4.9.08

SuMMeR 2008 (CRoaTia, BoSNia & HeRZeGoViNa, SLoVeNia, RoMaNia, BuLGaRia, MaCeDoNia, TuRKeY, iCeLaND, eNGLaND) (BHG I)

Travelogue SUMMER 2008 ini terbahagi kepada 3 bahagian. Bahagian pertama & kedua menceritakan pengalaman aku di rantau Balkan. Sementara bahagian ketiga pula menceritakan pengalaman aku di Iceland & juga di bandar Manchester & Liverpool, England.

Balkan adalah sebuah semenanjung yang terletak di bahagian tenggara benua Eropah. Di sini terletak beberapa buah negara seperti Albania, Bosnia & Herzegovina, Bulgaria, Greece, Kosovo, Macedonia, Montenegro, Croatia, Serbia, Slovenia, Romania & Turki. Nama Balkan diambil bersempena dengan nama Pergununan Balkan yang terletak di tengah-tengah semenanjung ini. Keluasan semenanjung ini menjangkaui 550,000 kilometer persegi & dihuni oleh seramai 55 juta orang penduduk. Semenanjung ini dikelilingi oleh Laut Adriatik di bahagian baratnya, Laut Mediterranean, Laut Ionian & Laut Aegean di bahagian selatannya & Laut Hitam di bahagian timurnya. Bahagian utaranya pula disempadani oleh sungai-sungai seperti Sungai Danube, Sungai Sava & Sungai Kupa.

Peta kedudukan Semenanjung Balkan di dalam benua Eropah

Peta negara-negara di Semenanjung Balkan

Hampir keseluruhan bentuk muka bumi semenanjung Balkan dipenuhi dengan kawasan bukit-bukau. Iklimnya pula berbeza antara kawasan persisiran pantai & kawasan pedalaman. Kawasan persisiran pantai mengalami iklim Mediterranean yang panas & kering pada Musim Panas & sederhana sejuk & lembap pada Musim Sejuk. Kawasan pedalaman pula beriklim kebenuaan yang bertentangan dengan iklim Mediterranean. Tanaman yang paling kebiasaannya ditanam di semenanjung ini adalah zaitun & anggur.

Menurut sejarah, rantau Balkan adalah kawasan pertama di benua Eropah yang mengamalkan aktiviti pertanian, iaitu sejak Zaman Neolitik lagi kerana kesuburan tanahnya & iklimnya yang sesuai untuk bercucuk tanam. Disebabkan kedudukan geografinya yang terletak di persimpangan benua Eropah & Asia, rantau Balkan juga kaya dengan sejarah peradaban manusia. Rantau ini pernah menjadi tempat pertembungan tamadun Latin & Greek, tempat pertembungan agama Kristian Mazhab Katholik & agama Kristian Mazhab Orthodox & juga tempat pertembungan Kristian & Islam.

Sewaktu zaman pre-klasikal, rantau Balkan diduduki oleh orang-orang Greek, Illyrian, Paeonian, Thracian, Dacian & pelbagai kumpulan lagi. Empayar Rom kemudiannya menakluki rantau ini & menyebarkan kebudayaan Rom & Bahasa Latin di sini. Walau bagaimanapun, sebahagian daripada rantau ini masih teguh mengamalkan kebudayaan Greek. Beberapa ratus tahun kemudian, sewaktu Zaman Pertengahan, rantau ini menjadi medan peperangan antara Empayar Byzantine, Bulgaria & Serbia.

Apabila Empayar Turki Uthmaniyah mulai bangkit pada kurun ke-14 & 15, hampir seluruh rantau Balkan ditakluki oleh empayar tersebut. Penaklukannya boleh dikatakan memberi impak yang paling besar dalam sejarah rantau ini. Impak terbesar adalah penyebaran agama Islam. Pada masa kini, agama Islam adalah agama yang ke-2 terbesar di rantau ini selepas agama Kristian. Majoriti penduduk negara Albania, Kosovo & Bosnia & Herzegovina adalah penganut agama Islam. Penganut agama Islam juga ramai terdapat di negara Bulgaria, Macedonia & Montenegro.

Peta Empayar Turki Uthmaniyah

Pada awal kurun ke-19, Greece, Serbia, Montenegro & Bulgaria mendapat kemerdekaan daripada Empayar Uthmaniyah. Pada tahun 1912-1913, berlaku pula Perang Balkan yang melibatkan empayar tersebut dengan Serbia, Montenegro, Greece, Romania & Bulgaria. Tidak berapa lama kemudian, iaitu pada tahun 1914, berlaku pula Perang Dunia Pertama yang tercetus akibat pembunuhan Franz Ferdinand, waris kepada takhta Empayar Austria-Hungary. Pembunuhan tersebut berlaku di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina. Empayar Turki Uthmaniyah bersekutu dengan Empayar Austria-Hungary, Empayar Jerman & Kerajaan Bulgaria di bawah payung Kuasa Tengah yang menentang Kuasa Berikat yang terdiri daripada Belgium, Serbia, Perancis, Empayar Russia, Empayar British, Itali, Romania & Amerika Syarikat. Peperangan ini akhirnya menyaksikan kekalahan Kuasa Tengah. Kekalahan ini seterusnya menamatkan riwayat Empayar Austria-Hungary & Empayar Turki Uthmaniyah. Tanah-tanah jajahan Empayar Turki Uthmaniyah kemudian diserahkan kepada Empayar British & Perancis.

Peta benua Eropah sewaktu Perang Dunia Pertama

Perang Dunia Kedua yang berlaku pada pertengahan kurun ke-20 juga memberi impak yang besar kepada rantau Balkan. Pengaruh Soviet Union & Komunisma mulai meresap masuk ke rantau ini selepas tamatnya perang tersebut. Hampir kesemua negara di rantau ini mulai ditadbir oleh kerajaan komunis yang disokong oleh Soviet Union. Hanya Greece & Turki sahaja yang terkecuali.

Peta negara-negara Eropah yang di bawah pengaruh Komunisma

Awal dekad 1990-an menyaksikan kejatuhan pengaruh komunis di rantau ini selepas jatuhnya Soviet Union pada tahun 1989. Negara komunis yang kuat iaitu Yugoslavia akhirnya berpecah menjadi beberapa buah negara, iaitu Serbia & Montenegro, Croatia, Bosnia & Herzegovina, Slovenia & Macedonia. Perang Bosnia yang berlaku dari tahun 1992 hingga 1995 kemudiannya telah meragut berjuta nyawa umat Islam daripada kaum etnik Bosniak yang tidak berdosa. Sehingga kini, rantau Balkan ini masih belum aman. Contohnya, status Kosovo yang baru sahaja mengisytiharkan kemerdekaannya daripada Serbia masih lagi menjadi pertikaian antara negara tersebut & Serbia sehingga kini.

Peta perpecahan Yugoslavia

Aku sebenarnya baru sahaja selesai menempuhi peperiksaan akhir sebagai pelajar Tahun Akhir Perubatan di University College Dublin, Ireland. Keputusan peperiksaan sudah pun keluar beberapa hari lalu. Nasib tidak menyebelahi aku. Aku tidak dapat bergraduasi bersama-sama dengan rakan-rakan sekelas yang lain kerana aku gagal dalam beberapa modul yang diambil. Aku benar-benar sedih. Aku kecewa kerana telah menghancurkan harapan keluarga & sahabat-sahabat aku yang lain. Kedua-dua mak & abah aku bersama-sama dengan adik lelaki aku akan datang ke Dublin pada akhir bulan Mei ini untuk menghadiri upacara graduasi yang bakal berlangsung pada awal bulan Jun nanti. Malangnya, aku terpaksa menghampakan mereka bertiga. Aku akan hanya membawa mereka bersiar-siar sahaja di Ireland tanpa menghadiri upacara graduasi aku.

Hati aku sedikit terubat apabila memikirkan tentang trip aku ke rantau Balkan kelak. Pada mulanya, aku berasa ingin sahaja membatalkan trip aku ini. Akan tetapi, aku akhirnya sedar bahawa peluang untuk ke bumi Balkan bukannya selalu datang. Mungkin inilah satu-satunya peluang yang ada untuk aku berkunjung ke sana. Lagipun, aku sudah lama membuat perancangan untuk ke sana. Tiket-tiket penerbangan & pas keretapi Inter Rail pun sudah dibeli. Aku akhirnya terpaksa menggagahkan diri juga untuk ke sana walaupun hati aku masih terluka dengan kegagalan aku. Mungkin pengembaraan aku di bumi Balkan kelak sedikit sebanyak dapat mengubat kelukaan aku.

