadak dalam masa 45 tahun.

‘Singing Revolution’ yang berlangsung dari tahun 1987 hingga 1990 di Estonia, Lithuania & Latvia telah menaikkan usaha untuk memerdekaan ketiga-tiga buah negara tersebut daripada Soviet Union yang pada waktu itu sedang mengalami kemelesetan ekonomi akibat Perang Soviet-Afghanistan & letupan reactor nuclear di Chernobyl. ‘Singing Revolution’ adalah revolusi yang berlaku di mana lagu-lagu patriotik & lagu-lagu kebangsaan dinyanyikan secara beramai-ramai di tempat-tempat awam di samping membawa bendera kebangsaan masing-masing. Satu demonstrasi besar-besaran telah berlaku pada bulan Ogos 1989 yang dinamakan ‘Baltic Way’ di mana lebih kurang 2,000,000 orang berpegangan tangan membentuk rantaian manusia sepanjang lebih 600 km merentasi ketiga-tiga buah negara rantau Baltik tersebut. Demonstasi itu dianjurkan untuk mendapatkan perhatian dunia sempena ulang tahun ke-50 tahun Pakatan Molotov-Ribbentrop antara Nazi Jerman & Soviet Union yang secara sesuka hati membahagikan kawasan Eropah Timur untuk kepentingan masing-masing. Pakatan tersebut secara langsungnya meninggalkan kesan hitam kepada ketiga-tiga buah negara tersebut.


Singing Revolution



Baltic Way



Baltic Way

Setelah puas melakukan pelbagai demonstrasi, Estonia akhirnya berjaya mendapat kemerdekaan sepenuhnya pada bulan Ogos 1991 daripada Soviet Union, beberapa bulan sebelum kerajaan Soviet Union dibubarkan & digantikan dengan Republik Russia. Selepas kemerdekaan, pembangunan ekonomi Estonia semakin pulih & berkembang pesat.

Tallinn adalah ibu kota & bandar yang terbesar di Estonia. Ianya terletak di bahagian utara negara ini, di pinggiran Teluk Finland, di dalam wilayah Harju. Tallinn merupakan pusat industri, politik, kebudayaan & pelabuhan yang terpenting di negara Estonia. Keluasannya merangkumi 159.2 km2. Dengan jumlah penduduk seramai 400,000 orang, kepadatan penduduk di bandar ini adalah lebih kurang 2,500 orang penduduk/km2. Purata suhu tertinggi tahunan di sini ialah 8.6 darjah celcius, sementara purata suhu terendah tahunannya pula ialah 1.9 darjah celcius. Suhu terendah adalah dalam bulan Februari dengan suhu antara -8.7 hingga -3.0 darjah celcius. Sementara suhu tertinggi pula dicatat dalam bulan Julai, dengan suhu antara 12.5 hingga 20.8 darjah celcius.


Peta kedudukan Tallinn dalam Estonia

Menurut sejarah, Tallinn sudah mulai dihuni oleh manusia semenjak millennium ke-2 SM lagi. Pada tahun 1154, kedudukan Tallinn sudah diletakkan di dalam peta dunia oleh Muhammad al-Idrisi, seorang pelukis peta dari Empayar Almoravid di Morocco. Bandar Tallinn ditulis dengan nama Kolyvan. Tallinn pada waktu tersebut terkenal sebagai pelabuhan entrepot antara Scandinavia & Russia. Pemerintahan Denmark di Tallinn bermula dari tahun 1219. Dengan bermulanya Revolusi Protestant di Eropah, pengaruh Jerman menjadi semakin kuat di Tallinn setelah ianya menerima ajaran mazhab Lutheran. Pada tahun 1561, bandar ini jatuh ke bawah pengaruh Sweden. Selepas Great Northern War, Tallinn jatuh pula ke bawah pemerintahan Russia pada tahun 1710 selepas kekalahan Sweden dalam perang tersebut. Manifesto kemerdekaan Estonia telah diisytiharkan di Tallinn pada bulan Februari 1918. Walau bagaimanapun, bandar ini kemudiannya berjaya pula ditawan oleh tentera Jerman & selepas itu oleh Russia.

Satu perjanjian telah ditandatangani antara Estonia & Soviet Union di bandar Tallinn pada tahun 1920 yang mengiktiraf kemerdekaan Estonia & Tallinn sebagai ibu kotanya. Namun, selepas bermulanya Perang Dunia II, Tallinn kembali dirampas oleh Soviet Union pada tahun 1940, dan kemudiannya oleh Nazi Jerman antara tahun 1941 hingga 1944. Namun, ia kemudiannya dirampas kembali oleh Soviet Union pada tahun 1944. Kemerdekaan penuh Estonia hanya berjaya dicapai pada tahun 1991 & Tallinn diisytiharkan sebagai ibu kota negara ini. Sektor ekonomi yang terpenting di Tallinn pada masa kini ialah lampu, tekstil & industri pemakanan.

Tempat pertama di Tallinn yang aku jejaki ialah Estonian Drama Theatre. Aku tidak berapa pasti tentang sejarah bangunan ini. Namun, senibinanya tetap mengagumkan. Tidak berapa jauh dari bangunan Estonian Drama Theatre, terletak sebuah lagi bangunan teater yang bernama Estonian Theatre yang juga merupakan 'Concert Hall'. Bangunan ini mulai dibuka kepada orang ramai sejak tahun 1913 lagi. Pada waktu tersebut, ianya merupakan bangunan yang terbesar di Tallinn. Pada tahun 1944 sewaktu Perang Dunia II, bangunan ini mengalami kerosakan yang teruk akibat serangan tentera udara Soviet Union. Walau bagaimanapun, ianya diperbaiki semula & dibuka kembali kepada orang ramai pada tahun 1947. Bangunan kuning yang berbumbung hijau ini mempunyai 2 buah auditorium. Ianya menempatkan Estonian National Opera & Estonian National Symphony Orchestra.


Stesen bas Tallinn, Tallinn, Estonia



Tallinn, Estonia



Estonian Drama Theatre, Tallinn, Estonia



Estonian Theatre, Tallinn, Estonia



Estonian Theatre, Tallinn, Estonia

Seterusnya, aku berjalan kaki menuju ke Viru Gate, iaitu 2 buah menara yang dibina pada kurun ke-14 yang merupakan jalan masuk utama ke kawasan Old Town. Selepas bergambar di hadapan Viru Gate tersebut, aku pun terus memasuki kawasan Old Town. Kawasan Old Town Tallinn ini tersenarai dalam senarai UNESCO World Heritage Site kerana kaya dengan sejarah. Di kawasan ini terdapat banyak bangunan & monumen penting. Terdapat juga sebuah pasar yang menjual baju-baju sejuk yang diperbuat daripada bulu kambing bebiri. Bangunan pertama di kawasan ini yang aku singgahi ialah Püha Vaimu Kirik (Holy Spirit Church), sebuah gereja yang dibina pada kurun ke-13 yang mempunyai menara yang bersenibinakan Baroque & juga sebuah jam di bahagian luarnya. Di gereja inilah ucapan pertama diberi oleh paderi selepas Reformasi Protestant di Estonia.


Viru Gate, Tallinn, Estonia



Viru Gate, Tallinn, Estonia



Sebuah pasar di Tallinn, Estonia



Püha Vaimu Kirik, Tallinn, Estonia



Püha Vaimu Kirik, Tallinn, Estonia



Püha Vaimu Kirik, Tallinn, Estonia

Seterusnya, aku berjalan kaki menuju ke kawasan terminal feri yang terletak di tepi pantai yang menghadap Laut Baltik. Aku hanya ingin bergambar sahaja di sini. Selepas bergambar, aku terus menuju ke sebuah gereja bernama Oleviste kirik (St Olaf’s Church). Gereja ini dipercayai dibina pada kurun ke-12 & menjadi pusat kepada komuniti lama penduduk Tallinn sebelum penjajahan Denmark pada tahun 1219. Ianya dinamakan bersempena dengan nama seorang paderi keturunan diraja Norway yang bernama Olaf II. Bangunan gereja ini merupakan bangunan yang tertinggi di dunia antara tahun 1549 & 1625, sebelum pembinaan Strasbourg Cathedral di Strasbourg, France. Ketinggiannya mencecah 159 meter sekitar tahun 1500. Bangunan gereja ini seringkali disambar kilat & mengalami kebakaran sebanyak 3 kali sepanjang hayatnya. Selepas pengubahsuaian beberapa kali, ketinggian gereja ini pada masa kini hanya 123 meter sahaja.


Berhampiran terminal feri, Tallinn, Estonia



Oleviste kirik, Tallinn, Estonia

Aku kemudiannya berjalan menyusuri kawasan dataran yang diberi nama Raekoja Plats. Di kawasan ini terletak bangunan Town Hall yang merupakan antara mercu tanda utama bandar Tallinn. Bangunan ini siap dibina pada kurun ke-13 & mengalami pengubahsuaian antara tahun 1402 hingga 1404 & kekal sebegitu sehingga ke hari ini. Tidak berapa jauh dari bangunan Town Hall, terletak sebuah lagi gereja yang bernama Niguliste kirik (St Nicholas’s Church) yang dibina pada kurun ke-15 yang kini berfungsi sebagai dewan konsert & juga muzium.


