21.12.07

WiNTeR 2007 (eSToNia, LiTHuaNia, LaTVia, eNGLaND, MoRoCCo, FRaNCe, MoNaCo) (BHG III)

Ini adalah kali ketiga aku menjejakkan kaki di bumi Perancis. Kali pertama adalah sewaktu Musim Sejuk tahun 2003, bersama 4 orang rakan dari Dublin. Kami bermukim di Paris selama 17 hari di rumah seorang rakan di situ. Dalam tempoh 17 hari itu, kami sempat ke sebuah lagi bandar di negara itu, iaitu Colmar. Kali kedua pula adalah sewaktu Musim Panas tahun 2005, bersama ayah aku yang datang berkunjung ke bumi Eropah. Aku & ayah aku hanya berjalan-jalan di sekitar kota Paris sahaja selama 3 hari. Pada kali ketiga ini, aku ditemani pula oleh 3 orang rakan dari Dublin. Mereka ialah Asrih & Thani, pelajar perubatan Tahun Kedua di Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI) & Muaz, pelajar perubatan Tahun Pertama di universiti yang sama.

Pada kali ini, aku tidak ke Paris lagi, tetapi ke satu kawasan lain yang diberi nama French Riviera. Aku sengaja mengajak mereka bertiga menemani aku kerana aku ingin mempunyai teman sewaktu berjalan-jalan di sana nanti. Bosan pula rasanya mengembara bersendirian seperti di negara-negara rantau Baltik & di Morocco yang baru sahaja aku kunjungi. Di samping itu, aku juga berharap aku akan dapat mencurahkan sebanyak mungkin ilmu-ilmu aku kepada mereka bertiga yang baru berusia setahun jagung di bumi asing ini. Aku harapkan segala pengalaman yang akan mereka perolehi bersama-sama dengan aku nanti dapat mereka gunakan untuk masa hadapan apabila mereka mengembara ke tempat-tempat lain di benua Eropah ini.

Aku, Thani, Asrih & Muaz

Aku sebenarnya sudah lama berhasrat untuk menjejakkan kaki di French Riviera. Mujurlah aku diberi kesempatan untuk ke sana sewaktu cuti Musim Sejuk kali ini. Kami berempat berlepas ke sana sehari selepas ketibaan aku di Dublin dari bumi Morocco. Pengembaraan aku dalam cuti Musim Sejuk ini seolah-olah seperti sebuah Marathon pula jadinya. Dari rantau Baltik, terus ke Newcastle & Nottingham. Kemudian, terus pula ke Morocco. Dan sekarang, hendak ke French Riviera pula. Hahaha. Walaupun penat, aku tetap gagahkan diri aku untuk bersama-sama dengan mereka bertiga ke French Riviera. Mujurlah mereka ada bersama untuk menemani aku. Bersemangat pula jadinya.

Pengembaraan aku, Thani, Asrih & Muaz bermula pada tarikh 16 Disember 2007 & berakhir pada tarikh 20 Disember 2007. Lebih kurang 5 hari lamanya. Bandar-bandar yang kami berempat kunjungi ialah Nice, Cannes, Monte Carlo & Marseilles. Kami bermalam di hostel-hostel yang telah pun kami tempah melalui internet. Harga-harganya agak berpatutan. Sebagai panduan untuk berjalan-jalan di sana, aku membawa sekali buku panduan ‘Europe on a Shoestring’ terbitan Lonely Planet yang sememangnya amat berguna. Untuk bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain, kami menggunakan perkhidmatan keretapi yang mudah & cepat.

French Riviera atau namanya dalam Bahasa Perancis, Côte d'Azur adalah sebuah kawasan di persisiran pantai Laut Mediterranean di bahagian tenggara negara Perancis. Ia merupakan antara kawasan resort yang popular di benua Eropah. Antara bandar-bandar yang terletak di sini ialah Cannes, Monte Carlo, Antibes, Juan-les-Pins, Frejus & Nice. Nice adalah bandar yang terbesar di sini yang juga menjadi hab utama para pelancong yang berkunjung ke French Riviera. Seramai 2,000,000 orang penduduk menetap di sepanjang persisiran pantai French Riviera ini. Sebagai kawasan pelancongan yang ternama, terdapat hampir 18 buah pusat permainan golf, 14 buah resort ski & 3,000 buah restoran di sepanjang pantai tersebut.

Peta Kedudukan French Riviera di dalam Perancis

Peta French Riviera

Menurut sejarah, kawasan French Riviera ini telah dihuni oleh manusia sejak zaman Paleolitik lagi, iaitu sejak tahun 950,000 SM. Kemudian, sekitar tahun 8 SM, kawasan ini mula menjadi sebahagian daripada tanah jajahan Empayar Rom. Banyak bandar di sini dimajukan dengan pembinaan monumen-monumen & ampiteater-ampiteater. Pengaruh agama Kristian Katholik mulai bertapak di French Riviera pada kurun ke-4 dengan pembinaan gereja-gereja yang kebanyakannya masih kukuh sehingga ke hari ini.

Selepas keruntuhan Empayar Rom pada kurun ke-5, kawasan French Riviera dimasuki oleh orang-orang Visigoth, Burgundi & Ostrogoth yang sentiasa berperang antara satu sama lain sehinggalah akhirnya kawasan ini berjaya ditakluki oleh orang-orang Saracen & Norman pada kurun ke-9. Kawasan ini kemudiannya menjadi aman dengan kewujudan kerajaan Provence yang diperintah oleh pelbagai Dinasti, iaitu Bosonid, Catalan & kemudiannya Angevin. Sebelum tahun 1480, kerajaan Provence adalah kerajaan yang bebas & berdaulat. Walau bagaimanapun, kerajaan ini akhirnya menjadi sebahagian daripada Perancis pada tahun 1486 selepas kematian Comte de Provence yang bernama Rene I. Perancis pada waktu itu berada di bawah pemerintahan raja yang bernama Louis XI.

Sebelum kurun ke-18, French Riviera ini hanyalah sebuah kawasan terpencil & daif yang hanya dipenuhi dengan perkampungan nelayan & ladang-ladang zaitun, serta tempat-tempat penghasilan minyak wangi. Walau bagaimanapun, pada akhir kurun ke-18, kawasan ini mulai menjadi popular di kalangan hartawan dari Britain yang tertarik dengan keindahan pantai yang terdapat di sini. Pelbagai usaha dilakukan oleh mereka untuk mempopularkan kawasan ini yang akhirnya menjadi satu kawasan peranginan yang ternama bagi hartawan-hartawan Britain. French Riviera ini kemudiannya menjadi popular di kalangan golongan pemerintah Eropah pula seperti Alexander II (Tsar Russia), Napoleon III (Maharaja Perancis), Leopold II (Raja Belgium) & Victoria (Ratu England). Ia juga turut menjadi tempat para pelukis seperti Auguste Renoir, Henri Matisse & Pablo Picasso mencari ilham. Selepas Perang Dunia Pertama, kawasan French Riviera ini mula menjadi tumpuan pelancong-pelancong dari Amerika Syarikat pula.

Kawasan persisiran pantai French Riviera ini mengalami iklim Mediterranean, iaitu panas & kering pada Musim Panas & sejuk & lembap pada Musim Sejuk. Penerimaan cahaya matahari hari tanpa hujan selama 300 hari dalam setahun menjadikan kawasan persisiran pantainya amat popular di kalangan pelancong. Penduduk di sini bertutur dalam Bahasa Perancis. Penggunaan Bahasa Inggeris agak meluas kerana industri pelancongan adalah industri yang terpenting di sini. Ia menerima kehadiran pelancong dari seluruh dunia setiap hari tanpa henti. Oleh itu, kami berempat tidak menghadapi masalah untuk berkomunikasi dengan orang tempatan.