Aku sekali lagi mengembara seorang diri kerana tiada sesiapa antara rakan sekelas aku yang berminat untuk ke bumi Balkan. Lagipun, mereka masing-masing mempunyai perancangan tersendiri sementara menunggu upacara graduasi yang bakal berlangsung sebulan lagi. Junior-junior aku ada juga yang berminat untuk ke Balkan. Tetapi, pada waktu ini, mereka semua sedang sibuk mengulangkaji pelajaran untuk peperiksaan mereka yang akan menjelang tidak lama lagi. Oleh disebabkan itulah aku akhirnya mengambil keputusan untuk mengembara seorang diri sahaja. Seperti yang telah aku katakan, peluang sebegini bukannya selalu datang. Hendak seribu daya, taknak seribu dalih.

Pengembaraan aku di rantau Balkan bermula pada tarikh 11 Mei 2008 & berakhir pada tarikh 28 Mei 2008, iaitu selama lebih kurang 18 hari lamanya. Ia merupakan pengembaraan solo yang paling lama dalam sejarah hidup aku. Mujurlah semuanya berjalan dengan lancar tanpa masalah-masalah yang serius. Aku menjejakkan kaki di 7 buah negara. Negara-negara tersebut & bandar-bandar yang aku kunjungi ialah Croatia (Dubrovnik & Zagreb), Bosnia & Herzegovina (Mostar & Sarajevo), Slovenia (Lubljana), Romania (Bucharest, Brasov & Bran), Bulgaria (Sofia), Macedonia (Skopje & Ohrid) & Turki (Istanbul).

Peta negara-negara Balkan yang aku kunjungi

Peta bandar-bandar di rantau Balkan yang aku jejaki

Aku tidak ke Serbia, Montenegro & Albania kerana warganegara Malaysia yang hendak memasuki ketiga-tiga negara tersebut perlu memohon visa terlebih dahulu. Malangnya, di Ireland tidak terdapat pula kedutaan ketiga-tiga negara tersebut. Oleh itu, aku terpaksa mengabaikan ketiga-tiganya walaupun terdapat banyak tempat-tempat menarik yang boleh dilawati. Kosovo yang baru sahaja mendapat kemerdekaan daripada Serbia pula sedang mengalami kekacauan politik. Oleh itu, aku memilih langkah selamat dengan tidak memasuki negara tersebut. Sementara Greece pula telah pun aku jejaki 2 tahun yang lepas.

Aku hanya mengenakan pakaian yang nipis & memakai sandal sahaja kerana cuaca di negara-negara tersebut panas & kering pada sewaktu Musim Panas. Aku bergerak dari satu bandar ke bandar yang lain dengan menaiki keretapi. Untuk menjimatkan kos, aku telah membeli tiket Interrail Pass untuk 10 hari bukan berturut-turut dalam jangka masa 22 hari. Tiket ini membolehkan aku menaiki keretapi di seluruh benua Eropah tanpa batasan untuk 10 hari dalam tempoh masa 22 hari. Banyak wang boleh dijimatkan dengan menggunakan tiket tersebut. Tentang penginapan pula, aku bermalam di hostel-hostel yang aku rujuk di dalam buku ‘Eastern Europe’ keluaran Lonely Planet yang menjadi satu-satunya buku rujukan aku sepanjang pengembaraan aku di bumi Balkan ini.

Hari 1: 11 MEI 2008

Aku memulakan pengembaraan aku di rantau Balkan pada hari ini. Penerbangan Aer Lingus dari Dublin ke Dubrovnik, Croatia dijadualkan berlepas pada pukul 7.30 pagi. Aku terpaksa bermalam di Lapangan Terbang Dublin malam tadi kerana ingin menjimatkan wang. Bas paling awal dari kawasan rumah aku ke lapangan terbang tersebut pada hari ini, iaitu hari Ahad adalah pukul 8.00 pagi. Tambang teksi pula berlipat kali ganda mahalnya. Oleh itu, aku terpaksa memilih untuk bermalam sahaja di lapangan terbang malam sebelum penerbangan aku ke Dubrovnik. Lebih kurang pukul 10.30 malam tadi, aku menaiki bas terakhir ke Lapangan Terbang Dublin.

Sesampainya aku di lapangan terbang tersebut, aku mengisi kelapangan masa yang ada dengan membaca buku panduan ‘Eastern Europe’ yang aku bawa untuk menambah pengetahuan tentang negara-negara yang bakal aku jejaki nanti. Setelah penat membaca, aku pun cuba melelapkan mata sementara menunggu jam pukul 5.30 pagi. Aku berjaya melelapkan mata untuk beberapa jam.

Lebih kurang pukul 5.30 pagi, aku pun mulai bergerak menuju ke kaunter pendaftaran masuk. Selepas menyelesaikan segala urusan pendaftaran masuk, sekuriti dan sebagainya, aku pun menunggu di pintu perlepasan sehingga dipanggil masuk ke dalam pesawat. Tidak berapa lama selepas menunggu, pada penumpang pun dijemput masuk. Lebih kurang pukul 7.30 pagi, pesawat Aer Lingus yang kami naiki pun berlepas meninggalkan Dublin menuju ke Dubrovnik. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3¼ jam lamanya.

Lebih kurang pukul 11.45 pagi waktu tempatan Croatia, aku pun tiba di Lapangan Terbang Dubrovnik. Setibanya aku di situ, aku menyelesaikan semua urusan imigresen & kemudian, aku keluar untuk mencari pengangkutan awam untuk ke pusat bandar Dubrovnik. Terdapat sebuah syarikat bas yang menawarkan kemudahan pengangkutan ke pusat bandar. Aku menaiki bas tersebut. Bas tersebut rupa-rupanya tidak berhenti di pusat bandar Dubrovnik, tetapi di stesen bas yang terletak beberapa kilometer dari pusat bandar tersebut.

Setibanya sahaja aku di stesen bas yang dimaksudkan, aku pun menyimpan beg besar aku di dalam bilik penyimpanan beg yang disediakan di situ. Kemudian, aku membeli tiket untuk ke Mostar pada waktu petang nanti. Aku hanya akan menghabiskan masa separuh hari sahaja di Dubrovnik. Selesai sahaja membeli tiket, aku terus menaiki bas yang lain untuk ke pusat bandar.

Apabila tiba di pusat bandarnya, aku pun memulakan pengembaraan aku di bandar Dubrovnik, Croatia ini. Croatia adalah negara pertama yang aku jejaki dalam pengembaraan aku di rantau Balkan. Negara ini disempadani oleh Slovenia & Hungary di bahagian utara, Serbia di bahagian timur laut, Bosnia & Herzegovina di bahagian timur & Montenegro di bahagian tenggara. Bahagian barat dayanya pula adalah persisiran pantai yang menghadap Laut Adriatik. Penduduk negara ini yang berjumlah 4,400,000 menggunakan Bahasa Croat sebagai bahasa rasmi mereka. Croatia adalah negara yang mengamalkan sistem pemerintahan Republik dengan diketuai oleh Presiden & dibantu oleh Perdana Menteri. Matawang yang digunakan ialah Kuna. 1.00 Euro bersamaan dengan 7.30 Kuna & 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 1.45 Kuna.

Croatia adalah sebuah negara yang mempunyai bentuk geografi yang pelbagai iaitu tanah rata, tasik, bukit-bukau, hutan rimba & pantai berpasir. Persisiran pantainya yang dipanggil dengan nama Dalmatia merupakan antara persisiran pantai yang tercantik di dunia. Negara ini dihuni oleh pelbagai kaum etnik. Majoritinya, iaitu 89% adalah kaum etnik Croat. Selebihnya adalah kaum etnik Serb, Bosniak, Hungary, Itali, Slovene, Jerman, Czech & Romani (Gypsy). 88% daripada penduduknya adalah penganut agama Kristian Katholik. Yang selebihnya adalah penganut agama Kristian Orthodox & agama Islam.