Raekoja Plats, Tallinn, Estonia



Town Hall di Raekoja Plats, Tallinn, Estonia



Berlatar belakangkan Niguliste kirik, Tallinn, Estonia

Seterusnya, aku menuju ke kawasan Toompea yang agak berbukit-bukau. Di atasnya terdapat beberapa bangunan yang menjadi tumpuan pelancong. Antaranya ialah Alexander Nevsky Cathedral & Toompea Castle. Alexander Nevsky Cathedral ialah sebuah gereja bermazhab Orthodox yang bersenibinakan senibina Russia & siap dibina sepenuhnya pada tahun 1900, sewaktu Estonia berada di bawah Empayar Russia. Ianya merupakan gereja bermazhab Orthodox yang terbesar di bandar Tallinn. Gereja ini didedikasikan kepada Saint Alexander Nevsky yang telah memenangi Battle of the Ice. Walaupun senibinanya amat mengagumkan, ianya tidak disukai oleh penduduk tempatan Tallinn kerana ia mengingatkan mereka kepada zaman penjajahan Russia. Perancangan untuk merobohkannya pada tahun 1924 pernah diperbincangkan, namun ianya tidak dilaksanakan.


Alexander Nevsky Cathedral, Tallinn, Estonia



Alexander Nevsky Cathedral, Tallinn, Estonia

Toompea loss (Toompea Castle) pula merupakan satu lagi binaan yang penting di kawasan Toompea ini. Sebuah istana kayu dipercayai pernah dibina di atas tapak istana ini antara kurun ke-10 & kurun ke-11. Pada tahun 1219, istana kayu tersebut diambil alih oleh tentera Salib Denmark yang dipimpin oleh Valdemar II. Tompea loss kini menempatkan parlimen negara Estonia.


Tompea loss, Tallinn, Estonia



Tompea loss, Tallinn, Estonia

Selepas penat mengelilingi kawasan Toompea, aku menuruni bukit untuk kembali ke kawasan Old Town. Aku menghabiskan sisa masa yang ada dengan membeli beberapa buah cenderahati untuk dibawa pulang. Selepas itu, aku kembali ke stesen bas untuk berehat-rehat di situ sambil menunggu bas Eurolines untuk ke Vilnius, Lithuania yang akan bertolak pada pukul 11.00 malam nanti. Sedang aku menunggu di dalam kebosanan, tiba-tiba salji turun dengan lebatnya di luar. Aku yang sudah lama tidak melihat & merasai salji menjadi agak teruja, lantas aku keluar sekejap untuk berjalan-jalan & mengambil gambar di dalam salji. Hahaha. Salji turun agak lama & agak lebat.


Salji di Tallinn, Estonia



Salji di Tallinn, Estonia

Selepas beberapa jam menunggu, bas yang dinantikan pun tiba. Aku lantas masuk ke dalamnya. Tidak berapa lama kemudian, ianya pun mula bergerak meninggalkan bumi Tallinn, Estonia menuju ke Vilnius, Lithuania. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 6 jam. Salji masih lagi turun dengan lebatnya.

Hari 3: 26 NOVEMBER 2007

Lebih kurang pukul 6.15 pagi, aku pun tiba di stesen bas Vilnius. Sesampainya aku di situ, aku terus mengatur langkah mencari hostel yang sudah pun aku tempah melalui internet. Lokasi hostel tersebut agak mudah untuk dicari. Dengan berpandukan peta Vilnius yang terdapat di dalam buku panduan ‘Europe On A Shoestring’ terbitan Lonely Planet, aku hanya mengambil masa beberapa minit sahaja untuk mencari hostel itu. Setibanya aku di hostel tersebut, aku terus mendaftar masuk. Pemilik hostel itu kemudiannya membawa aku ke bilik dorm & menunjukkan katil aku yang kebetulan pada waktu itu kosong. Aku lantas meletakkan barang-barang aku di sebelah katil & melelapkan mata buat seketika sebelum menunaikan solat Subuh.

Selepas mandi & bersiap-siap, aku pun memulakan pengembaraan aku di kota Vilnius, Lithuania. Lithuania atau nama tempatannya Lietuvos adalah negara yang paling selatan dalam rantau Baltik. Ianya disempadani oleh Latvia di bahagian utara, Belarus di bahagian tenggara & Poland di bahagian barat daya. Bahagian barat negara ini pula adalah persisiran pantai yang menghadap Laut Baltik. Lithuania adalah anggota NATO & Kesatuan Eropah. Keluasan negara ini adalah 65,200 km persegi & mempunyai jumlah penduduk seramai 3,500,000 orang. Bahasa Lithuania adalah bahasa rasmi negara ini. Penggunaan Bahasa Inggeris tidak begitu meluas. Matawang yang digunakan di negara ini adalah Litas. 1.00 Euro bersamaan dengan 3.45 Litas. Sementara 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 0.70 Litas. Lithuania mengamalkan sistem pemerintahan Republik. Ketua negaranya adalah Presiden, dengan dibantu oleh Perdana Menteri. Negara ini terbahagi dibahagikan kepada 10 wilayah di mana setiap wilayah ditadbir oleh seorang gabenor. Iklim negara ini pula terletak di antara iklim kelautan & kebenuaan. Purata suhu pada Musim Sejuk adalah -5 darjah celcius, sementara purata suhu pada Musim Panas pula adalah 16 darjah celcius.

Menurut sejarah, kerajaan Lithuania telah ditubuhkan pada tahun 1253 sejajar dengan perlantikan Mindaugas sebagai Raja kerajaan tersebut. Zaman kegemilangan kerajaan Lithuania dikecapi sewaktu era pemerintahan Raja yg bernama Vytautas yang memerintah dari tahun 1392 – 1430. Pada akhir kurun ke-14, kerajaan Lithuania yang turut merangkumi Ukraine, Belarus & sebahagian Russia & Poland menjadi negara yang terluas di benua Eropah. Ianya juga merupakan satu-satunya negara yang masih mengamalkan ajaran Paganisma di benua tersebut pada waktu itu. Agama Kristian hanya diterima di sini pada tahun 1386.

Pada tahun 1569, Poland & Lithuania bersatu membentuk kerajaan Polish-Lithuanian Commonwealth. Kesatuan ini akhirnya dibubarkan pada tahun 1795 & ini menyebabkan 90% daripada tanah Lithuania telah ditakluki oleh Empayar Russia, sementara yang selebihnya pula ditakluki oleh kerajaan Prussia. Selepas lebih daripada satu abad dijajah, Lithuania akhirnya mencapai kemerdekaan pada tahun 1918. Walau bagaimanapun, pada bulan Jun 1940, iaitu sewaktu Perang Dunia Kedua, negara ini telah ditakluki oleh Soviet Union. Setahun kemudiannya, Jerman pula mengambil alih. Selepas Jerman mengundur diri pada tahun 1944, Soviet Union kembali menakluki Lithuania. Dari tahun 1944 hingga 1952, dianggarkan seramai 100,000 orang penduduk Lithuania telah berjuang untuk menentang penaklukan Soviet Union ke atas tanah air mereka. Lebih daripada 20,000 orang pejuang telah terkorban dalam perjuangan mereka & tidak kurang juga bilangannya yang ditangkap & dibuang negeri ke Siberia. Setelah hampir 50 tahun terseksa di bawah penaklukan Soviet Union, Lithuania akhirnya berjaya mengisytiharkan kemerdekaannya pada tahun 1990.


Peta negara Lithuania & kedudukan Vilnius di dalamnya


Bendera negara Lithuania

Kota Vilnius adalah ibu negara Lithuania & juga merupakan bandar terbesar di negara ini. Penduduknya berjumlah 550,000 orang. Kota ini terletak di bahagian tenggara negara Lithuania, di titik pertemuan Sungai Vilnia & Sungai Neris. Purata suhu pada Musim Panas di sini adalah 17 darjah celcius, sementara purata suhu pada Musim Sejuknya pula adalah -4.9 darjah celcius.

Vilnius telah memainkan peranan yang penting sejak penubuhan kerajaan Lithuania pada tahun 1253. Ia mencapai zaman kegemilangannya sewaktu di bawah kerajaan Polish-Lithuanian Commonwealth. Kota ini menjadi pusat ilmu pengetahuan & pelbagai jenis bahasa dipertuturkan di sini pada waktu tersebut. Kota Vilnius kemudiannya ditakluki oleh Empayar Russia selepas perpecahan kerajaan Polish-Lithuanian Commonwealth. Pada tahun 1812, kota ini ditakluki pula oleh Napoleon Bonaparte dalam usahanya untuk memperluaskan empayarnya di benua Eropah. Penaklukan Napoleon ini hanya sementara sahaja. Kota Vilnius ini kemudiannya jatuh semula ke tangan Empayar Russia. Sewaktu Perang Dunia Pertama, kota ini berada di bawah taklukan Empayar Jerman, iaitu dari tahun 1915 hingga 1918. Mulai tahun 1918, Vinius berada di bawah kerajaan Poland, bukannya Lithuania. Kaunas menjadi ibu negara sementara Lithuania. Pada tahun 1939, iaitu sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua, Soviet Union telah berjaya mengambil alih pemerintahan Vilnius. Kemudiannya, pada tahun 1941, Jerman pula mengambil alih pemerintahan kota ini. Seramai 265,000 penduduk berbangsa Yahudi di kota ini telah dibunuh sewaktu Holocaust. Selepas kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Kedua, kota Vilnius ini diambil alih semula oleh Soviet Union. Ianya terus berada di bawah pentadbiran Soviet Union sehinggalah negara Lithuania mencapai kemerdekaannya pada tahun 1990 & ia kemudiannya dijadikan ibu kota negara tersebut.