Hari 1: 16 DISEMBER 2007

Penerbangan Ryanair dari Dublin ke Nice, Perancis akan berlepas pada pukul 6.30 pagi hari ini. Untuk menjimatkan wang daripada menaiki teksi ke Lapangan Terbang Dublin, aku, Thani, Asrih & Muaz memilih untuk bermalam sahaja di lapangan terbang tersebut malam sebelum penerbangan kami. Kami menaiki bas untuk ke lapangan terbang pada malam itu. Walaupun dalam keadaan yang kurang selesa, kami berjaya juga melelapkan mata buat beberapa jam. Seterusnya, lebih kurang pukul 4.30 pagi, kami berempat pun mula mendaftar masuk. Setelah menunggu hampir sejam lamanya, para penumpang pun dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama kemudian, ianya pun berlepas meninggalkan bumi Dublin menuju ke Nice. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2¼ jam. Lebih kurang pukul 9.45 waktu tempatan Perancis, kami pun tiba di Lapangan Terbang Nice Côte d'Azur.

Selepas selesai sahaja urusan imigresen, kami pun keluar dari lapangan terbang tersebut. Kami kemudiannya menaiki bas untuk ke pusat bandar Nice yang terletak agak jauh dari lapangan terbang itu. Bas tersebut melalui jalan raya yang menyusuri persisiran pantai Laut Mediterranean. Pemandangan di sepanjang jalan raya itu sungguh mengasyikkan, dengan kejernihan air lautnya, pasir-pasir yang putih & pohon-pohon palma yang cantik tersusun di sepanjang pantai tersebut. Memang tidak hairanlah mengapa bandar ini seringkali menjadi tumpuan pelancong.

Bas yang kami naiki berhenti di stesen keretapi Nice Ville. Setibanya kami di situ, kami membuka peta yang terdapat di dalam buku panduan aku untuk mencari lokasi hostel yang telah pun kami tempah melalui internet. Hostel tersebut terletak tidak jauh dari stesen keretapi. Lebih kurang dalam 15 minit sahaja, kami berempat berjaya menjumpainya. Hostel itu terletak berdekatan dengan restoran Kentucky Fried Chicken yang bakal menjadi tempat kami makan tengah hari nanti. Makanan di dalam kesemua cawangan restoran Kentucky Fried Chicken di negara Perancis halal dimakan kerana menurut kata pelajar-pelajar Malaysia di sini, pemilik rangkaian KFC di Perancis adalah seorang Muslim.

Stesen Keretapi Nice Ville, Nice, Perancis

Kami bermalam selama 3 malam di hostel ini. 2 malam berturut-turut pada 16 & 17 Disember & malam terakhir pada 19 Disember. Kami diberi pilihan sama ada untuk membayar 2 malam dahulu atau terus membayar untuk ketiga-tiga malam sekaligus. Kami memilih untuk membayar ketiga-tiga malam sekaligus. Selepas mendaftar masuk, kami pun dibawa masuk ke dalam bilik kami. Keadaan bilik tersebut amat selesa. Cuma bilik airnya sahaja yang bermasalah kerana air bertakung. Oleh itu, sebelum kami keluar menjelajah kota Nice, kami meminta penjaga kaunter resepsi hostel itu untuk melakukan sesuatu dengan bilik air di bilik kami itu. Selepas itu, barulah kami memulakan penjelajahan kami.

Nice adalah bandar kedua paling popular di kalangan pelancong di negara Perancis selepas Paris. Ia juga merupakan hab utama para pelancong yang berkunjung di French Riviera. Lapangan terbangnya adalah lapangan terbang kedua tersibuk di Perancis selepas Lapangan Terbang Charles de Gaulle di Paris. Bandar yang diasaskan pada tahun 350 SM ini hanya mulai menjadi sebahagian daripada Perancis pada tahun 1860. Jumlah penduduk di sini adalah seramai 348,000 orang, menjadikannya bandar ke-5 terbesar di Perancis dari segi jumlah bilangan penduduk selepas Paris, Marseilles, Lyon & Toulouse.

Peta Kedudukan Nice di dalam Perancis

Tempat pertama di Nice yang kami jejaki ialah St Nicholas Russian Orthodox Cathedral (Cathédrale Orthodoxe Russe Saint-Nicolas) yang merupakan salah satu monumen terpenting di negara Perancis. Gereja ini dibina atas sumbangan Tsar Russia yang terakhir, iaitu Nicholas II & mula dibuka pada tahun 1912. Ianya adalah Russian Orthodox Cathedral yang terbesar sekali di luar negara Russia. Menurut sejarah, pada kurun ke-19, Tsar Russia pada waktu itu yang bernama Alexander II telah berkunjung ke Nice & telah jatuh hati dengan keindahan & keadaan iklim bandar ini. Bandar Nice kemudiannya menjadi tumpuan penghijrahan orang-orang Russia yang membentuk komuniti yang agak besar & menyebabkan timbulnya idea untuk membina gereja mazhab Russian Orthodox untuk memudahkan mereka beribadat. Pada masa kini, terdapat sedikit konflik berkenaan dengan hak milik gereja ini antara kerajaan Russia & penduduk tempatan Nice yang beragama Kristian mazhab Russian Orthodox.

Bersama Asrih di St Nicholas Russian Orthodox Cathedral, Nice, Perancis

Selepas bergambar dengan gereja yang besar itu, aku, Thani, Asrih & Muaz meneruskan perjalanan kami ke sebuah lagi gereja yang popular di sini, iaitu Notre Dame de Nice. Rupa bentuknya seakan-akan Notre Dame di Paris, cuma saiznya lebih kecil. Aku sendiri kurang pasti tentang sejarah gereja ini. Kami kemudiannya terus ke restoran Kentucky Fried Chicken untuk santapan tengah hari. Rasa ayamnya kurang menyelerakan berbanding ayam KFC di Malaysia. Mungkin kerana rempahnya agak berbeza. Selepas selesai sahaja makan, kami menyambung perjalanan kami ke beberapa tempat seperti Theatre National de Nice, Museum of Modern and Contemporary Art (Musee d’Art Moderne et d’Art Contemporain) & Palais de Justice. Kesemuanya adalah bangunan-bangunan yang mempunyai senibina yang menarik. Namun, aku kurang pasti mengenai sejarah ketiga-tiganya.

Bersama Asrih di Notre Dame de Nice, Nice, Perancis

Theatre National de Nice, Nice, Perancis

Bersama Asrih & Thani di Museum of Modern and Contemporary Art, Nice, Perancis

Palais de Justice, Nice, Perancis

Selepas itu, kami terus ke sebuah dataran yang bernama Place Massena yang merupakan dataran utama di kota Nice. Ianya menjadi tempat utama aktiviti-aktiviti awam di sini seperti konsert & perarakan. Sewaktu kami di sini, sebuah ‘funfair’ yang sangat meriah sedang berlangsung. Banyak permainan tersedia. Kami tidak mencuba kerana kesuntukan masa. Waktu sudah pun hampir senja.

Place Massena, Nice, Perancis

Kami kemudiannya menuju ke persisiran pantai Laut Mediterranean yang tidak jauh dari Place Massena. Pada waktu kami di sini, hari pun sudah senja. Kami menghabiskan masa senja kami di sini menyaksikan matahari terbenam. Pemandangannya teramatlah indah. Subhanallah. Selepas puas bergambar, bermain-main air & menghirup udara laut yang segar, kami pun meneruskan perjalanan pulang ke hostel. Sebelum sampai hostel, kami singgah dahulu di restoran Kentucky Fried Chicken untuk makan malam. Kemudian, kami pun kembali ke hostel.

Bersama Asrih & Thani di Persisiran Pantai Laut Mediterranean, Nice, Perancis

Persisiran Pantai Laut Mediterranean, Nice, Perancis

Bersama Muaz, Thani & Asrih di Persisiran Pantai Laut Mediterranean sewaktu Matahari Terbenam, Nice, Perancis

Makan Malam di Restoran Kentucky Fried Chicken bersama Thani, Asrih & Muaz, Nice, Perancis

Sesampainya kami di bilik, kami melihat keadaan bilik air kami sama sahaja seperti keadaannya pada waktu pagi tadi. Air bertakung. Aku & Asrih kemudiannya turun ke bawah untuk melaporkan hal itu kepada penjaga kaunter resepsi. Pada waktu itu, penjaganya bukan orang yang sama seperti pada waktu pagi tadi. Setelah meluahkan rasa tidak puas hati kami, dia akhirnya bersetuju untuk menukarkan kami ke bilik lain. Kami berempat kemudiannya pun dibawa berpindah ke bilik lain. Tiada apa-apa masalah yang terdapat dalam bilik baru ini. Oleh itu, selepas mandi & solat, kami berempat pun terus melelapkan mata.