Peta kedudukan negara Croatia dalam benua Eropah

Peta negara Croatia

Bendera negara Croatia

Bumi Croatia ini telah dihuni oleh manusia sejak zaman pra-sejarah lagi. Pada tahun 9 Masihi, ia dijadikan sebahagian daripada Empayar Rom. Orang-orang kaum etnik Croat sebenarnya hanya tiba di muka bumi Croatia ini pada kurun ke-7, iaitu sewaktu era kenabian Rasulullah SAW. Pada pertengahan kurun tersebut, Maharaja Byzantine yang memerintah pada waktu itu, iaitu Heraclius telah mengarahkan Pope John IV untuk menghantar mubaligh-mubaligh Kristian Katolik kepada orang-orang Croat. Orang-orang Croat ini akhirnya menerima ajaran Kristian Katolik yang diajarkan kepada mereka.

Pada tahun 925, seorang bangsawan berbangsa Croat yang bernama Tomislav telah menyatukan kesemua orang-orang Croat & membentuk sebuah kerajaan yang bernama Croatia. Di bawah pemerintahannya, Croatia merupakan antara kuasa yang terkuat di zaman Medieval Eropah. Kegemilannnya berada di kemuncak sewaktu pemerintahan Petar Kresimir dari tahun 1058 hingga tahun 1074. Disebabkan tiada pewaris, pemerintahan kerajaan Croatia ini diambil alih oleh kerajaan Hungary yang mempunyai talian persaudaraan dengan pemerintah kerajaan Croatia. Walau bagaimanapun, penyatuan Hungary & Croatia ini telah mencetuskan peperangan selama 10 tahun. Akhirnya, kerajaan Hungary bersetuju memberi kuasa autonomi kepada Croatia dalam perjanjian pada tahun 1102.

Penyatuan Croatia-Hungary akhirnya tamat pada tahun 1526 apabila tentera Hungary kalah kepada tentera Empayar Turki Uthmaniyah dalam Perang Mohacs. Penduduk Croatia kemudiannya memilih keluarga Habsburg sebagai pemerintah kerajaan mereka. Empayar Turki Uthmaniyah kemudiannya telah melakukan pelbagai percubaan untuk menakluki bumi Croatia. Peperangan antara Croatia & Empayar Turki Uthmaniyah berlarutan selama hampir 200 tahun. Peperangan ini telah menyebabkan ramai penduduk Croatia melarikan diri ke Austria.

Croatia seterusnya berada di bawah jajahan Empayar Austria-Hungary sehinggalah empayar tersebut kalah dalam Perang Dunia Pertama. Penduduk-penduduk etnik Croat, Serb & Slovene kemudiannya bersatu membentuk sebuah kerajaan baru yang diberi nama Yugoslavia yang diketuai oleh seorang raja. Walau bagaimanapun, kerajaan tersebut telah diceroboh & ditawan oleh tentera Nazi Jerman pada tahun 1941 sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua. Pembunuhan beramai-ramai orang Yahudi, Serb & kaum-kaum etnik selain daripada Croat telah dilakukan sewaktu pemerintahan Nazi Jerman di bumi Croatia. Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, kerajaan Yugoslavia dibentuk semula. Akan tetapi pada kali ini ianya adalah sebuah kerajaan Republik berfahaman sosialis yang diperintah oleh seorang Diktator.

Sentimen nasionalisma kemudiannya tersebar meluas di seluruh Yugoslavia pada tahun 1980-an & 1990-an. Sentimen ini seterusnya telah mencetuskan Perang Pembebasan Croatia pada awal tahun 1990-an. Croatia akhirnya mengisytiharkan kemerdekaannya daripada Yugoslavia pada awal tahun 1992 & telah mendapat pengiktirafan dunia.

Dubrovnik pula adalah salah sebuah bandar pelancongan yang terpenting di negara Croatia. Bandar ini terletak di penghujung kawasan persisiran pantai Dalmatia yang menghadap Laut Adriatik. Ianya adalah antara kawasan pelancongan yang paling popular di kawasan Dalmatia sehingga digelar sebagai ‘Pearl of the Adriatic’. Dubrovnik turut tersenarai dalam ‘UNESCO World Heritage Sites’. Penduduknya berjumlah 40,000 orang. Apa yang menarik tentang Dubrovnik adalah kejernihan air lautnya & juga keunikan bandar ini di mana hampir kesemua bangunan yang terdapat di sini berbumbung merah. Bangunan-bangunannya juga mempunyai senibina yang mengagumkan. Individu yang paling penting dalam sejarah Dubrovnik ialah Saint Blaise. Patung-patungnya terdapat di mana-mana sahaja di dalam bandar ini.

Peta kedudukan Dubrovnik dalam Croatia

Peta Pantai Dalmatia, Croatia

Dubrovnik, Croatia

Dubrovnik atau nama asalnya, Ragusa diasaskan pada kurun ke-7. Ia kemudiannya dijadikan tanah jajahan Empayar Byzantine. Pada tahun 1205, bandar ini jatuh ke tangan kuasa kerajaan Republik Venice sehinggalah ke tahun 1358 apabila ia kemudiannya membentuk kerajaan sendiri yang berbentuk Republik. Republik Ragusa ini mencapai zaman kegemilangannya pada kurun ke-15 & ke-16 sehingga ia berjaya memberi saingan hebat kepada Republik Venice & republik-republik maritim yang lain di kawasan Laut Adriatik. Bahasa rasmi yang digunakan di republik ini adalah Bahasa Itali.

Republik Ragusa semakin lama semakin merosot sehinggalah kejatuhannya pada tahun 1808. Bandar ini seterusnya dijadikan tanah jajahan Empayar Austria mulai tahun 1815. Selepas kejatuhan empayar tersebut akibat kekalahannya dalam Perang Dunia Pertama, Ragusa menjadi sebahagian daripada kerajaan Yugoslavia yang baru dibentuk. Pada waktu inilah nama Ragusa ditukar menjadi Dubrovnik. Bandar ini seterusnya menerima nasib yang sama seperti bandar-bandar lain di Croatia sehinggalah Croatia mengisytiharkan kemerdekaannya daripada Yugoslavia pada tahun 1991.

Tempat pertama di Dubrovnik yang aku jejaki ialah Pile Gate, di mana bas yang aku naiki dari stesen bas tadi berhenti. Pile Gate adalah pintu masuk utama ke Old Town, tempat yang menjadi tumpuan utama para pelancong di Dubrovnik kerana kesemua tarikan yang terdapat di bandar ini terletak di dalam Old Town. Kawasan Old Town ini pula dikelilingi oleh tembok batu. Keseluruhan kawasan Pile Gate ini dibina sekitar tahun 1471.

Pile Gate, Dubrovnik, Croatia

Selepas bergambar di hadapan Pile Gate, aku pun masuk menyusurinya untuk melihat suasana di dalam Old Town yang sememangnya menakjubkan. Aku kagum melihat senibina bangunan-bangunan yang terdapat di sini. Struktur pertama yang aku dapat lihat sebaik sahaja aku masuk ke dalam kawasan Old Town ini ialah Big Onofrio Fountain yang dibina pada tahun 1438 oleh seorang arkitek yang bernama Onofrio della Cava. Ianya dibina sebagai sumber air kepada penduduk tempatan pada zaman dahulu & masih lagi digunakan sehingga sekarang. Pada masa kini, tempat ini menjadi tumpuan para pelancong untuk mengisi air. Ia juga menjadi tempat tumpuan burung-burung merpati yang mencari rezeki di sini.

Big Onofrio Fountain, Dubrovnik, Croatia

Aku seterusnya berjalan menyusuri Placa, yang merupakan jalan utama di dalam Old Town Dubrovnik ini yang sentiasa dipenuhi oleh manusia. Jalan ini dibina selepas kejadian gempa bumi yang menimpa Dubrovnik pada tahun 1667. Kedai-kedai yang terdapat di kiri-kanan jalan ini mempunyai senibina yang lebih kurang sama & juga dibina mengikut ketinggian yang sama. Antara senibina terpenting yang terdapat di Placa adalah Franciscan Monastery yang dibina pada kurun ke-15. Di penghujung jalan ini pula terdapat sebuah menara loceng. Menara loceng setinggi 31 meter ini pertama kali dibina pada tahun 1444 & mengalami beberapa pengubahsuaian sehingga pengubahsuaian yang terakhir pada tahun 1929.