Suhu di Vilnius pada hari ini agak sejuk. Oleh itu, aku mengenakan pakaian yang agak tebal. Aku mengelilingi kota ini dengan berjalan kaki sahaja kerana jarak antara satu tempat dengan tempat yang lain tidaklah sejauh mana. Lokasi pertama di Vilnius yang aku kunjungi ialah Gates of Dawn (Ausros Vartai) yang merupakan satu-satunya pintu masuk kubu lama kota Vilnius yang masih kukuh. Monumen ini adalah salah satu daripada simbol utama kota ini & merupakan tempat yang suci bagi penganut agama Kristian Katolik kerana terdapatnya gambar Mary yang dilapisi oleh emas di sini. Gambar tersebut telah berada di sini sejak kurun ke-17 lagi. Berhampiran dengan Gates of Dawn, terdapat 2 buah gereja yang bernama Holy Spirit Church (Šv. Dvasios Bažnyčia) & St Teresa’s Church (Šv. Tereses Bažnyčia). Holy Spirit Church adalah sebuah gereja Russian Orthodox.


Gates of Dawn, Vilnius, Lithuania


Gates of Dawn, Vilnius, Lithuania


Gambar Mary di dalam Gates of Dawn, Vilnius, Lithuania


St Teresa’s Church, Vilnius, Lithuania


Holy Spirit Church, Vilnius, Lithuania

Seterusnya, aku meneruskan perjalanan aku ke National Philharmonic Concert Hall (Lietuvos Nacionaline Filharmonija). Senibina bangunan ini agak cantik & unik. Kemudian, aku berjalan pula ke Vilnius Town Hall (Vilniaus Rotušė), yang siap dibina pada tahun 1799. Bangunan ini sering digunakan dalam upacara rasmi kerajaan. Di hadapannya terdapat sebuah dataran kecil yang sesuai untuk dijadikan kawasan rekreasi. Aku kemudiannya meneruskan langkah kaki ke sebuah lagi gereja yang terpenting di kota Vilnius. Nama gereja ini ialah St Anne’s Church (Šv. Onos Bažnyčia). Ia siap dibina antara tahun 1495-1500. Gereja yang dibina daripada 33 jenis bata yang berwarna merah ini merupakan antara gereja yang tercantik di kota ini. Kecantikannya pernah memukau hati Napoleon Bonaparte sewaktu kali pertama dia melihat gereja ini.


National Philharmonic Concert Hall, Vilnius, Lithuania


Vilnius Town Hall, Vilnius, Lithuania


Dataran di hadapan Vilnius Town Hall, Vilnius, Lithuania


St Anne's Church, Vilnius, Lithuania


St Anne's Church, Vilnius, Lithuania

Destinasi seterusnya ialah Cathedral Square (Katedros aikštė), sebuah dataran kecil di tengah-tengah kota Vilnius. Ianya adalah antara lokasi yang terpenting di sini. Di lokasi inilah pelbagai aktiviti seringkali diadakan seperti perarakan, konsert, sambutan tahun baru dan sebagainya. Dataran ini mulai dibuka kepada umum sejak akhir kurun ke-19. Di dataran ini terdapat beberapa monumen penting iaitu Vilnius Cathedral, Gediminas Tower, Hill Of Three Crosses, Monument to Grand Duke Gediminas & Royal Palace. Aku hanya sempat ke Vilnius Cathedral & Monument to Grand Duke Gediminas sahaja.

Vilnius Cathedral (Šv. Vladislovo Arkikatedra Bazilika) merupakan gereja Roman Katolik yang terpenting di kota Vilnius. Di sinilah upacara rasmi perlantikan Grand Duke of Lithuania diadakan. Di dalamnya juga terdapat makam-makam bangsawan-bangsawan Lithuania yang penting seperti Vytautas, Sigismund & Alexander Jagiellon. Menurut sejarah, sebelum gereja ini dibina, tempat ini merupakan tapak kuil Paganisma. Gereja hanya dibina di sini pada tahun 1251 selepas Raja Lithuania yang bernama Mindaugas memeluk agama Kristian. Namun, selepas kematiannya pada tahun 1263, tempat ini kembali menjadi kuil Paganisma. Tempat ini kemudiannya sekali lagi berfungsi sebagai gereja pada tahun 1387 selepas agama Kristian menjadi agama rasmi Lithuania. Gereja ini telah mengalami beberapa insiden kebakaran & pemulihan semula sehinggalah ke tahun 1801, di mana senibinanya kekal sebegitu rupa sehingga ke hari ini. Berhampiran dengan gereja tersebut, terletak Monument to Grand Duke Gediminas, sebuah monumen yang didedikasikan kepada Gediminas yang merupakan Grand Duchy of Lithuania mulai tahun 1316–1341. Beliau adalah penganut Paganisma yang kuat & sepanjang hidupnya, beliau menentang habis-habisan usaha Kristianisasi di Lithiuania.


Cathedral Square, Vilnius, Lithuania


Vilnius Cathedral, Vilnius, Lithuania


Vilnius Cathedral, Vilnius, Lithuania


Monument to Grand Duke Gediminas, Vilnius, Lithuania

Aku seterusnya menikmati makan tengah hari di McDonald’s sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya. Fillet O’Fish menjadi hidangan tengah hari. Setelah kenyang, aku pun terus mengatur langkah ke Seimas Palace (Seimo Rūmai). Bangunan ini berfungsi sebagai bangunan parlimen Lithuania. Ianya mulai dibina pada tahun 1976 & hanya siap sepenuhnya pada tahun 1980. Ianya berfungsi sebagai parlimen selepas kemerdekaan Lithuania pada tahun 1990.


Seimas Palace, Vilnius, Lithuania


Perkarangan Seimas Palace, Vilnius, Lithuania


Seimas Palace, Vilnius, Lithuania

Seimas Palace adalah destinasi terakhir aku di kota Vilnius sebelum aku kembali semula ke hostel untuk berehat-rehat. Aku keluar semula pada waktu malam untuk menikmati keindahan kota ini di bawah cahaya bulan. Selepas bergambar dengan beberapa monumen penting di kota ini, aku pun kembali semula ke hostel.


St Teresa's Church di waktu malam, Vilnius, Lithuania


Vilnius Town Hall di waktu malam, Vilnius, Lithuania


Vilnius Town Hall di waktu malam, Vilnius, Lithuania

Hari 4: 27 NOVEMBER 2007

Selepas membersihkan diri & berkemas-kemas, aku pun terus menuju ke stesen bas untuk kembali semula ke Riga, Latvia. Bas Eurolines yang telah aku tempah melalui internet akan mula bertolak pada pukul 10.00 pagi. Selepas beberapa minit menunggu, bas yang dinanti pun tiba & aku pun terus masuk ke dalamnya. Beberapa minit kemudian, ianya pun bergerak meninggalkan kota Vilnius menuju ke Riga. Perjalanan mengambil masa selama 4½ jam.

Lebih kurang pukul 2.30 petang, aku pun tiba di stesen bas Riga. Sesampainya aku di situ, aku terus ke hostel yang telah pun aku tempah melalui internet. Hostel itu tidak jauh dari stesen bas. Sesampainya aku di hostel, aku berehat-rehat dahulu sebelum keluar menikmati suasana malam. Setelah lebih kurang sejam berehat-rehat, aku pun keluar. Keadaan di luar agak sejuk. Salji mulai turun, namun tidak begitu lebat. Ini memaksa aku supaya memakai sweater bersama-sama jaket untuk memanaskan badan. Kota Riga di waktu malam tersangatlah cantik terutamanya di kawasan pinggir Sungai Daugava. Aku mengambil masa lebih daripada 3 jam bersiar-siar di sekeliling kota ini di bawah sinaran bulan. Setelah penat berjalan, aku pun kembali semula ke hostel.


Waktu malam di Riga, Latvia


Waktu malam di Riga, Latvia


Waktu malam di Riga, Latvia


Waktu malam di Riga, Latvia


Waktu malam di Riga, Latvia

Hari 5: 28 NOVEMBER 2007

Hari ini adalah hari terakhir aku di rantau Baltik sebelum aku pulang semula ke Dublin pada waktu malam nanti. Selepas menyiapkan diri, aku pun keluar untuk mencari pengalaman baru di kota Riga, Latvia ini. Latvia atau nama tempatannya Latvija adalah negara terakhir di rantau Baltik yang aku jejaki. Negara ini bersempadan dengan Estonia di bahagian utara, Lithuania di bahagian selatan, Russia di bahagian timur & Belarus di bahagian tenggara. Bahagian baratnya pula adalah persisiran pantai yang menghadap Laut Baltik.