Hari 2: 17 DISEMBER 2007

Pada pagi hari ini, aku, Thani, Asrih & Muaz akan menaiki keretapi ke Monaco pada pukul 9.10 pagi. Oleh itu, selepas mandi & bersiap, kami berempat terus mengatur langkah menuju ke stesen keretapi Nice Ville. Selepas membeli tiket pergi & balik, kami menunggu ketibaan keretapi di dalam stesen tersebut. Tidak berapa lama kemudian, keretapi yang dinantikan pun tiba & kami terus masuk ke dalamnya. Seperti yang dijadualkan, tepat pada pukul 9.10 pagi, keretapi itu pun bergerak meninggalkan Nice menuju ke Monaco. Kami akan kembali semula ke Nice pada waktu petang nanti. Perjalanan dari Nice ke Monaco memakan masa cuma 20 minit sahaja. Lebih kurang pukul 9.30 pagi, kami pun tiba di stesen keretapi Monte Carlo, Monaco. Sesampainya sahaja di situ, kami pun terus memulakan penjelajahan kami di negara kecil Monaco ini.

Monaco adalah sebuah negara kecil yang terletak di kawasan French Riviera, di pinggiran Laut Mediterranean. Dengan keluasan 1.95 km persegi, negara ini adalah negara kedua terkecil di dunia selepas Vatican City. Seseorang hanya memerlukan masa lebih kurang 56 minit sahaja untuk berjalan kaki merentasi diameter negara ini. Ibu negaranya adalah negara itu sendiri. Disebabkan itu, ianya digelar ‘negara bandar’. Jumlah penduduk Monaco adalah seramai 32,500 orang, menjadikannya sebagai negara yang paling padat penduduk di dunia dengan kepadatan penduduk 16,800 orang per km persegi. Penduduk di negara ini tidak perlu membayar cukai pendapatan, sama seperti penduduk di negara United Arab Emirates. Itu yang seronoknya jikalau kita bekerja di Monaco. 84% daripada penduduk Monaco sebenarnya berasal dari negara-negara lain & kebanyakannya adalah dari golongan hartawan.

Peta Kedudukan Monaco

Monaco mengamalkan sistem pemerintahan Raja Berperlembagaan yang diketuai oleh Putera Albert II yang berasal dari keluarga Grimaldi. Keluarga Grimaldi ini telah menjadi pemerintah Monaco sejak tahun 1297 lagi. Pengasas kerajaan ini adalah Francesco Grimaldi yang berasal dari Genoa, Italy. Pemerintahan diraja dibantu oleh seorang Menteri, selaku ketua pentadbiran. Negara Monaco ini terbahagi kepada 3 wilayah iaitu Monaco-Ville, Monte Carlo & La Condamine. Bahasa rasmi di negara ini adalah Bahasa Perancis. Walau bagaimanapun, kebanyakan penduduknya boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan fasih kerana kebanyakan daripada mereka bukanlah berasal dari sini. Matawang yang digunakan adalah Euro, sama seperti Perancis.

Peta Monaco

Bendera Monaco

Menurut sejarah, pada tahun 1793, sewaktu kehangatan Revolusi Perancis, Monaco telah ditawan oleh Perancis & berada di bawah pemerintahan Perancis hingga tahun 1814. Mulai tahun 1814, ianya bebas daripada Perancis, tetapi berada di bawah kerajaan Sardinia pula. Pada tahun 1860, Sardinia pula jatuh ke tangan Perancis & ini menyebabkan Monaco pun turut serta jatuh ke tangan Perancis. Beberapa rusuhan anti-Perancis di Monaco kemudiannya berlaku sehinggalah termeterainya Perjanjian Franco-Monegasque pada tahun 1861 yang mengiktiraf semula kedaulatan Monaco.

Dari tahun 1861 sehingga tahun 1919, negara Monaco bebas sepenuhnya daripada kekuasaan Perancis. Walau bagaimanapun, selepas Perang Dunia Pertama, urusan politik, pertahanan & ekonomi Monaco diletakkan di bawah tanggungjawab kerajaan Perancis. Ini terkandung dalam Perjanjian Versailles yang ditandatangani dalam tahun 1919. Kemudiannya, pada tahun 1943, sewaktu Perang Dunia Kedua sedang berlangsung, Itali telah mencerobohi Monaco & menubuhkan kerajaan Fascist. Tidak berapa lama kemudian, selepas kejatuhan Bennito Mussolini, Monaco diambil alih pula oleh Nazi Jerman. Selepas Perang Dunia, Monaco mulai menjadi aman.

Monte Carlo adalah salah satu daripada 3 wilayah kecil yang membahagikan Monaco. Ia diasaskan pada tahun 1866. Nama Monte Carlo membawa maksud ‘Bukit Charles’ dalam Bahasa Itali. Ianya dinamakan bersempena dengan nama Putera Charles III, pemerintah Monaco pada kurun ke-19. Jumlah penduduk di wilayah ini adalah seramai 3,000 orang. Monte Carlo amat terkenal di seluruh dunia sebagai syurga bagi orang-orang kaya. Ia sememangnya terkenal dengan kasino, aktiviti perjudian, glamor, kapal-kapal layar yang mewah & juga tempat pertemuan ahli-ahli perniagaan & orang-orang ternama. Ia juga sinonim dengan sukan lumba kereta Formula One & seringkali dijadikan lokasi penggambaran filem-filem Barat, contohnya 2 buah filem James Bond, iaitu Never Say Never Again & Goldeneye.

Tempat pertama yang aku, Thani, Asrih & Muaz jejaki di Monaco ialah Port de Monaco, sebuah pelabuhan kecil di mana terdapatnya banyak bot-bot persendirian yang dilabuhkan di sini. Port de Monaco terletak di dalam wilayah La Condamine. Pemandangan di sini tersangat-sangatlah menakjubkan, dengan jumlah bot yang tidak terkira banyaknya & berlatarbelakangkan bangunan-bangunan yang tinggi mencakar langit. Kami menikmati sarapan pagi kami di sini kerana tidak sempat bersarapan pagi di Nice tadi.

Port de Monaco, Monaco

Bersama Thani & Asrih di Port de Monaco, Monaco

Selepas selesai bersarapan & mengambil gambar di Port de Monaco, kami meneruskan perjalanan kami ke Monte Carlo Casino yang terletak di dalam wilayah Monte Carlo. Untuk ke casino tersebut, kami melalui laluan trek Formula One yang diberi nama Circuit de Monaco. Ianya adalah antara laluan trek Formula One yang terkenal di seluruh dunia. Laluan ini digunakan sewaktu acara Formula One Monaco Grand Prix yang dimulakan pada tahun 1929. Acara tersebut diadakan pada satu hujung minggu di bulan Mei setiap tahun. Antara seksyen yang popular di trek ini adalah 3 selekoh tajamnya & terowongnya yang terletak di bawah Fairmont Hotel. Pada hari-hari lain, laluan ini hanyalah jalan raya biasa. Di sepanjang laluan trek Formula One ini, kami dapat menikmati pemandangan Port de Monaco yang sangat cantik. Kami mengambil masa yang agak lama untuk tiba di Monte Carlo Casino kerana sibuk bergambar di sepanjang laluan trek itu.

Circuit de Monaco, Monaco

Bersama Thani & Asrih di Circuit de Monaco, Monaco

Pemandangan Port de Monaco dari Circuit de Monaco, Monaco

Selekoh tajam di Circuit de Monaco, Monaco

Bersama Thani & Muaz di Selekoh tajam di Circuit de Monaco, Monaco

Terowong di bawah Fairmont Hotel di Circuit de Monaco, Monaco

Pemandangan pantai yang indah dari Circuit de Monaco, Monaco

Lebih kurang setengah jam kemudian, aku, Thani, Asrih & Muaz pun tiba di Monte Carlo Casino, yang merupakan salah sebuah tempat tarikan pelancong yang utama di Monaco. Ia menyediakan kemudahan untuk berjudi, teater opera & ballet & juga restoran. Cuma pelancong-pelancong luar sahaja dibenarkan berjudi di sini. Penduduk tempatan Monaco tidak dibenarkan untuk memasuki ke dalam dewan-dewan berjudi yang ada di dalamnya. Monte Carlo Casino ini adalah tuan rumah kepada European Poker Tour Grand Final, acara tahunan pertandingan poker yang paling berpestrij di benua Eropah.