Placa, Dubrovnik, Croatia

Franciscan Monastery, Dubrovnik, Croatia

Menara loceng, Dubrovnik, Croatia

Aku kemudiannya berjalan ke Sponza’s Palace yang terletak berdekatan dengan menara jam tadi. Ianya antara senibina yang paling menarik di kota Dubrovnik ini. Sponza’s Palace adalah antara bangunan yang terselamat sewaktu kejadian gempa bumi pada tahun 1667. Pada masa kini, Sponza’s Palace merupakan sebuah muzium yang menyimpan dokumen-dokumen bersejarah Dubrovnik. Aku tidak masuk ke dalam muzium tersebut kerana kesuntukan masa. Aku hanya bergambar di hadapannya sahaja. Sejurus selepas itu, aku ke Rector’s Palace pula yang terletak tidak jauh dari Sponza’s Palace. Rector’s Palace ini adalah sebuah bekas istana yang dibina pada kurun ke-15. Aku tidak pasti apa fungsinya sekarang.

Sponza’s Palace, Dubrovnik, Croatia

Rector’s Palace, Dubrovnik, Croatia

Seterusnya, aku berjalan ke sebuah gereja Roman Katolik yang diberi nama Cathedral of the Assumption of the Virgin. Gereja ini dibina di atas tapak beberapa buah gereja lama yang telah termusnah akibat kejadian gempa bumi pada tahun 1667. Gereja yang dapat dilihat pada hari ini adalah gereja yang dibina pada tahun 1713. Senibinanya direka oleh seorang arkitek Itali. Gereja ini menyimpan beberapa khazanah agama Kristian yang berharga seperti tengkorak St Blaise & juga kayu salib yang asal.

Cathedral of the Assumption of the Virgin, Dubrovnik, Croatia

Aku seterusnya menuju ke kawasan pelabuhan di mana terdapat banyak bot-bot persendirian di situ. Ianya seolah-olah seperti sebuah marina. Cantik pemandangan di sini. Terdapat juga restoran-restoran yang dipenuhi oleh pelancong-pelancong di sekeliling kawasan pelabuhan ini. Aku menghabiskan masa yang agak lama di sini kerana panoramanya yang begitu cantik. Selepas puas menikmati keindahan di kawasan pelabuhan Dubrovnik, aku meneruskan langkah aku ke Gundulic Square pula, yang merupakan sebuah dataran yang terletak di tengah-tengah kota ini. Di tengah-tengah dataran ini terdapat sebuah monumen yang didedikasikan kepada Ivan Gundulica, seorang sasterawan yang masyhur di sini suatu ketika dahulu. Monumen ini dibina pada tahun 1892.

Gundulic Square, Dubrovnik, Croatia

Lokasi seterusnya yang aku jejaki ialah Jesuit Monastery, sebuah lagi gereja yang terdapat di Dubrovnik. Aku tidak pasti apa sejarahnya, tetapi senibinanya agak mengagumkan. Jesuit Monastery adalah lokasi terakhir yang aku jejaki di kota ini. Selepas bergambar di hadapan gereja tersebut, aku kembali semula ke Pile Gate untuk menunggu bas untuk kembali semula ke stesen bas. Tidak berapa lama selepas menunggu, bas yang dinantikan pun tiba. Aku lantas menaikinya & tidak berapa lama kemudian, aku pun tiba di stesen bas tersebut. Sesampainya aku di situ, aku terus mengambil semula beg yang aku simpan di tempat penyimpanan beg. Selepas itu, aku menunggu pula ketibaan bas untuk ke Mostar, Bosnia & Herzegovina yang merupakan destinasi aku seterusnya di rantau Balkan ini.

Jesuit Monastery, Dubrovnik, Croatia

Hampir 20 minit aku menunggu. Akhirnya bas yang dinantikan pun tiba. Lebih kurang pukul 5.15 petang, ianya pun bertolak meninggalkan Dubrovnik. Perjalanan ke Mostar mengambil masa lebih kurang 3 jam. Pemandangan luar yang aku nikmati sepanjang perjalanan menaiki bas dari Dubrovnik ke Mostar adalah pemandangan yang paling indah yang pernah aku nikmati seumur hidup aku. Subhanallah. Indah sungguh alam ciptaan Allah SWT di bumi Balkan. Bukit-bukau yang hijau berserta air sungai yang jernih kehijauan benar-benar menyejukkan penglihatan mata sesiapa sahaja yang memandang. Walaupun penat, aku rasa bersalah untuk melelapkan mata kerana takut akan terlepas pemandangan yang cantik.

Lebih kurang pukul 8.15 malam, aku pun tiba di stesen bas Mostar. Sebaik sahaja aku & penumpang-penumpang lain menapak keluar dari bas tersebut, beberapa orang tempatan datang berkerumun di sekeliling kami. Mereka menawarkan hostel-hostel milik masing-masing. Disebabkan terlampau penat, aku menerima sahaja tawaran yang diberi oleh seorang wanita berusia 30-an. Tetapi, sebelum itu aku bertanya dulu tentang harga yang dia ingin tawarkan. Mujurlah tidak mahal. Dia kemudiannya membawa aku berjalan kaki ke hostel miliknya. Sepanjang perjalanan ke hostel tersebut yang tidak jauh dari bas stesen itu, kami berbual-bual. Bermacam-macam soalan ditanya olehnya, seperti dari negara mana aku berasal, aku sudah bekerja atau masih belajar & macam-macam lagi.

Lebih kurang selepas 5 minit berjalan, akhirnya kami tiba di hostel yang dimaksudkan. Rupa-rupanya hostel tersebut adalah rumahnya sendiri. Dia telah membuat tambahan di belakang rumahnya untuk disewakan kepada para pelancong luar yang datang berkunjung ke Mostar. Itu adalah bisnes yang amat biasa di sini, menurut kata wanita pemilik hostel itu. Selepas mendaftar masuk, aku pun dibawa ke bilik tumpangan aku. Setelah berbual-bual sedikit, dia pun meninggalkan aku berseorangan. Aku kemudian mandi, solat & bersiap-siap untuk keluar. Setelah selesai bersiap-siap, aku pun keluar untuk mencari makan. Lapar sangat rasanya.

Aku makan pizza makanan laut di sebuah restoran yang terletak di tengah-tengah kota Mostar. Harganya amatlah murah. Selepas selesai makan, aku berjalan-jalan di sekitar kota Mostar untuk menghirup udara malam di sini. Aku sempat bergambar dengan sebuah masjid lama, iaitu Karadzozgegova Mosque & juga jambatan yang terkenal & bersejarah di kota ini, iaitu Stari Most. Aku menghabiskan masa yang agak lama bergambar dengan jambatan ini. Selepas puas bergambar, aku pun berjalan kembali semula ke bilik tumpangan aku. Aku kemudiannya terus melelapkan mata kepenatan.

Karadzozgegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Stari Most, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Hari 2: 12 MEI 2008

Selepas bangun dari tidur, aku pun terus mandi & bersiap-siap. Setelah semuanya sudah beres, aku pun memulakan pengembaraan aku di kota Mostar yang terletak di dalam negara Bosnia & Herzegovina. Bosnia & Herzegovina adalah negara kedua di rantau Balkan yang aku jejaki, selepas Croatia. Negara yang berbentuk segitiga ini disempadani oleh Croatia di bahagian utara, barat & selatan, Serbia di bahagian timur & Montenegro di bahagian tenggara. Negara ini hampir dikelilingi oleh daratan. Kawasan pantainya cuma berjarak 26 kilometer sahaja, iaitu di bahagian selatannya yang menghadap Laut Adriatik. Bentuk muka buminya pula adalah bergunung-ganang di bahagian tengah & selatan, berbukit-bukau di bahagian barat laut & tanah rata di bahagian timur laut.

Peta kedudukan Bosnia & Herzegovina dalam benua Eropah

Peta Bosnia & Herzegovina

Bendera Bosnia & Herzegovina

Negara Bosnia & Herzegovina ini sebenarnya adalah gabungan daripada 2 buah wilayah utama iaitu wilayah Bosnia yang terletak di bahagian utara yang lebih cenderung kepada iklim kebenuaan & wilayah Herzegovina di bahagian selatan yang lebih cenderung kepada iklim Mediterranean. Saiz wilayah Bosnia adalah lebih besar berbanding saiz wilayah Herzegovina.

Peta pembahagian Wilayah Bosnia & Herzegovina

Penduduk negara Bosnia & Herzegovina yang seramai 4,000,000 orang terdiri daripada 3 kaum etnik utama, iaitu Bosniak, Serb & Croat. Kaum etnik Bosniak yang beragama Islam adalah kaum etnik yang terbesar di sini yang mewakili 48% daripada jumlah penduduk. Kaum etnik Serb yang mewakili 38% daripada jumlah penduduk pula adalah kaum etnik kedua terbesar. Kaum etnik Serb mengamalkan ajaran Kristian Orthodox. Sementara itu, kaum etnik Croat pula adalah kaum etnik ketiga terbesar & mengamalkan ajaran Kristian Katolik. Ia mewakili 14% daripada jumlah keseluruhan penduduk negara ini. Ketiga-tiga kaum etnik ini sering bertelagah sesama sendiri kerana seringkali terdapat ketidaksefahaman.