Latvia adalah anggota NATO & Kesatuan Eropah. Keluasan negara ini adalah 64,589 km persegi & jumlah penduduknya pula adalah 2,200,000 orang. Matawang yang digunakan di Latvia ialah Lats. 1.00 Euro bersamaan dengan 0.70 Lats. 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 0.15 Lats. Sistem pemerintahan yang diamalkan di sini adalah sistem Republik yang diketuai oleh Presiden & dibantu oleh Perdana Menteri. Bahasa Latvia ialah bahasa rasmi negara ini. Penggunaan Bahasa Inggeris di Latvia tidak begitu meluas. Negara ini dibahagian kepada 36 buah wilayah. Iklim negara ini sama seperti 2 buah lagi negara di rantau Baltik iaitu beriklimkan kebenuaan & kelautan.

Menurut sejarah, manusia sudah mulai bertapak di bumi Latvia sejak tahun 9,000 SM lagi. Terdapat juga bukti yang menunjukkan terdapatnya hubungan perdagangan antara penduduk di sini dengan Empayar Rom & Byzantine. Usaha Kristianisasi di bumi Latvia telah bermula sejak tahun 1180. Namun, penerimaannya tidak begitu besar kerana ramai yang masih berpegang teguh dengan ajaran Paganisma. Tentera Salib Jerman yang dihantar ke sini kemudiannya telah berjaya mengkristiankan ramai penduduk di sini dengan cara paksaan. Orang-orang Jerman telah mula berhijrah & berkuasa di sini pada kurun ke-13. Negara yang bernama Livonia telah dibentuk kemudiannya. Walau bagaimanapun, kekalahannya dalam Perang Livonia pada tahun 1583 menyebabkan tanah Latvia ditakluki oleh kerajaan Polish-Lithuanian Commonwealth.

Dalam Perang Polish-Swedish antara tahun 1600-1611, kekalahan Polish-Lithuanian Commonwealth dalam perang tersebut menyebabkan kawasan utara Latvia ditakluki oleh Sweden. Di bawah pemerintahan orang-orang Sweden & Jerman, fahaman ajaran Lutheran telah meresap masuk ke dalam kehidupan seharian penduduk Latvia & akhirnya ianya menjadi agama utama di sini. Walau bagaimanapun, ajaran Kristian Katholik masih kukuh di dalam jiwa sesetengah penduduk terutamanya di bahagian yang mendapat pengaruh yang kuat dari Poland.

Latvia kemudiannya secara rasmi jatuh ke bawah pemerintahan Empayar Russia pada tahun 1795. Setelah berakhirnya Perang Dunia Pertama iaitu pada tahun 1918, Latvia telah mengisytiharkan kemerdekaannya. Walau bagaimanapun, pengaruh Soviet Union & Jerman masih lagi wujud dalam pemerintahannya. Kemudian, sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua, iaitu pada tahun 1939, Latvia ditakluk oleh Soviet Union melalui pakatan rahsia yang dibuat antara Soviet Union & Jerman, iaitu Pakatan Molotov-Ribbentrop yang membahagi-bahagikan Eropah Utara & Timur di antara kedua-dua kuasa tersebut. Penduduk Latvia ramai yang menentang penjajahan Soviet Union ini. Namun, mereka yang menentang ini akhirnya ditangkap & dibunuh. Tidak berapa lama kemudian, Jerman pula menceroboh & menguasai Latvia, di mana beribu-ribu orang berbangsa Yahudi di sini dibunuh dalam peristiwa Holocaust. Selepas kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Kedua, Soviet Union kembali berkuasa di bumi Latvia.

Latvia, sama seperti negara-negara rantau Baltik yang lain mengalami penderitaan sewaktu berada di bawah pemerintahan Soviet Union. Kemerdekaan sepenuhnya hanya berjaya dicapai pada tahun 1990.


Peta Latvia & kedudukan Riga di dalam Latvia


Bendera negara Latvia

Riga adalah ibu negara Latvia. Ia terletak di muara Sungai Daugava yang mengalir ke Laut Baltik & merupakan bandar yang terbesar di rantau Baltik. Bandar ini telah diisytiharkan sebagai salah satu daripada ‘UNESCO World Heritage Sites’ kerana senibina bangunan-bangunannya yang unik & tidak dijumpai di tempat lain di dunia. Jumlah penduduk yang menetap di sini ialah 700,000 orang. Suhu puratanya pada Musim Panas ialah 18 darjah celcius, sementara purata suhu Musim Sejuk pula ialah -6 darjah celcius.

Pengasasan bandar Riga yang moden bermula pada kurun ke-12 sewaktu kedatangan pedagang-pedagang & juga mubaligh-mubaligh Kristian dari Jerman ke sini. Pada tahun 1282, Riga menganggotai Hanseatic League, zon perdagangan di perairan Laut Baltik & Laut Utara. Ianya menjanjikan kestabilan ekonomi & politik Riga. Riga kemudiannya berada di bawah naungan Polish-Lithuanian Commonwealth mulai tahun 1581. Pada tahun 1621, Riga ditakluki pula oleh Sweden hinggalah ke tahun 1710 apabila ianya jatuh ke tangan Empayar Russia selepas kekalahan Sweden dalam Great Northern War. Di bawah Empayar Russia, Riga merupakan bandar ke-3 terbesar di dalam empayar ini selepas Moscow & St Petersburg. Perang Dunia Pertama & Kedua memberi impak yang besar terhadap Riga. Ianya mengalami kemusnahan yang agak teruk. Selepas berpuluh tahun berada di bawah pemerintahan Soviet Union, Riga akhirnya bebas setelah Latvia mencapai kemerdekaannya pada tahun 1990. Riga dijadikan ibu kota Latvia.

Suhu di Riga pada pagi ini agak sejuk. Di luar kelihatan pokok-pokok & rumput-rumput putih diselaputi salji. Malam tadi salji turun rupa-rupanya. Indah sungguh pemandangan di luar. Musim Sejuk sememangnya musim yang paling aku gemari kerana turunnya salji pada musim ini. Aku tidak pernah jemu melihat & bermain dengan salji. Salah satu fenomena alam yang unik & mengasyikkan.


Salji di Riga, Latvia


Riga, Latvia

Lokasi pertama di Riga yang aku kunjungi ialah stesen keretapinya. Sahaja ingin bergambar di hadapannya. Menara jam yang terdapat di stesen keretapi ini agak unik senibinanya. Pada waktu ini, salji mulai turun dengan lebatnya & keadaan amat sejuk pada waktu ini, menyebabkan aku terpaksa memakai sarung tangan. Agak susah pula sebenarnya untuk memegang kamera sambil memakai sarung tangan. Selepas itu, aku berjalan menuju ke House of the Blackheads (Melngalvju Nams). Bangunan ini sebenarnya baru sahaja dibina semula antara tahun 1995-1999 selepas ianya dibom oleh tentera Jerman pada tahun 1941 sewaktu Perang Dunia Kedua. Sewaktu Latvia di bawah pemerintahan Soviet Union, bangunan ini diabaikan. Usaha untuk membina semula bangunan ini hanya dimulakan selepas kemerdekaannya. Ia siap sepenuhnya pada tahun 2001 & dirasmikan pada tahun tersebut sempena menyambut ulangtahun ke-800 tahun bandar Riga. Pada masa kini, House of the Blackheads ini berfungsi sebagai muzium & kadangkala sebagai dewan konsert.


Stesen keretapi Riga, Latvia


Menara Jam di Stesen keretapi Riga, Latvia


House of the Blackheads, Riga, Latvia

Berhampiran dengan House of the Blackheads terdapat sebuah gereja yang bernama St Peter’s Church yang didedikasikan kepada St Peter, salah seorang daripada Twelve Apostles. Gereja ini dibina pada tahun 1209 & diperbesarkan pada kurun ke-15. Menara gereja yang dilihat pada hari ini sebenarnya hanya dibina pada tahun 1746. Menara tersebut pernah disambar kilat sebanyak 6 kali & pernah runtuh sebanyak 2 kali akibat insiden tersebut iaitu pada tahun 1666 & 1721. Sebelum Perang Dunia Kedua, bangunan menara ini merupakan bangunan yang diperbuat daripada kayu yang tertinggi di benua Eropah. Namun, ianya mengalami kerosakan yang teruk ketika perang tersebut. Pembaikan semula gereja ini diusahakan pada tahun 1970-an sewaktu di bawah era pemerintahan Soviet Union.


House of the Blackheads & St Peter’s Church, Riga, Latvia

Museum of the Occupation of Latvia (Latvijas Okupācijas Muzejs) merupakan destinasi aku yang seterusnya. Bangunan ini adalah sebuah muzium yang memberi informasi tentang kisah-kisah Latvia & rakyatnya sewaktu ianya dijajah oleh Soviet Union & Jerman dari tahun 1941 hingga tahun 1990. Muzium ini terletak berhampiran dengan tebing Sungai Daugava yang menjadi lokasi seterusnya yang aku jejaki. Pemandangan di tebing sungai ini agak mengasyikkan. Terdapat sebuah jambatan yang mempunyai senibina yang agak menarik. Keadaan di sini lebih sejuk berbanding lokasi-lokasi lain di bandar Riga ini. Ini mungkin kerana pengaruh air sungai & angin sejuk yang bertiup di sini.