Menurut sejarah, pemerintah Monaco yang bernama Putera Florestan I adalah orang yang bertanggungjawab menghalalkan kegiatan berjudi di Monaco pada tahun 1854. Sebuah casino telah dibina pada tahun 1856, berdekatan dengan Port de Monaco. Anaknya, iaitu Putera Charles III kemudiannya mengarahkan pembinaan sebuah lagi casino yang lebih besar untuk menjadikan Monaco sebagai tempat perjudian yang terkenal di dunia. Dan casino itu dinamakan Monte Carlo Casino, bersempena dengan nama Charles III. Pembinaannya dimulakan pada tahun 1858 & siap sepenuhnya tidak berapa lama kemudian. Kami berempat cuma bergambar di luar casino itu sahaja. Kami tidak mempunyai keinginan untuk masuk ke dalamnya kerana kami hendak menjauhi kegiatan berjudi yang sememangnya haram di sisi Islam.

Bersama Muaz & Thani di Monte Carlo Casino, Monaco

Bersama Thani, Asrih & Muaz di Monte Carlo Casino, Monaco

Bersama Asrih & Thani di Monte Carlo Casino, Monaco

Monte Carlo Casino, Monaco

Selepas bergambar di luar Monte Carlo Casino, kami meneruskan perjalanan kami ke Prince's Palace of Monaco yang terletak agak jauh di atas sebuah bukit di wilayah Monaco-Ville. Untuk ke istana itu, kami mengambil masa lebih daripada sejam kerana kami sibuk bergambar di sana-sini sewaktu dalam perjalanan menuju ke sana. Pemandangan yang kami lihat sepanjang perjalanan kami ke istana itu tersangat-sangatlah cantik. Kami melalui semula Port de Monaco untuk ke istana itu. Dalam perjalanan ke sana, kami sempat singgah di sebuah kedai cenderahati untuk membeli beberapa buah cenderahati untuk dibawa pulang.

Port de Monaco, Monaco

Kedudukan Prince’s Palace of Monaco yang terletak di atas bukit menyebabkan kami agak lelah untuk menuju ke puncaknya. Namun, pemandangan indah Monaco yang dapat dinikmati sepanjang pendakian kami sedikit-sebanyak dapat menghilangkan rasa penat. Kami mengambil masa hampir 20 minit untuk ke puncak bukit itu di mana terletaknya istana yang menjadi tempat tujuan kami berempat.

Dalam pendakian ke Prince’s Palace of Monaco, Monaco

Panorama Port de Monaco dari Prince’s Palace of Monaco, Monaco

Prince’s Palace of Monaco ini adalah kediaman rasmi Prince of Monaco, iaitu pemerintah kerajaan Monaco. Ia pada mulanya dibina pada tahun 1191 sebagai kubu pertahanan Republik Genoa & seringkali diserangi oleh kuasa luar. Ianya mula menjadi kediaman rasmi keluarga Grimaldi, iaitu keluarga pemerintah Monaco mulai tahun 1297, selepas ianya berjaya ditawan oleh Francois Grimaldi, pemerintah Monaco yang pertama.

Keluarga Grimaldi pada mulanya hanyalah tuan tanah sistem feudalisma. Namun, mulai kurun ke-17, mereka mula mendapat taraf ‘Putera’. Istana ini pernah ditawan oleh Perancis pada kurun ke-18 & keluarga Grimaldi dibuang negeri selama 20 tahun. Walau bagaimanapun, mereka berjaya kembali semula ke Monaco selepas 20 tahun. Tidak seperti kerajaan-kerajaan & empayar-empayar lain di Eropah di mana setiap daripadanya mempunyai jumlah bilangan istana yang lebih daripada satu, istana di Monaco cuma ada satu sahaja. Ini disebabkan masalah keluasan tanahnya yang terhad. Prince's Palace of Monaco adalah antara istana yang paling lama dihuni oleh sesebuah dinasti di benua Eropah. Ianya telah lebih 700 tahun dihuni oleh Dinasti Grimaldi & terus dihuni oleh dinasti tersebut sehingga kini. Istana ini pada masa kini turut dijadikan sebagai muzium yang mempamerkan kisah-kisah sejarah Monaco. Selepas melawat muzium di dalam Prince’s Palace of Monaco, kami berehat-rehat sebentar di luar, menyaksikan keindahan Monaco dari puncak bukit tersebut.

Bersama Thani di Prince’s Palace of Monaco, Monaco

Prince’s Palace of Monaco, Monaco

Selepas hilang penat, kami pun meneruskan perjalanan kami. Destinasi seterusnya ialah Oceanographic Museum yang turut terletak di dalam wilayah Monaco-ville. Muzium ini terletak berhampiran tebing laut sehinggi 85 meter dari paras laut. Ianya mempamerkan koleksi hidupan laut yang boleh dilihat di Laut Mediterranean seperti tapak sulaiman, kuda laut, penyu, obor-obor, ketam, ikan jerung & banyak lagi. Muzium ini mula dibuka pada tahun 1910 selepas mengambil masa selama 11 tahun untuk dibina. Ia dirasmikan oleh Putera Albert I. Kami berempat tidak masuk ke dalam muzium ini kerana masing-masing tidak berminat. Kami cuma berehat-rehat di sebuah taman kecil bersebelahan dengannya. Dari situ, kami dapat melihat panorama laut yang amat cantik.

Oceanographic Museum, Monaco

Destinasi kami yang seterusnya ialah Saint Nicholas Cathedral atau turut dikenali dengan nama Cathedrale de Monaco. Ianya adalah sebuah gereja Roman Katholik & merupakan gereja yang paling penting di Monaco kerana di sinilah letaknya tempat persemadian kebanyakan ahli keluarga Grimaldi, pemerintah Monaco. Gereja ini siap dibina pada tahun 1875. Ia dibina di atas tapak sebuah gereja lama yang dibina pada tahun 1252 yang diruntuhkan untuk pembinaan gereja baru ini. Selepas melawat gereja tersebut, kami berempat berjalan menuju ke pusat bandar untuk bersiar-siar di samping mencari restoran McDonald’s untuk mengisi perut yang sedang lapar. Mujurlah kami berjaya menjumpai restoran tersebut. Seperti biasa, Fillet O’Fish menjadi pilihan kami kerana itu sahaja yang halal untuk dimakan. Selepas makan, kami bersiar-siar sambil melihat kedai-kedai.

Saint Nicholas Cathedral, Monaco

Apabila waktu sudah malam, kami kembali ke Port de Monaco untuk menikmati suasana malam di situ yang sememangnya memukau hati. Kami mengambil beberapa keping gambar untuk dijadikan kenangan. Selepas itu, kami kembali semula ke stesen keretapi Monte Carlo, Monaco untuk pulang ke Nice. Keretapi yang kami naiki bertolak pada pukul 8.40 malam. Lebih kurang 20 minit kemudian, kami tiba di stesen keretapi Nice Ville. Setibanya kami di situ, kami terus berjalan pulang ke hostel kami. Selepas mandi, solat & sebagainya, kami berempat pun melelapkan mata kepenatan.