Peta demografi penduduk Bosnia & Herzegovina mengikut kaum etnik

Di dalam negara Bosnia & Herzegovina ini juga sebenarnya terdapat 2 buah entiti kerajaan, iaitu kerajaan Persekutuan Bosnia & Herzegovina & kerajaan Republika Srpska. Kerajaan Persekutuan Bosnia & Herzegovina adalah entiti kerajaan yang dianggotai oleh penduduk-penduduk kaum etnik Bosniak & Croat sebagai kaum majoriti & penduduk kaum etnik Serb sebagai kaum minoriti yang menetap di dalam kawasan kerajaan persekutuan. Ibu kotanya adalah Sarajevo, sama seperti ibu kota negara Bosnia & Herzegovina. Ketua kerajaan persekutuan ini adalah seorang Presiden yang dibantu oleh seorang Perdana Menteri. Sementara itu, kerajaan Republika Srpska pula adalah entiti kerajaan yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Serb sebagai kaum majoriti & penduduk kaum etnik Bosniak & Croat sebagai kaum etnik minoriti yang menetap di dalam kawasan kerajaan republik tersebut. Ibu kotanya adalah Banja Luka. Ketua kerajaan republik ini adalah seorang Presiden & dibantu oleh seorang Perdana Menteri.

Peta pembahagian entiti kerajaan Persekutuan Bosnia & Herzegovina & Republika Srpska

Terdapat 3 bahasa utama yang digunakan di dalam negara ini, iaitu Bahasa Bosnia, Bahasa Serbia & Bahasa Croatia. Penggunaan Bahasa Inggeris agak terhad, menyebabkan aku menghadapi sedikit masalah untuk berkomunikasi dengan penduduk negara ini. Matawang yang digunakan adalah Marka. 1.00 Euro bersamaan dengan 2.00 Marka. Sementara 1.00 Ringgit pula bersamaan dengan 0.40 Marka.

Kawasan Bosnia & Herzegovina telah menjadi penempatan manusia sejak Zaman Neolitik lagi. Kawasan ini kemudiannya dihuni oleh orang-orang Illyria. Pertempuran antara orang-orang Illyria & tentera Empayar Rom mulai berlaku pada tahun 229SM. Empayar Rom akhirnya berjaya menjadikan kawasan ini sebagai tanah jajahannya pada tahun 9 Masihi. Selepas kejatuhan Empayar Rom pada kurun ke-5, kawasan Bosnia & Herzegovina jatuh ke tangan orang-orang Alan & Hun. Ia kemudiannya berjaya ditawan oleh Empayar Byzantine sewaktu pemerintahan Maharaja Byzantine yang bernama Justinian. Tidak berapa lama selepas itu, berlaku penghijrahan besar-besaran orang-orang Slav dari Ukraine ke sini akibat ketegangan yang berlaku di Ukraine. Mereka seterusnya berjaya dikristiankan oleh mubaligh-mubaligh Kristian yang diutuskan kepada mereka. Mereka inilah yang kemudiannya melahirkan kaum-kaum etnik Croat, Serb & Bosniak.

Pada awal kurun ke-15, Empayar Turki Uthmaniyah mulai meluaskan tanah jajahannya ke rantau Balkan. Disebabkan ketidakstabilan politik yang berlaku di Bosnia & Herzegovina, ia akhirnya berjaya ditawan oleh empayar tersebut. Bosnia ditawan pada tahun 1463, sementara Herzegovina pula ditawan pada tahun 1482. Penawanan Bosnia & Herzegovina oleh Empayar Turki Uthmaniyah membuka lembaran baru dalam sejarah Bosnia & Herzegovina. Pelbagai perubahan telah dilakukan. Jumlah penganut baru Islam juga semakin bertambah dari sehari ke sehari. Walaupun Islam menjadi agama rasmi empayar tersebut, penduduk tempatan yang beragama Kristian tetap tidak diabaikan hak-hak mereka. Mereka bebas mengamalkan ajaran agama mereka, tidak kira sama ada yang bermazhab Katolik ataupun Orthodox. Mereka yang memeluk agama Islam pula digolongkan dalam kaum etnik yang diberi nama kaum etnik 'Bosniak'.

Sepanjang pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah di Bosnia & Herzegovina, pelbagai infrastruktur telah dibina mengikut citarasa senibina Turki & senibina tempatan. Beratus-ratus buah masjid dibina. Begitu juga dengan bangunan-bangunan yang lain seperti jambatan, sekolah, hospital & sebagainya. Islam sememangnya telah banyak membawa perubahan di bumi Bosnia & Herzegovina.

Walau bagaimanapun, mulai akhir kurun ke-17, telah berlaku siri pemberontakan di rantau Balkan yang inginkan kebebasan daripada Empayar Turki Uthmaniyah. Pemberontakan tersebut turut melibatkan Bosnia & Herzegovina. Akhirnya, Empayar Turki Uthmaniyah terpaksa bersetuju menyerahkan tanah jajahan Bosnia & Herzegovina kepada Empayar Austria-Hungary dalam satu perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1878. Dengan ini, tamatlah sudah era pemerintahan Turki Uthmaniyah di bumi Bosnia & Herzegovina setelah lebih kurang 400 tahun ia memerintah di bumi itu.

Bosnia & Herzegovina kemudiannya berada pula di bawah jajahan Empayar Austria-Hungary, sebuah empayar yang mengamalkan ajaran Kristian mazhab Roman Katolik. Fahaman nasionalisma kemudiannya mulai meresap masuk ke dalam jiwa penduduk-penduduk kaum etnik Croat & Serb di Bosnia & Herzegovina. Mereka mulai ingin mendapatkan kemerdekaan daripada Empayar Austria-Hungary & menubuhkan negara-negara mereka sendiri mengikut kaum etnik masing-masing. Tekanan politik ini akhirnya mencetuskan Perang Dunia Pertama apabila pewaris takhta Empayar Austria-Hungary, iaitu Franz Ferdinand telah dibunuh oleh seorang nasionalis Serb yang bernama Gavrilo Princip pada akhir bulan Jun tahun 1914 di Sarajevo.

Peta Empayar Austria-Hungary

Selepas tamatnya Perang Dunia Pertama yang menyaksikan kekalahan Empayar Austria-Hungary, penduduk-penduduk kaum etnik Serb, Croat & Slovene membentuk sebuah kerajaan baru yang diberi nama Yugoslavia. Bosnia & Herzegovina turut dimasukkan dalam kerajaan tersebut. Sewaktu berada di dalam kerajaan Yugoslavia, kewujudan Bosnia & Herzegovina telah dinafikan oleh penduduk-penduduk kaum etnik Serb & Croat yang merupakan kaum etnik majoriti dalam kerajaan tersebut. Mereka membahagi-bahagikan tanah Bosnia & Herzegovina sesama mereka sesuka hati tanpa mempedulikan hak-hak kaum etnik Bosniak yang beragama Islam. Kerajaan Yugoslavia ini akhirnya dicerobohi oleh tentera Nazi Jerman pada tahun 1941 sewaktu permulaan Perang Dunia Kedua.

Sewaktu di bawah pemerintahan tentera Nazi Jerman, seluruh kawasan Bosnia & Herzegovina diserahkan kepada pentadbiran boneka penduduk kaum etnik Croat. Penduduk kaum etnik Croat ini kemudiannya melancarkan operasi pemusnahan kaum etnik Yahudi, Serb, Roma & Bosniak. Seramai 360,000 nyawa mereka yang tidak berdosa telah melayang akibat kebencian penduduk kaum etnik Croat terhadap kaum-kaum etnik yang lain ini. Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, kerajaan Republik Sosialis Yugoslavia telah dibentuk. Dalam kerajaan inilah Bosnia & Herzegovina baru diberi hak yang sama seperti Serbia, Croatia, Macedonia, Slovenia & Montenegro yang membentuk republik baru itu.