Museum of the Occupation of Latvia, Riga, Latvia


Pinggiran Sungai Daugava, Riga, Latvia


Pinggiran Sungai Daugava, Riga, Latvia

Aku kemudiannya bergerak menuju ke sebuah lagi bangunan penting yang terdapat di kota Riga, iaitu Riga Cathedral (Rīgas Doms). Ianya merupakan gereja yang terpenting di sini & merupakan gereja mazhab Protestant. Ia siap dibina pada tahun 1211 & merupakan gereja medieval yang terbesar di rantau Baltik. Sebuah lagi gereja yang penting di bandar Riga ialah St Jacob’s Cathedral. Berlainan dengan Riga Cathedral, St Jacob’s Cathedral ini adalah gereja mazhab Roman Katholik. Ianya siap dibina pada tahun 1225. Pada tahun 1522, fungsi gereja ini berubah menjadi gereja pengikut mazhab Lutheran. Ianya hanya kembali kepada fungsi asalnya pada tahun 1582 selepas ianya diambil alih oleh orang-orang dari Poland.


Riga Cathedral, Riga, Latvia


St Jacob’s Cathedral, Riga, Latvia


St Jacob’s Cathedral, Riga, Latvia

Selepas itu, aku mengatur langkah pula ke bangunan parlimen Latvia yang terletak tidak jauh dari St Jacob’s Cathedral. Aku sendiri kurang pasti mengenai sejarah bangunan ini. Seterusnya, aku meneruskan perjalanan ke sebuah taman yang terdapat di tengah-tengah kota Riga ini. Di dalam taman tersebut, mengalir sebuah terusan. Keadaan di sini masih lagi keputih-putihan. Salji belum lagi cair nampaknya di dalam taman ini. Pemandangan sekeliling cantik sekali.


Parlimen Latvia, Riga, Latvia


Merpati-merpati mencari rezeki berhampiran Parlimen Latvia, Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia


Di dalam sebuah taman di Riga, Latvia

Selepas mengambil beberapa keping gambar di dalam taman ini, aku pun bergerak ke lokasi seterusnya, iaitu Freedom Monument (Brīvības Piemineklis). Monumen ini adalah sebuah memorial yang memperingati pengorbanan tentera-tentera Latvia dalam Perang Pembebasan Latvia yang berlaku antara tahun 1918-1920, di mana Latvia pada waktu itu berada di bawah jajahan Empayar Russia & Jerman. Monumen ini adalah simbol penting yang melambangkan kebebasan, kemerdekaan & kedaulatan Latvia. Monumen setinggi 42 meter ini dibina di atas tapak asal monumen patung Peter The Great, iaitu antara Tsar Russia yang ternama. Freedom Monument ini dirasmikan pada tahun 1935. Sewaktu Latvia berada di bawah jajahan Soviet Union antara tahun 1944-1990, terdapat usaha-usaha untuk merobohkan monumen ini. Walau bagaimanapun, usaha tersebut tidak pernah berjaya dijalankan. Kawasan di sekitar monumen ini kini seringkali digunakan dalam upacara-upacara umum & rasmi. Setiap jam dari pukul 9.00 pagi ke 6.00 petang pada setiap hari, terdapat upacara pertukaran pengawal di hadapan monumen ini. Aku tidak berkesempatan untuk menyaksikannya. Selepas bergambar di hadapan Freedom Monument, aku berehat-rehat & menikmati makan tengah hari aku.


Freedom Monument, Riga, Latvia


Freedom Monument, Riga, Latvia

Selepas selesai makan tengah hari, aku berjalan menuju ke sebuah lagi gereja yang terdapat di kota Riga. Riga sememangnya kaya dengan gereja-gereja pelbagai mazhab. Gereja yang aku jejaki kali ini pula adalah gereja mazhab Russian Orthodox yang mempunyai senibina yang menarik. Nama gereja ini ialah Nativity of Christ Cathedral. Ianya dibina antara tahun 1876-1883, sewaktu Riga di bawah pemerintahan Empayar Russia. Tsar Russia yang memerintah pada waktu tersebut bernama Alexander II. Gereja ini merupakan gereja Russian Orthodox yang terbesar di rantau Baltik. Sewaktu Perang Dunia Pertama, tentera Jerman yang mengambil alih bandar Riga menukarkan fungsi gereja ini kepada gereja mazhab Lutheran. Namun, ianya hanyalah sementara. Gereja ini ditukar semula menjadi gereja mazhab Russian Orthodox selepas Latvia mendapat kemerdekaannya pada tahun 1918. Walau bagaimanapun, di bawah jajahan Soviet Union, gereja ini ditukar lagi fungsinya pada tahun 1960-an. Kali ini, ia dijadikan planetarium & fungsinya berkekalan sebegitu sehinggalah Latvia mencapai kemerdekaannya sekali lagi pada tahun 1990.


Berhampiran Nativity of Christ Cathedral, Riga, Latvia


Nativity of Christ Cathedral, Riga, Latvia

Seterusnya, aku bergerak menuju ke Swedish Gate (Zviedru vārti), sebuah kesan tinggalan sejarah yang penting di kota Riga. Swedish Gate ini dibina pada tahun 1698 bagi meraikan kejayaan tentera Sweden menawan kota ini & ianya adalah satu-satunya tinggalan kerajaan Sweden di Riga. Berhampiran dengan Swedish Gate, terdapat sebuah menara usang yang diberi nama Powder Tower (Pulvertornis) yang dahulunya digunakan sebagai tempat penyimpanan senjata. Menara ini dibina pada kurun ke-14. Namun, ia telah roboh pada tahun 1621 sewaktu pencerobohan tentera Sweden. Ianya dibina semula pada tahun 1650 oleh tentera Sweden sendiri dengan ketebalan dinding setebal 2.5 meter untuk melindungi senjata-senjata yang disimpan di dalamnya. Menara ini kini merupakan sebahagian daripada War Museum.


Swedish Gate, Riga, Latvia


Powder Tower, Riga, Latvia

Aku kemudiannya bergerak ke National Opera House. Aku hanya bergambar di hadapannya sahaja. Aku kurang pasti mengenai sejarah bangunan ini. Selepas itu, aku berjalan pula ke Riga Castle (Rīgas pils) yang terletak di pinggiran Sungai Daugava. Istana ini siap dibina pada tahun 1330 & diperbesarkan lagi antara tahun 1497-1515. Istana ini pernah ditawan pada kurun ke-17 oleh tentera Sweden & dijadikan kubu pertahanan mereka. Pada tahun 1938, istana ini dijadikan kediaman rasmi kerajaan. Pada hari ini, ianya merupakan kediaman rasmi Presiden Latvia. Terdapat muzium-muzium di dalamnya yang boleh dilawati oleh orang awam. Aku tidak masuk ke dalamnya kerana kesuntukan masa.


National Opera House, Riga, Latvia


Riga Castle, Riga, Latvia


Riga Castle, Riga, Latvia

Selepas bergambar di hadapan Riga Castle, aku meneruskan perjalanan ke lokasi terakhir aku di kota Riga sebelum kembali ke hostel. Lokasi terakhir aku ialah Riga Central Market (Rīgas Centrāltirgus). Pasar tertutup ini menarik senibinanya. Ianya mulai dibina pada tahun 1928 & dibuka kepada orang awam pada tahun 1930. Aku tidak membeli apa-apa di sini. Sekadar ingin merasai suasananya sahaja. Peniaga-peniaga bukan sahaja berniaga di dalam bangunan ini, malah di luar pun turut terdapat beberapa gerai yang menjual aneka barang jualan. Sedang aku berjalan-jalan di kawasan luar pasar itu, salji tiba-tiba turun secara renyai-renyai.


Riga Central Market, Riga, Latvia

Setelah puas menikmati suasana di dalam & di luar pasar tersebut, aku pun kembali ke hostel. Aku berehat-rehat seketika untuk menghilangkan penat. Kemudian, aku mengemas barang-barang aku & meletakkan kesemuanya di dalam beg galas aku. Selepas menikmati hidangan petang, aku pun terus menaiki tram ke Lapangan Terbang Riga. Penerbangan aku ke Dublin akan berlepas pada pukul 9.30 malam ini. Sesampainya aku di lapangan terbang tersebut, aku terus mendaftar masuk. Beberapa lama kemudian, aku & penumpang-penumpang lain pun dipanggil untuk masuk ke dalam pesawat. Lebih kurang beberapa minit kemudian, pesawat kami pun berlepas meninggalkan bumi Riga menuju ke kota Dublin. Perjalanan mengambil masa selama 3 jam lamanya. Lebih kurang pukul 10.30 malam waktu tempatan Ireland, aku pun tiba di Lapangan Terbang Dublin.