Port de Monaco pada waktu malam, Monaco

Bersama Thani & Asrih di Stesen Keretapi Monte Carlo, Monaco

Hari 3: 18 DISEMBER 2007

Pagi ini, aku, Thani, Asrih & Muaz perlu bersiap-siap awal kerana kami berempat akan menaiki keretapi ke Cannes pada pukul 9.00 pagi. Selepas semuanya siap, kami pun bergerak meninggalkan hostel. Kami akan kembali semula ke hostel tersebut malam esoknya. Sesampainya kami di stesen keretapi Nice Ville, kami terus masuk ke dalam keretapi yang sudah sedia ada di situ. Tepat pukul 9.00 pagi, ianya pun mulai bergerak meninggalkan Nice. Perjalanan ke Cannes mengambil masa lebih kurang 40 minit. Lebih kurang puku 9.40 pagi, kami pun tiba di stesen keretapi Cannes. Sejurus selepas ketibaan kami di stesen itu, kami terus mencari tempat menyimpan barang di dalam stesen itu. Mujurlah ada sebuah bilik loker di situ. Selepas menyimpan barang-barang kami di dalam loker-loker, kami pun memulakan pengembaraan kami di kota Cannes.

Bersama Thani & Asrih di stesen keretapi Cannes, Cannes, Perancis

Cannes adalah sebuah lagi bandar yang terkenal di French Riviera. Keluasannya adalah lebih kurang 19.6 km persegi, dengan jumlah penduduk seramai 70,000 orang. Tempat pertama yang kami jejaki di kota ini adalah Palais des Festivals et des Congrès, antara mercu tanda utama Cannes. Bangunan ini adalah tempat berlangsungnya Cannes Film Festival, salah satu festival filem yang tertua & terkenal di dunia. Festival ini dimulakan pada tahun 1946 & diadakan setiap tahun pada bulan Mei. Anugerah yang paling tertinggi dalam festival filem ini adalah Palme d’Or, yang diberikan kepada filem-filem terbaik setiap tahun. Antara filem-filem yang pernah mendapat anugerah Palme d’Or ialah The Piano, Pulp Fiction, The Pianist & The Wind That Shakes The Barley. Palais des Festivals et des Congrès ini sebenarnya siap dibina pada tahun 1982. Pada tahun-tahun sebelumnya, Cannes Film Festival ini diadakan di bangunan lain.

Peta Kedudukan Cannes di dalam Perancis

Logo Cannes Film Festival

Bersama Muaz, Thani & Asrih di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Bersama Asrih di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Bersama Thani & Asrih di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis (Mr & Mrs Smith)

Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis (Austin Powers & Foxy Cleopatra)

Di bahagian luar bangunan Palais des Festivals et des Congrès ini terdapat satu lorong kecil yang seolah-olah seperti Walk of Fame yang terdapat di Hollywood. Di lorong kecil tersebut, terdapat tapak-tapak tangan pelakon-pelakon popular dari seluruh dunia. Kami berempat cuma mengenali pelakon-pelakon Hollywood & British sahaja. Antara tapak-tapak tangan pelakon Hollywood & British yang kami jumpai adalah Bruce Willis, Ben Kingsley, Sharon Stone, Julie Andrews, Michael Douglas & Whoopi Goldberg. Berhampiran dengan bangunan Palais des Festivals et des Congrès adalah pinggiran pantai Laut Mediterranean. Kami bermain-main sebentar di sini sambil mengambil beberapa keping gambar sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya.

Tapak tangan Bruce Willis di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Tapak tangan Ben Kingsley di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Tapak tangan Sharon Stone di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Tapak tangan Julie Andrews di Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Bersama Thani & Asrih di Pantai Laut Mediterranean berhampiran Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Bersama Thani & Muaz di Pantai Laut Mediterranean berhampiran Palais des Festivals et des Congrès, Cannes, Perancis

Destinasi kami yang seterusnya ialah Boulevard de la Croisette, sebatang jalan raya yang terletak di pinggiran pantai. Ia adalah jalan yang paling utama & paling sibuk di kota Cannes. Terdapat banyak restoran, café & butik di sini. Pemandangannya juga cukup cantik, dihiasi dengan pokok-pokok palma yang tumbuh subur di sepanjang jalan ini. Selepas puas melihat kedai-kedai yang ada di Boulevard de la Croisette, kami meneruskan perjalanan kami ke Musee de la Castre, sebuah muzium yang terletak di atas puncak sebuah bukit yang diberi nama La Suquet. Perjalanan untuk ke puncak bukit tersebut memakan masa lebih kurang setengah jam. Dalam perjalanan ke muzium itu, kami melalui Vieux Port, sebuah pelabuhan di mana terdapat berpuluh-puluh buah kapal layar. Dan sewaktu kami mendaki bukit untuk ke muzium tersebut, kami dapat menikmati panorama kota Cannes yang sangat mengasyikkan. Kami sempat mengambil beberapa keping gambar.

Boulevard de la Croisette, Cannes, Perancis

Bersama Thani & Asrih di Boulevard de la Croisette, Cannes, Perancis

Panorama kota Cannes sewaktu dalam pendakian ke Musee de la Castre, Cannes, Perancis

Setibanya kami di pintu masuk Musee de la Castre, muzium itu ditutup sementara waktu untuk makan tengah hari. Kami perlu menunggu sejam sebelum ianya dibuka semula. Sudah alang-alang sampai di situ, kami pun mengambil keputusan untuk menunggu. Sementara menunggu, kami menunaikan dahulu solat jamak Zohor & Asar. Selepas solat, kami berehat-rehat di satu kawasan teduh. Tidak berapa lama kemudian, muzium itu pun dibuka semula. Musee de la Castre ini mempamerkan khazanah-khazanah lama dari pelbagai tamadun dari seluruh dunia. Sebagai pelajar, kami diberi masuk secara percuma. Kami menghabiskan masa lebih kurang 1½ jam di dalam muzium itu. Kami sempat ke atas bumbung muzium tersebut yang sememangnya dibuka kepada pelancong. Dari atas bumbung itu, kami dapat menyaksikan pemandangan yang tersangat-sangat cantik. Hampir setengah jam kami berempat menghabiskan masa bergambar di situ.

Panorama kota Cannes dari atas Musee de la Castre, Cannes, Perancis

Selepas puas bergambar, kami turun semula ke kawasan Vieux Port untuk bersiar-siar di kawasan itu. Terdapat banyak gerai-gerai kecil yang menjual beraneka jenis makanan & cenderahati. Kami sempat merasa beberapa jenis makanan & membeli beberapa cenderahati untuk dibawa balik. Selepas itu, kami menuju ke restoran MacDonald’s untuk makan tengah hari. Selesai sahaja makan, kami bergegas kembali semula ke stesen keretapi. Kami ke bilik loker untuk mengambil barang-barang yang kami simpan dahulu sebelum bergerak ke terminal keretapi.

Destinasi kami yang seterusnya adalah Marseilles. Keretapi ke Marseilles akan bergerak pada pukul 6.20 petang & dijangka akan sampai di Marseilles pada pukul 8.30 malam. Lebih kurang 2 jam 10 minit lamanya. Sedang kami menunggu ketibaan keretapi, kami terdengar satu pengumuman yang mengatakan bahawa keretapi ke Marseilles sedang menghadapi masalah. Oleh itu, para penumpang diminta menaiki keretapi lain ke stesen keretapi yang lain & menaiki keretapi ke Marseilles dari stesen itu. Penumpang-penumpang ke Marseilles semua berada dalam keresahan, termasuklah kami berempat. Mujurlah ada beberapa orang pekerja membantu menenangkan kami semua. Setibanya sebuah keretapi di terminal yang kami tunggu, pekerja-pekerja tersebut meminta penumpang-penumpang ke Marseilles untuk masuk ke dalamnya & memberitahu kami supaya turun di stesen keretapi yang telah diumumkan untuk menaiki keretapi ke Marseilles dari situ. Tidak berapa lama kemudian, keretapi yang kami naiki itu pun bergerak meninggalkan Cannes.

Setibanya kami di stesen keretapi yang dimaksudkan, kami pun turun dari keretapi tersebut & menaiki keretapi lain untuk menuju ke Marseilles. Lega rasanya selepas kami sudah masuk ke dalam keretapi tersebut. Pengalaman ini sedikit sebanyak dapat mengajar kami, terutamanya Thani, Asrih & Muaz yang baru pertama kali keluar mengembara bahawa dalam sesuatu pengembaraan, tidak semuanya akan berjalan dengan lancar. Masalah-masalah sebegini kadangkala boleh timbul & kita kena peka dengan keadaan sekeliling. Dalam perjalanan ke Marseilles, kami berempat berbual panjang mengenai banyak perkara. Kebanyakannya adalah kisah-kisah lucu.