Peta negara-negara yang membentuk kerajaan Republik Sosialis Yugoslavia

Pilihanraya Yugoslavia pada tahun 1990 akhirnya berakhir dengan usaha untuk mengakhiri pengaruh kuasa komunis di negara itu. Croatia & Slovenia mengisytiharkan kemerdekaan mereka daripada Yugoslavia pada tahun tersebut. Begitu juga dengan Bosnia & Herzegovina yang melakukan perkara yang sama pada tahun 1991. Walau bagaimanapun, kemerdekaan Bosnia & Herzegovina tidak disenangi oleh penduduk kaum etnik Serb yang menetap di negara tersebut. Begitu juga dengan penduduk kaum etnik Croat. Penduduk kaum etnik Serb di negara Bosnia & Herzegovina ini akhirnya menubuhkan entiti kerajaan mereka sendiri di dalam negara itu yang diberi nama Republik Srpska, yang diiktiraf & masih kekal sehingga ke hari ini. Sementara itu, penduduk kaum etnik Croat juga turut melakukan perkara yang sama dengan menubuhkan entiti kerajaan Herzeg-Bosnia. Walau bagaimanapun, entiti kerajaan tersebut tidak mendapat pengiktirafan.

Peta entiti kerajaan Republik Srpska dalam negara Bosnia & Herzegovina

Kemudian, pada tahun yang sama, satu perjumpaan rahsia telah dilakukan antara Presiden negara Croatia pada waktu itu, iaitu Franjo Tudman & Slobodan Milosevic yang merupakan Presiden negara Serbia pada waktu itu. Hasil daripada perbincangan mereka, kedua-duanya bersetuju untuk melancarkan perang ke atas Bosnia & Herzegovina. Perang tersebut dinamakan Perang Bosnia. Kedua-dua negara Croatia & Serbia ini sebenarnya ingin membahagi-bahagikan tanah Bosnia & Herzegovina antara kedua-duanya. Penduduk Bosnia & Herzegovina yang dari kaum etnik Croat sudah tentunya menyokong negara Croatia. Begitu juga dengan penduduk dari kaum etnik Serb yang tinggal di Bosnia & Herzegovina. Semestinya mereka berpihak kepada negara Serbia.

Maka, yang tinggal ialah penduduk kaum etnik Muslim Bosniak yang merupakan satu-satunya kaum etnik yang setia kepada negara Bosnia & Herzegovina. Merekalah yang menjadi mangsa utama dalam Perang Bosnia ini. Rumah-rumah mereka diruntuhkan & dibakar. Ada yang dipukul dengan teruk. Dan tak kurang juga yang dibunuh. Suami-isteri dipisahkan. Anak-anak dipisahkan daripada ibu-bapa mereka. Wanita-wanita pula ramai yang diperkosa berulangkali. Semua ini dilakukan atas nama operasi penghapusan kaum etnik Muslim Bosniak supaya kedua-dua negara Serbia & Croatia dapat membahagi-bahagikan tanah Bosnia & Herzegovina sesama mereka tanpa sebarang penentangan.

Franjo Tudman

Slobodan Milosevic

Walau bagaimanapun, pada tahun 1994, satu perjanjian damai telah ditandatangani antara pemimpin kaum etnik Croat & Bosniak yang kemudiannya membentuk kerajaan Persekutuan Bosnia & Herzegovina. Pada masa yang sama, wujud kerajaan Republik Srpska yang ditadbir oleh penduduk kaum etnik Serb di negara tersebut.

Setahun kemudian, iaitu pada tahun 1995, peristiwa hitam yang paling pahit dalam sejarah Bosnia & Herzegovina telah berlaku, iaitu pembunuhan beramai-ramai penduduk kaum etnik Muslim Bosniak di sebuah bandar yang bernama Srebrenica yang terletak di dalam Republik Srpska. Ia merupakan pembunuhan beramai-ramai yang kedua terbesar dalam sejarah Eropah selepas pembunuhan beramai-ramai orang Yahudi oleh tentera Nazi Jerman dalam Perang Dunia Kedua. Operasi pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica ini adalah atas arahan Ratko Mladic, ketua angkatan tentera Republik Srpska. Republik tersebut pada waktu itu diperintah oleh presidennya, iaitu Radovan Karadzic. Seramai lebih daripada 8,000 orang lelaki dewasa & kanak-kanak Bosniak yang tidak berdosa telah dibunuh dengan kejamnya.

Peta kedudukan Srebrenica dalam Republik Srpska

Ratko Mladic

Radovan Karadzic

Pencarian mayat-mayat para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica

Para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica

Perkuburan para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica

Batu bersurat di perkuburan para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica

Nama-nama para syahidin pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica

Sejurus selepas kejadian hitam itu, tentera NATO telah menjalankan kempen pengeboman di kawasan Republik Srpska. Akhirnya, satu perjanjian damai telah ditandatangani antara Alija Izetbegovic, Franjo Tudman & Slobodan Milosevic selaku Presiden Bosnia & Herzegovina, Presiden Croatia & Presiden Serbia pada bulan Disember 1995 di Dayton, Amerika Syarikat. Sejak itu, hubungan antara ketiga-tiga negara ini berada dalam keadaan baik walaupun kadangkala timbul sedikit salah faham. Namun, ianya tidak menimbulkan apa-apa peperangan.

Alija Izetbegovic

Sementara itu, kes pembunuhan beramai-ramai di Sebrenica telah dibawa ke Mahkamah Antarabangsa di The Hague, Netherlands untuk dibicarakan. Radovan Karadzic, selaku bekas Presiden Republik Srpska masih lagi ditahan untuk perbicaraan, sementara Ratko Mladic yang merupakan bekas ketua angkatan tentera republik tersebut pula masih lagi belum dijumpai selepas dia berjaya melarikan & menyembunyikan diri. Sepanjang peristiwa Perang Bosnia yang berlaku dari tahun 1991 hingga 1995, seramai 200,000 orang Bosniak telah syahid. Satu kezaliman yang dahsyat terhadap umat Islam di negara ini.

Mostar adalah bandar yang terbesar & terpenting di dalam wilayah Herzegovina. Ia juga adalah bandar kelima terbesar di negara Bosnia & Herzegovina. Bandar ini terletak di pinggiran Sungai Neretva, sungai yang terkenal dengan airnya yang jernih & berwarna hijau. Penduduk Mostar berjumlah 128,000 orang. 35% daripadanya adalah dari kaum etnik Bosniak yang beragama Islam. 34% adalah dari kaum etnik Croat yang beragama Kristian Katholik. Sementara 19% pula adalah dari kaum etnik Serb yang beragama Kristian Orthodox. Yang selebihnya adalah dari kaum-kaum etnik minoriti yang lain.

Peta kedudukan Mostar dalam Bosnia & Herzegovina

Disebabkan bandar ini mempunyai peratusan penduduk kaum etnik Bosniak & Croat yang sama banyak & majoriti, maka kuasa politik di bandar ini dibahagikan sama rata antara kedua-duanya agak tidak timbul lagi perbalahan. Walau bagaimanapun, oleh kerana sentimen perkauman masih lagi wujud di sini, kota ini dibahagikan kepada dua bahagian yang dipisahkan oleh Sungai Neretva. Bahagian timur didiami oleh penduduk kaum etnik Bosniak, sementara bahagian barat pula didiami oleh penduduk kaum etnik Croat. Perbezaan kedua-dua bahagian ini dapat dilihat dengan jelas, terutamanya dari segi rumah-rumah ibadat. Bahagian timur Sungai Neretva dipenuhi dengan masjid-masjid, sementara bahagian baratnya pula dipenuhi dengan gereja-gereja Katolik.

Sejarah Mostar agak kabur sebelum kedatangan kuasa Empayar Turki Uthmaniyah di kota ini. Selepas kedatangan empayar tersebut di sini pada tahun 1468, nama Mostar mula menjadi sebutan. Pelbagai bentuk pembangunan telah dilakukan oleh pemerintah empayar tersebut di kota ini. Jumlah penduduknya juga semakin bertambah dari sehari ke sehari. Ia juga turut menjadi pusat perdagangan yang masyhur di rantau Balkan. Mulai akhir kurun ke-16, Mostar dijadikan pusat pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah di wilayah Herzegovina.