Pengalaman selama 5 hari di ketiga-tiga negara rantau Baltik, iaitu Estonia, Lithuania & Latvia sememangnya amat berharga bagi diri aku. Walaupun ketiga-tiga negara ini bukanlah destinasi utama pelancong, namun ianya tetap istimewa bagi diri aku. Kecantikan alam semula jadi & senibina bangunan yang terdapat di ketiga-tiga buah bandar yang aku kunjungi sememangnya agak berbeza daripada negara-negara lain yang pernah aku jejaki. Aku yakin, ramai yang tidak pernah tahu tentang kewujudan ketiga-tiga negara tersebut kerana ketiga-tiganya baru sahaja mendapat kemerdekaan daripada Soviet Union berbelas tahun yang lalu. Oleh itu, aku harapkan agar travelogue yang aku tulis ini akan dapat menarik minat pembaca untuk mengkaji dengan lebih mendalam tentang ketiga-tiga negara ini.

Selepas kembali ke Dublin dari pengembaraan di negara-negara rantau Baltik, iaitu Estonia, Lithuania & Latvia, aku berehat-rehat buat satu hari di rumah sebelum aku meneruskan pengisian cuti Musim Sejuk aku di United Kingdom pula. Bandar-bandar di United Kingdom yang aku kunjungi pada cuti kali ini ialah Newcastle & Nottingham. Aku di sana untuk 5 hari sahaja iaitu dari 29 November 2007 hingga 3 Disember 2007. Aku ke sana bersendirian. Namun, aku tidak akan bersendirian di sana nanti. Aku akan menumpang di rumah sahabat lama aku yang pernah belajar bersama-sama di Kolej MARA Banting dari tahun 2000-2002 dahulu. Namanya ialah Rosman. Agak lama aku tidak bersua muka dengannya.

Hari 1: 29 NOVEMBER 2007

Penerbangan Ryanair untuk ke Newcastle akan berlepas pada pukul 8.30 malam nanti. Untuk tidak kelam-kabut, aku menaiki bas ke Lapangan Terbang Dublin pada pukul 5.30 petang, 3 jam sebelum waktu pesawat berlepas. Sesampainya di lapangan terbang, aku terus mendaftar masuk & menunggu masa untuk dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama kemudian, aku & penumpang-penumpang lain pun dipanggil masuk. Penerbangan ke Newcastle mengambil masa lebih kurang sejam lamanya. Aku tiba di Lapangan Terbang Newcastle pada pukul 9.30 malam. Selepas selesai sahaja urusan imigresen dan sebagainya, aku pun berjejak kasih dengan Rosman di kawasan menunggu.

Rosman kemudiannya membawa aku menaiki Metro untuk ke rumahnya. Agak jauh juga sebenarnya lapangan terbang tersebut dengan rumahnya. Dia tinggal di sebuah apartmen 3 bilik bersama 2 orang pelajar bangsa asing. Seorang dari Nigeria & seorang lagi dari Bangladesh. Setibanya aku di rumahnya, dia mempelawa aku untuk makan malam. Dia menjemput sekali seorang lagi pelajar Malaysia yang tinggal di flat yang sama, iaitu Azmir. Aku sebenarnya sudah mengenali Azmir sejak aku belajar di Kolej MARA Banting lagi. Kami kenal melalui alam cyber, iaitu melalui mIRC sewaktu era kepopularan mIRC. Ini adalah kali pertama kami bertemu. Orangnya sangatlah peramah. Selepas makan malam bersama-sama & berbual panjang, aku & Rosman kembali ke bilik. Azmir pun turut kembali ke biliknya semula.

Hari 2: 30 NOVEMBER 2007

Pada pagi hari ini, Rosman mengajak aku bersarapan bersama sebelum dia meninggalkan aku seorang diri kerana dia terpaksa ke universitinya. Dia adalah pelajar ‘postgrad’ di University of Newcastle. Dia mengambil program Master dalam bidang kejuruteraan awam. Begitu juga dengan Azmir. Memandangkan aku ditinggalkan bersendirian, aku mengisi masa yang ada dengan melayari internet di biliknya sahaja. Hari ini adalah hari Jumaat. Disebabkan Rosman hanya akan pulang selepas solat Asar & kebetulan aku pula adalah musafir, aku pun hanya menunaikan solat Zohor & juga Asar di dalam biliknya sahaja. Lebih kurang pukul 4.00 petang, Rosman pun pulang semula ke rumahnya. Selepas solat Maghrib, Rosman mengajak aku & Azmir keluar bersiar-siar menikmati angin malam Newcastle.

Aku sebenarnya sudah lama teringin untuk menjejakkan kaki di Newcastle kerana di sinilah letaknya lokasi penggambaran Cinta Antara Benua, drama bersiri yang menjadi sumber inspirasi aku untuk belajar di luar negara sewaktu aku di Tingkatan Dua pada tahun 1996 dahulu. Alhamdulillah. Cita-cita aku untuk belajar di luar negara sudah pun tercapai & sekarang sudah hampir 7 tahun aku bermastautin di Dublin. Dan hajat aku untuk memijakkan kaki di bumi Newcastle juga tercapai akhirnya.

Newcastle atau nama panjangnya, Newcastle upon Tyne adalah sebuah bandar di bahagian timur laut England & merupakan antara bandar-bandar yang terpenting di England. Ianya terletak di dalam wilayah Tyne and Wear, di tebing Sungai Tyne. Para peminat bola sepak sudah tentunya mengenali kelab bola sepak Newcastle United, antara kelab bola sepak Inggeris yang ternama. Bandar ini mempunyai jumlah penduduk seramai 270,000 orang. Dialek yang digunakan oleh penduduknya, iaitu dialek Geordie hanya dipertuturkan oleh penduduk-penduduk di sekitar Newcastle sahaja. Ianya mempunyai istilah-istilah & sebutan-sebutan yang agak berbeza daripada Bahasa Inggeris standard & kadangkala agak sukar untuk difahami apabila didengar.


Peta Kedudukan Newcastle di dalam England

Menurut sejarah, kota Newcastle ini mula diduduki sejak kurun ke-2, sewaktu ketibaan orang-orang dari Empayar Rom ke pulau Great Britain. Selepas kehancuran Empayar Rom, Newcastle berada pula di bawah pemerintahan kerajaan Northumbria mulai tahun 410. Kota ini kemudiannya menjadi salah satu kota terpenting dalam kerajaan England sewaktu Zaman Pertengahan. Sebuah kubu dibina di sini bagi menghalang pencerobohan & serangan dari Scotland. Raja Scotland yang bernama William I pernah dipenjarakan di Newcastle pada tahun 1174. William Wallace, perwira dari Scotland pernah juga dibawa melintasi Newcastle selepas dia ditangkap & dibawa ke London. Newcastle memainkan peranan yang agak penting dalam Revolusi Industri di England. Pada kurun ke-18, ia merupakan pusat percetakan ke-4 terbesar di England selepas London, Oxford & Cambridge. Newcastle juga adalah antara pengeluar & pengeksport utama arang batu di England.

Tempat pertama yang kami bertiga jejaki pada malam ini adalah Grey’s Monument yang terletak betul-betul di tengah-tengah pusat bandar Newcastle. Monumen ini didedikasikan kepada Charles Grey, atau Earl Grey kedua, iaitu Perdana Menteri United Kingdom of Great Britain & Ireland dari tahun 1830-1834. Beliau merupakan antara Perdana Menteri United Kingdom yang banyak membuat perubahan kepada negara tersebut. Selain menyumbangkan jasanya kepada United Kingdom, Earl Grey juga turut menyumbangkan namanya kepada sejenis teh England yang amat harum baunya, iaitu teh Earl Grey yang sangat terkenal di England pada masa kini. Monumen yang didedikasikan untuknya ini siap dibina pada tahun 1838 sempena memperingati perubahan yang dibawanya kepada United Kingdom. Patung yang terletak di atas puncak monumen tersebut direka bentuk oleh pereka bentuk sama yang mereka bentuk patung Nelson di Trafalgar Squre, London.


Charles Grey


Teh Earl Grey


Grey’s Monument, Newcastle, England, UK


Patung Charles Grey di puncak Grey’s Monument, Newcastle, England, UK


Bersama Rosman di Grey’s Monument, Newcastle, England, UK

Selepas bergambar dengan Grey’s Monument, kami bergerak pula ke tebing Sungai Tyne untuk menikmati panorama malam yang indah di situ. Di sungai ini terdapat 2 buah jambatan yang utama iaitu Tyne Bridge & Gateshead Millenium Bridge. Tyne Bridge adalah jambatan yang mempunyai senibina yang mengagumkan yang menyambungkan bandar Newcastle dengan bandar Gateshead. Sewaktu Newcastle berada di bawah naungan Empayar Rom, terdapat sebuah jambatan yang dibina berdekatan dengan Tyne Bridge yang siap dibina pada tahun 122. Jambatan ini kemudiannya roboh & pada tahun 1270, ianya diganti pula dengan jambatan baru yang diperbuat daripada batu. Jambatan ini pula kemudiannya mengalami kerosakan teruk pada tahun 1771. Sebuah lagi jambatan baru dibina di tempat yang sama pada tahun 1781. Disebabkan kesibukan lalu lintas kapal yang semakin teruk pada akhir kurun ke-19 di Sungai Tyne, jambatan tersebut diganti pula dengan jambatan baru yang bernama Swing Bridge yang dirasmikan pada tahun 1876. Tidak berapa lama kemudian, idea untuk membina sebuah lagi jambatan baru yang menghubungkan Newcastle dengan Gateshead tercetus. Senibinanya berpandukan kepada senibina Hell Gate Bridge di New York, Amerika Syarikat & Harbour Bridge di Sydney, Australia. Jambatan ini adalah Tyne Bridge, yang mula dirasmikan pada tahun 1928 oleh Raja England yang memerintah pada waktu itu, iaitu George V.