Kami tiba di stesen keretapi Marseilles Saint Charles agak lewat daripada waktu yang dijangkakan. Setibanya kami di stesen itu, kami terus berjalan menuju ke hostel yang sudah pun kami tempah melalui internet. Usaha untuk mencari hostel itu aku serahkan kepada Muaz kerana aku kepenatan. Dia menggunakan buku panduan aku untuk mencari lokasi hostel itu. Tidak berapa lama selepas mencari, kami akhirnya tiba di pintu hadapan hostel tersebut. Selepas mendaftar masuk, kami pun dibawa masuk ke dalam bilik kami. Keadaannya tidaklah seselesa hostel di Nice. Namun, asalkan kami ada tempat untuk berteduh & melelapkan mata, itu sudah cukup.

Selepas meletakkan barang-barang di dalam bilik, kami berempat berjalan keluar untuk mencari makanan. Rupa-rupanya di bandar Marseilles ini terdapat banyak restoran halal. Ini kerana terdapat populasi orang Islam yang ramai di sini. Kami berasa lega kerana tidak perlu lagi makan Fillet O'Fish di restoran MacDonald’s. Kami singgah di sebuah restoran kebab untuk membeli kebab untuk dibawa balik ke hostel. Setibanya kami di hostel, kami pun makan dengan lahapnya di ruang makan hostel itu. Kemudian, kami kembali ke bilik untuk mandi & solat. Selepas itu, kami pun terus hanyut dibuai mimpi.

Hari 4: 19 DISEMBER 2007

Pada awal pagi ini selepas bersarapan pagi, aku, Thani, Asrih & Muaz pun memulakan ekspedisi kami menjelajahi kota Marseilles. Marseilles adalah sebuah lagi bandar di kawasan French Riviera yang kami berempat jejaki. Ia adalah bandar ketiga terbesar di Perancis selepas Paris & Lyon. Ia juga merupakan bandar pelabuhan yang terpenting & terbesar di negara ini. Jumlah penduduknya adalah seramai 1,600,000 orang.

Peta kedudukan Marseilles di dalam Perancis

Menurut sejarah, Marseilles adalah kota yang tertua di Perancis. Ianya diasaskan pada tahun 600SM oleh orang-orang Greek dari Phocaea sebagai kota pelabuhan & perdagangan. Bandar ini kemudiannya jatuh ke tangan Empayar Rom pada tahun 49SM & terus berada di bawah jajahan empayar tersebut sehingga kehancuran empayar itu. Sewaktu di bawah jajahan Empayar Romlah agama Kristian mula tersebar di Marseilles. Menurut kepercayaan penduduk tempatan, Mary Magdelene yang kononnya kekasih Nabi Isa a.s telah mendarat di sini selepas melarikan diri dari Jerusalem & dia juga dikatakan meninggal dunia di sini.

Selepas kehancuran Empayar Rom pada kurun ke-5, Marseilles jatuh pula ke tangan Visigoths. Kota ini kemudian akhirnya berjaya diambil alih oleh Raja Frank pada kurun ke-6 & terus menjadi kota pelabuhan & perdagangan yang masyhur di rantau Mediterranean. Ia kemudiannya berada di bawah kerajaan Provence pada tahun 1481 yang kemudiannya menjadi sebahagian daripada kerajaan Perancis pada tahun berikutnya. Pelbagai rusuhan untuk membebaskan Marseilles daripada kerajaan Perancis telah dilakukan, namun semuanya berjaya dipatahkan. Sewaktu berlakunya Revolusi Perancis pada akhir kurun ke-18, Marseilles turut memberi sumbangan yang besar dengan menghantar 500 orang sukarelawan ke Paris untuk membantu perjuangan revolusi.

Perang Dunia Kedua yang berlaku pada tahun 1940-an telah meninggalkan titik hitam dalam sejarah Marseilles. Kota ini telah dibom oleh tentera Nazi Jerman & Itali pada tahun 1940. Ia kemudiannya ditakluki oleh tentera Nazi Jerman dari tahun 1942 hingga 1944. Pelbagai kehancuran telah dilakukan sewaktu kota ini berada di bawah pemerintahan Nazi Jerman. Namun, usaha baik pulih mulai dijalankan pada tahun 1950-an selepas kekalahan Jerman dalam perang tersebut.

Mulai tahun 1950-an, selepas Perang Dunia Kedua, kota Marseilles mula menjadi tumpuan berjuta-juta orang imigran yang berhijrah ke Perancis. Begitu juga dengan orang-orang Islam dari Algeria yang mula berhijrah ke Perancis mulai tahun 1962 melalui kota Marseilles setelah negara mereka mendapat kemerdekaan daripada kerajaan Perancis. Pada hari ini, terdapat lebih 4 juta orang Islam di bumi Perancis, di mana majoritinya berasal dari Algeria, Morocco & Tunisia. Selain orang-orang Islam dari ketiga-tiga negara Afrika Utara tersebut, Marseilles juga menjadi tumpuan penduduk-penduduk dari negara Itali, Sepanyol & Greek. Boleh dikatakan hampir separuh daripada penduduk Marseilles pada hari ini berasal dari negara lain.

Kami berempat mengelilingi kota Marseilles dengan berjalan kaki sahaja walaupun kota ini sebenarnya agak besar. Ini adalah untuk menjimatkan kos. Secara kebetulan, hari kami berada di Marseilles adalah Hari Raya Aidil Adha. Oleh itu, di sana-sini kelihatan ramai orang Islam yang baru sahaja selesai menunaikan solat sunat Aidil Adha. Niat kami berempat untuk menunaikan solat sunat tersebut tidak kesampaian kerana kami tidak tahu di mana lokasi untuk menunaikannya. Terlupa pula hendak bertanya kepada pemilik restoran yang kami singgah malam tadi.

Tempat pertama di Marseilles yang kami jejaki ialah stesen keretapi Marseilles Saint Charles. Kami sengaja ingin bergambar di hadapannya. Agak cantik juga sebenarnya senibina stesen keretapi ini. Destinasi kami yang seterusnya ialah Musée des Beaux-Arts (Museum of Fine Arts) yang merupakan muzium yang tertua di Marseilles. Aku sendiri kurang pasti mengenai sejarah bangunan muzium ini. Walau apapun, muzium ini pada masa kini sedang ditutup untuk kerja-kerja baik pulih. Sebelum ditutup, ianya mempamerkan khazanah-khazanah seperti lukisan-lukisan & patung-patung dari kurun ke-16 hingga ke-19. Kami berempat hanya bergambar di bahagian luar muzium ini sahaja yang tidak kurang cantiknya.

Stesen keretapi Marseilles St Charles, Marseilles, Perancis

Musée des Beaux-Arts, Marseilles, Perancis

Selepas bergambar di Musée des Beaux-Arts, kami meneruskan perjalanan kami ke sebuah stadium yang diberi nama Stade Velodrome. Stadium ini merupakan stadium rasmi bagi kelab bola sepak Olympique de Marseille & merupakan stadium kelab bola sepak yang terbesar di Perancis yang boleh memuatkan seramai 60,000 orang penonton. Stadium yang dibuka pada tahun 1937 ini pernah menjadi medan perlawanan bola sepak sewaktu Perancis menjadi tuan rumah Piala Dunia tahun 1998. Selain perlawanan bola sepak, stadium ini juga pernah dijadikan medan perlawanan ragbi sewaktu Piala Dunia Ragbi tahun 1997. Kami berempat bergambar solo di bahagian luar stadium ini.

Stade Velodrome, Marseilles, Perancis

Kami kemudiannya berjalan kaki menuju ke destinasi yang seterusnya, iaitu Notre-Dame de la Garde, sebuah gereja yang terletak agak jauh nun di atas sebuah bukit. Memandangkan ini adalah hari ke-4 pengembaraan kami, aku memberi peluang kepada orang lain pula untuk menjadi pembaca peta. Aku menyerahkan tugas tersebut kepada Muaz. Perjalanan untuk ke gereja tersebut penuh dengan liku kerana peta yang kami gunakan agak mengelirukan. Ditambah pula dengan ketidakselesaan aku, Thani & Asrih yang terpaksa menahan pundi kencing kami yang sudah penuh. Mujurlah Muaz hebat mencari arah walaupun dia baru pertama kali memikul tanggungjawab itu.