Walau bagaimanapun, Mostar akhirnya jatuh ke tangan kuasa Empayar Austria-Hungary pada tahun 1878. Selepas tamatnya Perang Dunia Pertama, ia menjadi sebahagian daripada kerajaan Yugoslavia. Ia kemudian berada di bawah naungan Republik Yugoslavia yang berfahaman sosialis selepas tamatnya Perang Dunia Kedua. Dan akhirnya pada tahun 1991 sewaktu kemerdekaan Bosnia & Herzegovina, Mostar diletakkan di bawah pentadbiran negara baru itu. Akan tetapi, beberapa bulan selepas pengisytiharan kemerdekaan Bosnia & Herzegovina, bandar Mostar telah mengalami serangan bertubi-tubi selama 18 bulan, iaitu antara tahun 1992 & 1993, sewaktu kehangatan Perang Bosnia.

Mostar telah dibom buat pertama kali oleh tentera Yugoslavia yang dianggotai oleh kaum etnik Serb pada bulan April tahun 1992. Hampir keseluruhan bandar ini berjaya ditawan oleh tentera tersebut seminggu selepas ianya dibom. Kemudiannya, tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Croat di Bosnia & Herzegovina telah bersatu tenaga dengan tentera Republik Bosnia & Herzegovina yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Bosniak untuk menghalau tentera Yugoslavia keluar dari Mostar pada bulan Jun tahun yang sama. Tentera Yugoslavia akhirnya meninggalkan Mostar. Walau bagaimanapun, sebelum meninggalkan kota tersebut, tentera itu telah memusnahkan beberapa buah bangunan yang bersejarah & penting di sini seperti Franciscan Monastery, Catholic Cathedral, Bishop’s Palace, perpustakaan bersama-sama dengan 50,000 buah buku, Karadzozbegova Mosque & 13 buah lagi masjid di bandar ini.

Sebagai membalas dendam, tentera Republik Herzeg-Bosnia kemudiannya telah memusnahkan Zitomislic Monastery & Saborna Cathedral, gereja-gereja milik penganut ajaran Kristian Serbian Orthodox. Dan selepas itu, gereja-gereja penganut ajaran tersebut yang lain yang terdapat di Mostar seperti Serb Orthodox Cathedral of the Holy Trinity & Church of the Birth of the Most Holy Virgin juga turut dimusnahkan oleh mereka.

Selepas berjaya menghalau tentera Yugoslavia yang dianggotai oleh kaum etnik Serb dari bumi Mostar, tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh kaum etnik Croat ini kemudiannya telah berpaling tadah & menyerang kaum etnik Bosniak pula yang sebelum ini menjadi sekutu mereka. Matlamat mereka adalah untuk menawan keseluruhan bandar Mostar ini & menjadikannya sebagai salah sebuah bandar utama dalam kerajaan Republik Herzeg-Bosnia mereka itu. Mereka dipimpin oleh Mate Boban, Dario Kordic & Jadranko Prlic. Tindakan tentera Republik Herzeg-Bosnia ini disokong oleh kerajaan negara Croatia yang pada waktu itu diperintah oleh presidennya yang bernama Franjo Tudman.

Mostar pada waktu itu dibahagikan kepada 2 bahagian, yang disempadani oleh Sungai Neretva. Bahagian barat sungai ini didominasi oleh tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh kaum etnik Croat, sementara bahagian timur sungai ini pula didominasi oleh tentera Republik Bosnia & Herzegovina yang dianggotai oleh kaum etnik Bosniak yang dipimpin oleh Alija Izetbegovic. Serangan pertama tentera Republik Herzeg-Bosnia dilakukan pada awal pagi 9 Mei 1993 dengan menggunakan pelbagai jenis senjata. Jalanraya-jalanraya ke Mostar juga ditutup oleh mereka bagi menghalang laluan organisasi pengaman antarabangsa. Radio Mostar kemudiannya membuat pengumuman mewajibkan kesemua penduduk kaum etnik Bosniak menggantungkan bendera putih di tingkap rumah masing-masing. Serangan tentera Herzeg-Bosnia ini telah dirancang dengan begitu teliti sekali.

Selepas tentera Republik Herzeg-Bosnia berjaya menawan keseluruhan bahagian barat Sungai Neretva, beribu-ribu penduduk kaum etnik Bosniak yang menetap di bahagian barat sungai tersebut telah dihalau ke bahagian timur. Tidak kurang juga yang dibunuh & diperkosa. Selepas kesemua penduduk kaum etnik Bosniak telah dihalau, dibunuh atau diperkosa, tentera Republik Herzeg-Bosnia kemudiannya melakukan serangan bertubi-tubi ke bahagian timur Sungai Neretva yang dipenuhi dengan penduduk kaum etnik Bosniak. Dalam pada masa yang sama, Stari Most, iaitu jambatan yang bersejarah yang menjadi simbol kebanggaan penduduk di bumi Mostar juga telah dirobohkan oleh mereka. Ianya adalah satu-satunya jambatan yang menghubungkan bahagian barat & bahagian timur Sungai Neretva yang masih tinggal selepas jambatan-jambatan lain dirobohkan oleh tentera Yugoslavia.

Stari Most sebelum dirobohkan dalam Perang Bosnia, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Selepas tamatnya Perang Bosnia pada tahun 1995, kesemua pemimpin tentera Republik Herzeg-Bosnia telah dibawa ke muka pengadilan atas kekejaman kemanusiaan yang telah dilakukan & juga atas kesalahan merobohkan Stari Most, jambatan yang menjadi warisan penduduk Mostar. Begitulah hebatnya kekejaman yang dilakukan oleh kaum kafir Croat terhadap umat Islam Bosniak. Semoga mereka semua mendapat balasan yang setimpal dengan kekejaman yang mereka lakukan.

Lokasi pertama di Mostar yang aku lawati ialah Karadzozbegova Mosque, sebuah masjid yang dibina mengikut senibina Turki Uthmaniyah. Masjid ini adalah masjid yang tercantik & terbesar di wilayah Herzegovina & siap dibina pada tahun 1557. Senibinanya direkabentuk oleh arkitek Empayar Turki Uthmaniyah yang paling masyhur, iaitu Mimar Sinan. Masjid ini telah mengalami kerosakan yang teruk sewaktu Perang Dunia Kedua. Sewaktu Perang Bosnia pula, ia hampir runtuh sepenuhnya. Mujurlah terdapat usaha-usaha yang dilakukan oleh kerajaan Bosnia & Herzegovina untuk membaiki semula struktur masjid ini yang menjadi kebanggaan penduduk Islam di Mostar.

Karadzozbegova Mosque ini sememangnya mempunyai senibina yang cantik & sama seperti masjid-masjid di bumi Istanbul, Turki. Aku sempat menjejakkan kaki ke dalam masjid ini. Ruangan dalamannya juga sama seperti ruangan dalaman masjid-masjid di Istanbul. Sejuk mata melihatnya. Bersebelahan dengan masjid ini, terdapat sebuah kawasan perkuburan para syahidin Perang Bosnia yang terkorban sewaktu serangan tentera Republik Herzeg-Bosnia. Aku mengambil kesempatan yang ada untuk menyedekahkan Al-Fatihah kepada mereka. Semoga roh-roh para syahidin tersebut sentiasa dalam keberkatan Allah SWT. Sedih pula rasanya apabila aku memikirkan tentang nasib mereka, terutamanya kanak-kanak yang tidak berdosa yang terkorban dalam peperangan yang hanya mengejar nama & kuasa.

Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Ruang dalaman Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Perkuburan para syahidin Perang Bosnia bersebelahan Karadzozbegova Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Destinasi aku yang seterusnya ialah sebuah lagi masjid terpenting yang terdapat di bandar Mostar ini, iaitu Koski Mehmet Pasha Mosque. Sama seperti Karadzozbegova Mosque, binaan Koski Mehmet Pasha Mosque ini juga turut berlandaskan senibina Turki Uthmaniyah. Ianya terletak di pinggiran Sungai Neretva. Masjid yang dibina pada tahun 1617 ini turut mengalami nasib yang sama seperti bangunan-bangunan lain di Mostar ketika berlakunya Perang Bosnia. Hanya pada tahun 1997 sahaja usaha pembaikan masjid ini mula dilakukan dengan bantuan kewangan daripada negara Turki. Pada tahun 2001, masjid bersejarah ini mula dibuka semula untuk pada jemaah & pelancong.