Tyne Bridge, Newcastle, England, UK


Bersama Azmir & Rosman di Tyne Bridge, Newcastle, England, UK


Bersama Rosman & Azmir di Tyne Bridge, Newcastle, England, UK

Sebuah lagi jambatan yang terletak agak berhampiran dengan Tyne Bridge ialah Gateshead Millennium Bridge yang mempunyai senibina yang agak unik. Jambatan ini hanya boleh dilalui oleh pejalan kaki & penunggang basikal sahaja. Kereta, motorsikal & kenderaan lain tidak dibenarkan untuk melaluinya. Keunikan jambatan ini adalah ianya boleh digerakkan sebanyak beberapa darjah untuk memberi laluan kepada kapal-kapal yang lalu-lalang. Jambatan ini mulai dibuka kepada orang awam pada tahun 2001. Keunikan senibina jambatan ini menyebabkan aku menghabiskan masa yang agak lama untuk bergambar di sini.


Gateshead Millennium Bridge digerakkan untuk memberi laluan kepada kapal, Newcastle, England, UK


Gateshead Millennium Bridge, Newcastle, England, UK


Bersama Azmir & Rosman di Gateshead Millennium Bridge, Newcastle, England, UK


Bersama Azmir & Rosman di Gateshead Millennium Bridge, Newcastle, England, UK

Selepas puas bergambar, kami bertiga pun pulang ke rumah. Rosman kemudiannya memasak makan malam yang agak ringkas. Kemudian, kami makan bersama-sama sebelum masuk tidur. Kami perlu tidur awal pada malam ini kerana pada awal pagi esoknya, kami perlu berkumpul bersama pelajar-pelajar Malaysia yang lain untuk menaiki bas ke Nottingham untuk ke Nottingham Games yang bakal berlangsung esok di University of Nottingham.

Hari 3: 1 DISEMBER 2007

Seawal pukul 5.30 pagi, kami bangun untuk bersiap-siap. Selepas solat Subuh, aku, Rosman & Azmir pun bergerak ke suatu tempat di mana pelajar-pelajar Malaysia yang lain berkumpul untuk menaiki bas yang sudah ditempah untuk ke Nottingham. Bayaran yang dikenakan untuk semua orang tidaklah terlampau mahal. Dua buah bas ditempah untuk memuatkan lebih daripada 60 orang pelajar. Ramai juga kontijen yang dihantar oleh pelajar-pelajar Malaysia di Newcastle ini. Aku mengambil keputusan untuk mengikut Rosman & Azmir ke sana walaupun kami tidak terlibat dengan apa-apa permainan atau tugas-tugas yang lain kerana aku teringin untuk melihat suasana Nottingham Games, acara sukan tahunan yang terbesar di United Kingdom & Ireland. Lebih kurang pukul 6.30 pagi, kedua-dua bas pun mulai bergerak menuju ke Nottingham.

Kami tiba di University of Nottingham lebih kurang pukul 8.30 pagi. University yang dibuka pada tahun 1798 ini adalah universiti yang ke-5 terbesar di United Kingdom dari segi jumlah pelajarnya & antara universiti-universiti di United Kingdom yang menjadi tumpuan utama pelajar-pelajar dari Malaysia untuk melanjutkan pelajaran, terutamanya dalam bidang perubatan. Setibanya aku, Rosman & Azmir di sini, kami agak mati kutu kerana tidak tahu untuk berbuat apa-apa kerana kami tidak terlibat dengan apa-apa permainan. Oleh itu, kami bertiga mengambil keputusan untuk bersiar-siar dahulu di sekitar universiti ini. Sempat juga aku berjumpa dengan beberapa orang teman lama yang sama-sama belajar di Kolej MARA Banting dahulu yang kini belajar & bekerja di United Kingdom. Wakil-wakil dari Ireland juga tidak kurang ramainya aku jumpa. Selepas bersiar-siar di dalam universiti, kami bertiga bercadang untuk melihat kota Nottingham pula. Oleh itu, kami menaiki bas di luar universiti untuk ke pusat bandar.


University of Nottingham, Nottingham, England, UK


Di dalam University of Nottingham, Nottingham, England, UK


Di dalam University of Nottingham, Nottingham, England, UK

Nottingham adalah sebuah lagi bandar yang terpenting di England. Ianya terletak di bahagian East Midlands, di dalam wilayah Nottinghamshire. Jumlah penduduknya adalah seramai 667,000 orang. Ramai yang tahu bahawa nama Nottingham sinonim dengan lagenda Robin Hood yang mencuri harta orang-orang kaya untuk diberikan kepada orang-orang miskin.


Peta kedudukan Nottingham di dalam England

Bandar Nottingham ini sudah lama dihuni oleh manusia. Sewaktu Revolusi Industri di England sekitar akhir abad ke-18 & awal abad ke-19, Nottingham terkenal sebagai pengeluar tekstil, terutamanya kain kerawang. Namun, lama-kelamaan, industri tekstil di sini semakin merosot akibat daripada persaingan dengan pengeluar tekstil di negara-negara lain di Timur Jauh & Asia Selatan.

Aku, Rosman & Azmir hanya mengambil masa beberapa jam sahaja untuk berjalan mengelilingi kota Nottingham ini kerana kami ingin menyaksikan juga perlawanan-perlawanan dalam Nottingham Games nanti. Tempat pertama yang kami lawati ialah Nottingham Council House yang terletak betul-betul di tengah-tengah kota ini di kawasan Old Market Square, dataran yang dikatakan terbesar di seluruh England. Bangunan yang mempunyai kubah yang agak besar ini turut mempunyai loceng di dalamnya yang boleh didengar dari jarak 7 batu dari situ. Bangunan ini dibina antara tahun 1927-1929 & dirasmikan pada tahun 1929 oleh Prince of Wales pada waktu itu, iaitu Edward VIII. Ianya sering digunakan untuk acara-acara umum & rasmi.


Nottingham Council House, Nottingham, England, UK

Selepas itu, kami bertiga singgah sebentar di sebuah kedai cenderahati untuk membeli cenderahati untuk dibawa pulang. Kami juga membeli peta Nottingham untuk mencari di mana letaknya Nottingham Castle yang terkenal di sini. Berhampirannya adalah Sherwood Forest. Kedua-duanya sinonim dengan lagenda Robin Hood. Kami sangkakan Nottingham Castle itu jauh dari pusat bandar. Tetapi, ia rupa-rupanya tidaklah sejauh mana. Hanya 15 minit sahaja dari situ dengan berjalan kaki. Kami pun terus berjalan mencari istana lagenda tersebut & menjumpainya tidak lama kemudian.

Nottingham Castle adalah sebuah istana lama yang pada asalnya diperbuat daripada kayu yang dibina pada tahun 1067 atas perintah William the Conqueror. Pada tahun 1170, Raja England yang bernama Henry II mengarahkan supaya ianya diganti dengan senibina batu-batan & kemudiannya dijadikan kubu kuat England di bahagian Midlands. Berkurun-kurun lamanya istana ini memainkan peranan yang penting dalam institusi raja & bangsawan England. Antara yang terkenal ialah Richard the Lionheart & Prince John yang hidup seera dengan Robin Hood. Di dalam istana inilah Robin Hood dikatakan sering bersua muka dengan Sheriff of Nottingham yang merupakan musuhnya. Istana ini terus mengalami pembesaran sehinggalah ianya terhenti apabila berlakunya Perang Saudara di England dari tahun 1641-1651 yang menyebabkan istana ini mengalami kerosakan yang teruk. Istana ini kemudiannya tidak lagi digunakan selepas perang tersebut.

Di bahagian luar istana ini terdapat ukiran patung Robin Hood. Kami hanya bergambar dengan patung ini & pintu gerbang istana ini sahaja. Kami tidak masuk ke dalamnya kerana kesuntukan masa. Selepas bergambar, kami pun kembali semula ke Old Market Square untuk menaiki bas pulang semula ke University of Nottingham bagi menyaksikan perlawanan-perlawanan Nottingham Games.


Patung Robin Hood di luar Nottingham Castle, Nottingham, England, UK


Patung Robin Hood di luar Nottingham Castle, Nottingham, England, UK


Pintu Gerbang Nottingham Castle, Nottingham, England, UK


Nottingham Castle, Nottingham, England, UK

Antara perlawanan-perlawanan yang kami bertiga saksikan ialah perlawanan bola keranjang antara pasukan dari Dublin & pasukan tuan rumah & juga perlawanan badminton oleh beberapa pasukan. Ada beberapa acara dalam Nottingham Games habis awal & ada juga yang habis agak lewat. Yang paling lewat akan habis lebih kurang pukul 11.00 malam nanti. Kami bertiga diberitahu oleh ketua rombongan dari Newcastle bahawa kami akan bertolak pulang ke Newcastle sejurus selepas pasukan dari Newcastle habis beraksi. Disebabkan rasa lapar yang teramat, aku, Rosman & Azmir singgah di sebuah bangunan di universiti itu di mana terdapatnya banyak gerai-gerai makanan yang menjual makanan-makanan Malaysia. Harga-harga yang diletakkan agak mahal. Namun, disebabkan rasa lapar, kami tidak menjadikannya alasan untuk tidak makan.