Dalam pendakian ke Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Setelah hampir setengah jam mendaki, kami akhirnya berjaya juga tiba di kawasan gereja tersebut. Terima kasih & tahniah diucapkan kepada Muaz. Sesampainya kami berempat di situ. aku, Asrih & Thani terus mencari lokasi tandas. Selepas selesai sahaja membuang segala apa yang perlu dibuang, kami pun berjalan-jalan mengelilingi kawasan luar & juga berlegar-legar di kawasan dalaman Notre-Dame de la Garde ini. Gereja yang bertaraf basilica ini terletak di puncak yang tertinggi di kota Marseilles. Oleh itu, ianya boleh dilihat dari mana-mana sudut kota ini. Gereja yang mempunyai senibina yang amat unik ini dibina antara tahun 1853 & 1864. Menara locengnya yang setinggi 60 meter boleh dilihat berpuluh-puluh batu dari tengah laut.

Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Dari kawasan Notre-Dame de la Garde ini, kami dapat menikmati keindahan kota Marseilles dari atas. Marseilles sememangnya bandar yang amat luas & cantik. Kami juga dapat melihat kepulauan Frioul yang terdiri daripada 4 buah pulau yang terletak di tengah-tengah Laut Mediterranean, 4 kilometer dari persisiran pantai Marseilles. Pulau-pulau tersebut ialah If, Pomegues, Ratonneau & Tiboulain. Indah sungguh panorama yang kami saksikan. Segala penat lelah kami mendaki bukit untuk sampai ke puncaknya benar-benar terbalas.

Pemandangan kota Marseilles dari Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Pemandangan kepulauan Frioul dari Notre-Dame de la Garde, Marseilles, Perancis

Selepas puas bergambar & menikmati panorama yang indah dari Notre-Dame de la Garde, kami menuruni bukit tersebut untuk menuju ke Old Port yang terletak di tengah-tengah kota Marseilles. Perjalanan untuk ke pelabuhan tersebut mengambil masa hampir setengah jam. Old Port telah dibuka sejak tahun 600SM lagi oleh orang-orang Greek yang bertandang ke Marseilles. Hingga kurun ke-19, Old Port memainkan peranan sebagai pusat kegiatan maritim di kota ini. Pada tahun 1854 sahaja, pelabuhan ini sudah boleh menampung antara 1,000 hingga 1,200 buah kapal. Dianggarkan sebanyak 18,000 kapal singgah ke pelabuhan ini setiap tahun. Walau bagaimanapun, disebabkan kedalaman pelabuhan ini hanya 6 meter sahaja, lama-kelamaan, ianya menjadi kurang sesuai untuk kapal-kapal baru yang memerlukan pelabuhan yang lebih dalam. Akhirnya, pelabuhan baru terpaksa dibina di La Joliette. Old Port pada masa kini hanya berperanan sebagai sebuah marina yang menempatkan kapal-kapal peribadi. Selain berfungsi sebagai marina, Old Port juga berperanan sebagai terminal bot-bot yang membawa pelancong ke pulau-pulau berhampiran.

Menurut sejarah, Old Port pernah dibom oleh tentera Nazi Jerman sewaktu Perang Dunia Kedua & pelabuhan ini mengalami kerosakan yang teruk. Walau bagaimanapun, ianya berjaya dibaik pulih selepas tamatnya perang tersebut. Kini, Old Port merupakan salah satu tarikan utama pelancong-pelancong di kota Marseilles. Antara bangunan-bangunan penting yang terdapat di sekeliling Old Port adalah St Victor’s Abbey, rumah api Phare de Sainte Marie, Canebiere & Hotel de Ville.

Bersama Thani & Muaz di Old Port, Marseilles, Perancis

Old Port, Marseilles, Perancis

Selepas bergambar di kawasan Old Port, aku, Thani, Asrih & Muaz mengambil keputusan untuk menaiki bot untuk ke Pulau If, iaitu antara pulau-pulau di kepulauan Frioul yang terletak tidak jauh dari kota Marseilles. Pulau If adalah pulau terkecil antara keempat-empat buah pulau di kepulauan tersebut. Walau bagaimanapun, ianya adalah pulau yang paling terkenal antara keempat-empatnya. Ini kerana di sinilah letaknya Chateau d’If, kubu lama yang kemudiannya berfungsi sebagai penjara.

Selepas membeli tiket, kami berempat pun menaiki bot untuk menuju ke pulau tersebut. Bot itu agak penuh dengan pelancong-pelancong yang ingin menjejakkan kaki ke pulau yang terkenal itu. Perjalanan menaiki bot ke Pulau If sememangnya adalah sebuah pengalaman yang menarik bagi aku & ketiga-tiga junior aku. Ini adalah pengalaman pertama mereka menaiki bot di benua Eropah. Mereka kelihatan agak teruja. Aku pun tidak kurang terujanya. Hahaha. Keindahan kota Marseilles & kepulauan Frioul dapat dinikmati dari atas bot tersebut.

Bersama Asrih & Thani di atas bot menuju ke Pulau If, Perancis

Di atas bot menuju ke Pulau If, Perancis

Pulau If, Perancis

Selepas hampir 20 minit perjalanan, kami semua pun tiba di Pulau If. Setibanya kami di pulau tersebut, kami terus menuju ke Chateau d’If yang terletak agak berdekatan dengan terminal bot. Pulau ini kecil sahaja. Keluasannya hanya 30,000 meter persegi. Satu-satunya tarikan yang ada di sini adalah kubu tersebut yang memenuhi hampir keseluruhan pulau ini. Chateau d’If ini merupakan bangunan 3 tingkat berbentuk segiempat sama dengan kepanjangan 28 meter di setiap bahagiannya. Ia juga turut mempunyai 3 buah menara.

Bersama Thani di jeti Pulau If, Perancis

Chateau d’If dibina antara tahun 1524-1531 atas arahan Raja Perancis yang bernama Francois I untuk berlindung daripada serangan musuh dari laut. Pembinaan kubu ini sebenarnya menimbulkan kontroversi kerana sejak kota Marseilles menjadi sebahagian daripada Perancis pada tahun 1481, sistem pertahanannya masih lagi di bawah hal ehwal peribadi kota tersebut & tidak boleh dicampur tangan oleh kerajaan Perancis. Sejak ia dibina, kubu ini tidak pernah langsung menjadi medan pertempuran untuk melawan mana-mana musuh. Maharaja Holy Rom yang bernama Charles V pernah bercadang untuk menyerang Marseilles pada tahun 1531. Namun, baginda akhirnya membatalkan rancangan tersebut. Ini mungkin kerana baginda bimbang akan kekuatan kubu Cheateau d’If.

Disebabkan kedudukannya yang agak terpencil, Chateau d’If ini akhirnya ditukar fungsinya menjadi penjara. Ia digunakan untuk memenjarakan pesalah-pesalah politik & agama. Chateau d’If ini kemudiannya menjadi terkenal di seluruh dunia mulai tahun 1844 apabila ia digunakan sebagai lokasi penjara dalam novel ‘The Count Of Monte Cristo’, hasil karya penulis novel berbangsa Perancis yang ternama, iaitu Alexandre Dumas yang turut terkenal dengan novel The Three Musketeers. Di dalam novel tersebut, watak utamanya, iaitu Edmond Dantes telah dipenjarakan di Chateau d’If untuk jangka masa 14 tahun atas kesalahan yang tidak dilakukannya akibat perbuatan khianat kawannya sendiri. Dia akhirnya berjaya melarikan diri dari penjara tersebut & berjaya menjumpai harta karun. Dengan kekayaan yang baru dimilikinya, dia menyamar dengan menggunakan nama Count of Monte Cristo untuk membalas dendam ke atas kawannya yang telah mengkhianatinya. Novel 'The Count of Monte Cristo' ini adalah antara novel-novel yang terkenal di seluruh dunia. Ia juga pernah difilemkan sebanyak berbelas-belas kali. Filem yang terbaru dikeluarkan pada tahun 2002.

Penjara di dalam Chateau d'If, Pulau If, Perancis

Novel 'The Count of Monte Cristo'

Filem 'The Count of Monte Cristo' keluaran tahun 2002

Chateau d’If ini telah dibuka kepada orang awam pada tahun 1890 selepas peranannya sebagai penjara dihentikan. Kami berempat menghabiskan masa lebih kurang sejam di Pulau If ini untuk bergambar & menikmati panorama yang cantik. Dari sini, kami dapat melihat kota Marseilles dari jauh. Indah sekali. Apabila sudah puas, kami pun kembali ke jeti untuk kembali semula ke Old Port di Marseilles.

Pemandangan kota Marseilles dari Chateau d'If, Pulau If, Perancis

Setibanya kami di Old Port, kami berjalan kaki menuju ke destinasi kami yang seterusnya, iaitu Cathedral of Sainte-Marie-Majeure, sebuah lagi gereja yang terpenting & terbesar di kota Marseilles yang mempunyai senibina seakan-akan sama seperti Notre-Dame de la Garde. Cathedral of Sainte-Marie-Majeure ini diasaskan pada kurun ke-4, diperbesarkan pada kurun ke-11 & dibina semula pada kurun ke-19. Ianya adalah antara gereja-gereja yang tercantik di bumi Perancis ini.

Cathedral of Sainte-Marie-Majeure, Marseilles, Perancis

Bersama Thani di Cathedral of Sainte-Marie-Majeure, Marseilles, Perancis

Selepas bergambar di luar gereja tersebut, kami berjalan pula ke La Vieille Charite, sebuah bekas rumah kebajikan yang menempatkan peminta-peminta sedekah yang kini berfungsi sebagai sebuah muzium & pusat kebudayaan. Bangunan ini dibina antara tahun 1671 & 1749. Kami berempat hanya bergambar di bahagian luarnya sahaja memandang ianya sudah pun ditutup sewaktu kami tiba di situ.

Bersama Muaz & Asrih di La Vieille Charite, Marseilles, Perancis

Kami kemudiannya meneruskan perjalanan pulang ke hostel. Pengembaraan kami di kota Marseilles sudah pun tamat. Dalam perjalanan ke hostel, kami tergerak hati untuk membeli tiket keretapi untuk pulang ke Nice. Mujurlah kami membeli tiket seawal pukul 4.30 petang, kerana keretapi terakhir ke Nice pada hari ini akan bertolak sejam dari sekarang. Akan tetapi, di dalam jadual perjalanan keretapi yang aku rujuk di internet beberapa hari lalu, keretapi terakhir ke Nice pada hari ini sepatutnya bertolak pada pukul 9.00 malam nanti. Mungkin ada kesilapan pada jadual itu. Kami berempat benar-benar bersyukur kerana digerakkan hati untuk membeli tiket seawal itu. Jikalau tidak, kami terpaksa menaiki keretapi pagi esok & sudah pastinya kami tidak akan sempat untuk mengejar kapal terbang pulang ke Dublin yang akan berlepas awal pagi esok juga dari Nice. Syukur Alhamdulillah.

Selepas selesai membeli tiket, kami pun pulang semula ke hostel. Selepas berkemas-kemas, kami kembali ke stesen keretapi. Keretapi ke Nice sudah ada di situ sewaktu kami tiba & kami pun lantas masuk ke dalamnya. Beberapa minit kemudian, ianya pun bergerak meninggalkan Marseilles. Perjalanan ke Nice mengambil masa lebih kurang 2 jam lamanya.

Setelah tiba di stesen keretapi Nice Ville, kami berempat terus bergerak menuju ke hostel yang kami tumpangi 2 malam yang lepas. Kami menghadapi sedikit masalah sewaktu kami hendak mendaftar masuk. Kami menyatakan kepada orang yang menjaga di kaunter pendaftaran hostel itu bahawa kami telah pun menjelaskan wang penginapan untuk malam ini sewaktu kami tiba di hostel ini 3 hari lepas. Namun, penjaga kaunter tersebut berkata yang dia tidak menjumpai apa-apa rekod pembayaran untuk malam ini. Kami berempat menjadi bengang.

Aku akhirnya menyuruh orang tersebut menelefon pengurus hostel. Dia pun menurut kata aku. Selepas mereka bercakap-cakap di telefon, akhirnya orang tersebut meminta maaf kepada kami berempat kerana telah melakukan kesilapan. Dia kemudian menyerahkan kunci bilik kepada kami. Aku dengan muka marah mengambil kunci tersebut. Kami berempat kemudian bergerak menuju ke bilik kami. Selepas mandi & solat, kami berempat keluar untuk makan malam. Selepas makan, kami pun kembali ke hostel untuk berehat-rehat.

Hari 5: 20 DISEMBER 2007

Hari ini adalah hari terakhir aku, Thani, Asrih & Muaz di French Riviera. Kami akan berlepas pulang ke Dublin pada waktu pagi hari ini. Selepas mandi & bersiap, kami pun berjalan keluar dari hostel yang kami tumpangi. Kami bergerak menuju ke stesen keretapi Nice Ville untuk menaiki bas ke Lapangan Terbang Nice Côte d'Azur. Setibanya kami di lapangan terbang tersebut, kami terus mendaftar masuk. Setibanya kami di kaunter imigresen, kami berempat terpaksa berhadapan dengan sedikit masalah. Kami ditahan oleh polis imigresen & passport kami diambil. Kami tidak tahu apa sebenarnya kesalahan kami.

Kami berempat kemudiannya dibawa masuk ke pejabat imigresen & kami diminta menunggu di ruang legar pejabat tersebut. Kami bertanyakan apa masalah yang sedang berlaku, namun kami diberi jawapan yang tidak jelas. Ditambah pula dengan ketidakfasihan mereka berbahasa Inggeris. Mujurlah kemudiannya muncul seorang pegawai yang boleh berbahasa Inggeris. Dia berkata kepada kami bahawa terdapat satu gambar passport yang agak berbeza dengan wajah terkini tuan punya passport. Nama tuan punya passport tersebut biarlah aku rahsiakan untuk menjaga nama baiknya. Pegawai itu berkata mereka terpaksa memfotokopi kesemua passport kami sebagai langkah keselamatan. Kami akan dibebaskan tidak lama lagi, menurut katanya.

Selepas semuanya telah selesai, kami pun dibebaskan oleh mereka. Di hadapan mereka kami tersenyum tanda terima kasih. Di belakang mereka, kami membuat muka sakit hati & memaki-hamun mereka sesama kami. Alasan gambar passport yang tidak sama dengan wajah terkini tuan punya passport sangatlah tidak munasabah sama sekali untuk dijadikan alasan. Kami berempat terasa seperti didiskriminasi kerana faktor bangsa & agama kami. Walau apapun, kami bersyukur teramat sangat kerana tidak ada masalah besar yang timbul & kami masih sempat untuk menaiki pesawat.

Selepas beberapa minit menunggu, para penumpang pun dibenarkan menaiki pesawat. Penerbangan Ryanair ke Dublin berlepas pada pukul 11.15 pagi. Perjalanan ke Dublin mengambil masa lebih kurang 2½ jam. Lebih kurang pukul 12.45 tengah hari waktu Ireland, kami pun tiba di Lapangan Terbang Dublin.

Pengalaman selama 5 hari di French Riviera memberi seribu kenangan manis kepada aku, Thani, Asrih & Muaz. Ini adalah kali pertama aku mengembara bersama-sama mereka bertiga & ini juga merupakan kali pertama mereka bertiga menjejakkan kaki di tanah besar Eropah. French Riviera sememangnya destinasi pelancongan yang penuh dengan keajaiban. Tiada ungkapan kata yang boleh menggambarkan betapa indahnya tempat tersebut. Hanya mereka yang menjejakkan kaki di sini sahaja yang mampu memahaminya. Walaupun ada beberapa kenangan pahit yang kami tempuhi, semua itu adalah adat resam mengembara. Apa-apa pun, pengalaman di French Riviera akan selama-lamanya berada di dalam hati kami berempat.