Makan-Makan bersama Rosman sewaktu Nottingham Games di University of Nottingham, Nottingham, England, UK


Makan-Makan bersama Azmir sewaktu Nottingham Games di University of Nottingham, Nottingham, England, UK

Lebih kurang pukul 7.00 malam, kami pun dipanggil untuk menaiki bas untuk pulang. Pasukan Newcastle hanya memenangi beberapa pingat sahaja. Tiada pingat emas dikutip. Aku tidak pasti pula tentang prestasi pasukan-pasukan dari Dublin. Yang aku tahu, pasukan badminton dari Dublin mencapai kejayaan yang agak besar. Aku akan bertanya dengan lebih lanjut daripada wakil-wakil Dublin selepas aku pulang ke Dublin nanti. Lebih kurang pukul 7.30 malam, kedua-dua bas dari Newcastle pun bergerak pulang ke Newcastle. Kesemuanya kelihatan penat. Kami bertiga sahaja yang masih segar. Heheh.

Lebih kurang dua jam kemudian, kami semua pun tiba semula di Newcastle. Selepas mengucapkan selamat tinggal kepada pelajar-pelajar Newcastle yang lain, aku, Rosman & Azmir pun berjalan kaki pulang ke flat. Selepas mandi & solat Isyak, aku & Rosman pun terus melelapkan mata.

Hari 4: 2 DISEMBER 2007

Aku & Rosman bangun agak lewat pada hari ini kerana kepenatan berjalan-jalan di Nottingham semalam. Selepas mandi & bersiap-siap, Rosman membawa aku keluar bersiar-siar di kota Newcastle. Azmir tidak ikut sekali kerana mempunyai hal lain. Cuaca pada hari ini tidak berapa baik. Langit mendung menandakan yang hari akan hujan. Kami cuma singgah di beberapa tempat sahaja. Tempat pertama yang disinggahi adalah University of Newcastle yang terletak betul-betul berhadapan dengan flat Rosman. Aku mengikutinya ke sana kerana dia perlu memulangkan buku-buku yang dipinjamnya dari perpustakaan. Nama perpustakaan tersebut ialah The Robinson Library. Perpustakaan inilah yang menjadi antara lokasi utama penggambaran drama bersiri Cinta Antara Benua yang aku betul-betul minat itu. Tercapai juga hasrat aku untuk menjejakkan kaki di sini. Hehehe. University of Newcastle ini dibuka pada tahun 1834. Ianya juga merupakan antara universiti-universiti di United Kingdom yang menjadi pilihan utama pelajar-pelajar Malaysia untuk melanjutkan pelajaran, terutamanya dalam kursus perubatan.


Berhampiran flat Rosman, Newcastle, England, UK


Berhampiran flat Rosman, Newcastle, England, UK


University of Newcastle, Newcastle, England, UK


The Robinson Library, University of Newcastle, Newcastle, England, UK

Kami berdua kemudiannya berjalan kaki ke sebuah restoran halal yang bernama Chicken Cottage, untuk makan tengah hari. Restoran ini terletak tidak jauh dari St. James’ Park Stadium yang menjadi destinasi kami yang seterusnya. St. James’ Park Stadium ini adalah stadium rasmi bagi kelab bola sepak Newcastle United. Stadium yang boleh memuatkan seramai 52,000 orang ini adalah stadium bola sepak yang tertua & terbesar di bahagian timur laut England. Stadium ini mula dirasmikan pada tahun 1892 & sering digunakan dalam pertandingan-pertandingan bola sepak yang penting seperti FA Premier League & Euro Cup. Aku hanya bergambar di luar stadium ini sahaja. Tidak berminat pula aku untuk masuk ke dalamnya.


Logo Newcastle United


St James' Park Stadium, Newcastle, England, UK


St James' Park Stadium, Newcastle, England, UK


St James' Park Stadium, Newcastle, England, UK

Setelah bergambar di luar stadium tersebut, aku dibawa pula ke kompleks-kompleks membeli-belah yang terdapat di Newcastle ini. Antara yang terkemuka di sini ialah Eldon Square. Kami menghabiskan masa lebih kurang 2 jam di dalamnya. Aku membeli beberapa helai baju untuk dibawa pulang ke Dublin. Agak murah juga harga-harganya kerana banyak kedai-kedai memberi potongan harga yang agak tinggi.


Eldon Square, Newcastle, England, UK

Selepas membeli-belah, kami berdua pun pulang semula ke flat. Rosman memasak makan malam. Aku pun turut membantunya. Selepas makan malam, kami berborak-borak hingga ke larut malam. Apabila sudah mengantuk, kami pun melelapkan mata.

Hari 5: 3 DISEMBER 2007

Hari ini adalah hari terakhir aku di rumah Rosman. Aku akan pulang semula ke Dublin pada waktu malam nanti. Pada waktu pagi, Rosman sudah awal-awal pagi lagi sudah ke universitinya untuk menyelesaikan kerja-kerjanya. Aku terpaksa ditinggalkannya keseorangan. Dia memberikan aku kunci rumahnya, kalau-kalau aku ingin keluar berjalan-jalan. Selepas mandi & bersarapan pagi, aku pun keluar bersendirian untuk bersiar-siar di sekitar kota Newcastle. Aku kembali semula ke Eldon Square yang kami kunjungi semalam kerana aku belum puas lagi membeli-belah di situ. Heheh. Hampir 2 jam aku menghabiskan masa di dalamnya.

Setelah selesai membeli-belah, aku kembali semula ke bilik Rosman. Tidak berapa lama kemudian, Rosman pun pulang. Aku menunjukkan kepadanya baju-baju yang aku beli tadi.

Apabila malam telah tiba, aku pun mengemaskan barang-barang aku & meletakkan kesemuanya di dalam beg galas aku. Setelah itu, kami berdua pun bergerak bersama-sama menuju ke bilik Azmir. Kemudian, kami bertiga berjalan menuju ke stesen metro berhampiran dengan flat mereka. Aku meminta mereka supaya meninggalkan aku di situ sahaja. Tidak perlulah mengikut aku sampai ke lapangan terbang.

Kami bersalam-salaman & berpeluk-pelukan. Aku mengucapkan terima kasih banyak-banyak kepada mereka berdua kerana sudi menerima kedatangan aku & memberi layanan yang cukup mengharukan. Entah bilalah aku akan berjumpa lagi dengan mereka berdua ini. Setelah mengucapkan selamat tinggal, aku pun masuk ke dalam metro, menuju ke Lapangan Terbang Newcastle. Aku memberikan lambaian yang terakhir kepada mereka berdua. Sedih pula rasanya hendak meninggalkan mereka setelah hampir 5 hari kami bersama.

Sesampainya aku di lapangan terbang tersebut, aku pun terus mendaftar masuk & kemudian menunggu masa untuk dipanggil masuk ke dalam pesawat. Penerbangan Ryanair aku akan berlepas pada pukul 9.30 malam nanti. Setelah hampir sejam menunggu, kesemua penumpang pun dijemput untuk masuk ke dalam pesawat & tidak berapa lama kemudian, ianya pun berlepas meninggalkan Newcastle menuju ke Dublin. Penerbangan mengambil masa lebih kurang sejam. Lebih kurang pukul 10.30 malam, pesawat pun mendarat di Lapangan Terbang Dublin.

Pengalaman selama 5 hari bersama-sama dengan Rosman, teman lama aku yang sama-sama belajar di Kolej MARA Banting dahulu & juga Azmir yang aku jumpa buat kali pertama setelah bertahun-tahun berkawan di alam cyber benar-benar berharga bagi diri aku. Ditambah pula dengan kota Newcastle yang mempunyai nilai sentimental bagi aku kerana di sinilah lokasi penggambaran Cinta Antara Benua, drama bersiri yang menjadi sumber inspirasi bagi aku untuk melanjutkan pelajaran di luar negara. Kota Nottingham juga adalah kota yang unik yang sinonim dengan lagenda Robin Hood, satu watak yang aku minati sejak aku kecil lagi. Ditambah pula dengan pengalaman di Nottingham Games, acara sukan tahunan yang terbesar antara pelajar-pelajar Malaysia di United Kingdom & Ireland. Kesemuanya ini akan sentiasa terpahat dalam memori ingatan aku buat selamanya.

Bersambung di WiNTeR 2007 (eSToNia, LiTHuaNia, LaTVia, eNGLaND, MoRoCCo, FRaNCe, MoNaCo) (BHG II)

2 comments:

Anonymous said...

wow..u really travelled a lot!~ :)too bad the holidays over here are kind of short ( < 1 month for winter break)

noor said...

wooww so far, hanya blog awak je yang pasal tiga negara Baltik ni. i means in malay languange. menarik. saya plan untuk ke sana summer 2014.