Sewaktu aku sedang asyik menikmati kecantikan ruang dalaman Koski Mehmet Pasha Mosque, aku diberitahu oleh penjaga masjid tersebut bahawa para pelancong boleh menaiki tangga untuk ke puncak menara azan masjid itu. Disebabkan aku orang Islam, aku tidak dikenakan apa-apa bayaran. Aku mengucapkan terima kasih kepada penjaga masjid itu. Lalu, aku pun mengatur langkah untuk ke puncak menara azan masjid tersebut. Dari atasnya, aku dapat melihat panorama yang paling indah yang pernah aku saksikan seumur hidup aku. Dengan pemandangan berlatar belakangkan gunung-ganang & dengan Sungai Neretva yang jernih kehijauan yang mengalir menyusuri bandar ini, aku seolah-olah berada di syurga. Subhanallah. Indah sungguh ciptaan Allah SWT di bumi Mostar ini. Sememangnya, Mostar adalah antara tempat yang paling cantik yang pernah aku jejaki.

Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Ruang dalaman Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Panorama kota Mostar dari atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Selepas puas menikmati panorama yang indah di atas puncak menara azan Koski Mehmet Pasha Mosque, aku pun menuruni tangga menara tersebut untuk kembali semula ke ruang dalaman masjid itu. Aku kemudiannya mengucapkan terima kasih kepada penjaga masjid itu kerana memberi kebenaran kepada aku untuk ke puncak menara azan masjid tersebut. Aku memuji keindahan pemandangan kota Mostar yang dapat dilihat dari atasnya. Selepas itu, aku mengatur langkah ke lokasi seterusnya, iaitu Stari Most, jambatan yang amat terkenal di bumi Mostar yang telah menjadi mercu tanda utama bandar ini sejak era pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah lagi.

Stari Most yang bermaksud ‘Old Bridge’ adalah sebuah jambatan yang dibina merentangi Sungai Neretva yang menghubungkan bahagian timur & bahagian barat bandar Mostar. Jambatan yang dilihat pada hari ini sebenarnya adalah jambatan yang dibina semula selepas jambatan yang asal telah dirobohkan dalam Perang Bosnia. Jambatan yang keempat terbesar di Bosnia & Herzegovina ini mempunyai kelebaran 4 meter, kepanjangan 30 meter & berjarak 24 meter dari paras air Sungai Neretva. Di kedua-dua penghujungya masing-masing terdapat sebuah menara, iaitu Helebija Tower di sebelah timur & Tara Tower di sebelah barat.

Pembinaan Stari Most yang asal telah diarahkan pada tahun 1557 oleh Sultan Empayar Turki Uthmaniyah yang bernama Suleyman atau turut dikenali dengan gelaran Suleyman the Magnificient. Ianya bagi menggantikan jambatan kayu yang telah usang. Kerja-kerja pembinaan jambatan ini mengambil masa selama 9 tahun. Ia siap sepenuhnya pada tahun 1566. Arkitek yang bertanggungjawab merekabentuk jambatan ini adalah Mimar Hayruddin yang merupakan anak murid kepada arkitek agung Empayar Turki Uthmaniyah, iaitu Mimar Sinan. Pembinaan jambatan ini merupakan pencapaian teknologi senibina yang terhebat di seluruh dunia pada waktu tersebut. Tiada tamadun lain di dunia yang mampu menandingi kehebatan senibina jambatan ini ketika itu.

Stari Most yang asal sebelum dirobohkan dalam Perang Bosnia, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Setelah 427 tahun Stari Most berdiri megah di bumi Mostar, jambatan yang menjadi simbol kebanggaan penduduk Mostar ini akhirnya dirobohkan oleh tentera Republik Herzeg-Bosnia yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Croat pada tarikh 9 November 1993 sewaktu kehangatan Perang Bosnia. Perobohan jambatan ini telah diarahkan oleh komander tentera Republik Herzeg-Bosnia yang bernama Slobodan Praljak yang akhirnya dibawa ke muka pengadilan kerana telah meruntuhkan sebuah khazanah dunia yang berharga. Dia juga turut didakwa atas kesalahan jenayah kemanusiaan terhadap penduduk kaum etnik Muslim Bosniak di Bosnia & Herzegovina.

Peristiwa perobohan Stari Most dalam Perang Bosnia, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Keadaan selepas Stari Most dirobohkan dalam Perang Bosnia, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Slobodan Praljak

Selepas tamatnya Perang Bosnia pada tahun 1995, satu perancangan untuk membina semula Stari Most mengikut senibina asalnya telah dilaksanakan. Ianya adalah sebagai simbol pendamaian antara kaum etnik Croat & Bosniak di bumi Mostar. Pelbagai badan dunia seperti World Bank, UNESCO, World Monuments Fund & beberapa lagi badan terkemuka telah memberi sumbangan besar dalam usaha pembinaan semula jambatan tersebut. Sumbangan tambahan kemudiannya disalurkan oleh negara Itali, Netherlands & Croatia.

Kerja-kerja pembinaan semula Stari Most telah bermula pada bulan Jun 2001. Ia siap sepenuhnya & dirasmikan pembukaannya pada tarikh 23 Julai 2004. Selepas perasmiannya pada tahun tersebut, Stari Most mula menjadi tarikan utama pelancong ke bumi Bosnia & Herzegovina. Tidak lengkap ekspedisi seseorang pelancong ke negara ini sekiranya tidak berkunjung ke jambatan yang bersejarah ini. Pada masa kini, para pelancong dapat menyaksikan penerjun-penerjun lelaki berdiri di atas jambatan ini & membuat percubaan untuk menerjun ke dalam Sungai Neretva. Aktiviti ini sebenarnya sudah menjadi tradisi penduduk-penduduk tempatan di Mostar sejak zaman dahulu lagi.

Kerja-kerja pembinaan semula Stari Most, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Stari Most selepas dibina semula, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Aktiviti penerjunan di Stari Most, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Stari Most adalah mercu tanda utama Mostar pada masa kini & sememangnya sebuah jambatan yang amat cantik senibinanya. Belum pernah lagi aku melihat bentuk jambatan yang sebegitu rupa. Telah lama sebenarnya aku berhajat untuk melihat keindahan senibina jambatan ini dengan anak mata sendiri. Sebelum ini aku hanya dapat melihat gambar-gambarnya di internet sahaja. Memandangkan hajat aku telah tercapai, aku pun menghabiskan masa sepuas-puasnya berjalan di sekitar kawasan jambatan tersebut yang telah pun tersenarai sebagai salah sebuah ‘UNESCO World Heritage Sites’. Berpuluh-puluh keping gambar aku ambil untuk disimpan sebagai kenangan.

Pemandangan dari Stari Most, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Stari Most dari jauh, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Stari Most, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Penerjun lelaki di Stari Most, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Setelah puas mengambil gambar bersama Stari Most, aku berjalan-jalan pula di sekitar bandar Mostar. Aku melalui sebuah madrasah di mana terdapat ramai pelajar-pelajar Muslim sedang berkumpul di luarnya. Mungkin kuliah mereka baru sahaja selesai. Kemudian, aku melalui Catholic Cathedral, gereja utama milik penduduk kaum etnik Croat yang menganut ajaran Kristian Katholik di bandar ini. Gereja yang masih berfungsi ini telah dibina pada tahun 1881.

Sebuah madrasah, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Catholic Cathedral, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Selepas penat berjalan-jalan di sekitar bandar Mostar, aku pun kembali semula ke hostel. Aku bersiap-siap & mengemas barang-barang kerana aku akan ke destinasi yang seterusnya dalam negara Bosnia & Herzegovina, iaitu Sarajevo. Aku akan ke sana dengan menaiki bas. Selesai sahaja mengemas, aku membawa kesemua barang aku & berjumpa dengan pemilik hostel tersebut. Aku mengetuk pintu rumahnya. Yang membuka pintu tersebut adalah ibu kepada pemilik hostel itu. Makcik tersebut cuba memberitahu aku bahawa anaknya keluar sebentar & akan pulang dalam masa beberapa minit. Bahasa Inggeris makcik tersebut agak tunggang-langgang, namun aku masih boleh memahaminya.

Selepas lebih kurang 5 minit menunggu, akhirnya pemilik hostel itu pun pulang. Dia pulang bersama-sama dengan 2 orang anaknya yang sangat comel. Aku mengucapkan terima kasih sambil menghulurkan wang sewa penginapan kepadanya. Selepas itu, aku meminta izin untuk bergambar dengannya satu keluarga. Selepas bergambar, aku mengucapkan selamat tinggal kepada mereka semua & mengorak langkah ke stesen bas Mostar.

Bersama pemilik hostel & anak-anaknya, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Ibu kepada pemilik hostel, Mostar, Bosnia & Herzegovina

Setibanya aku di stesen bas yang dimaksudkan, aku pun menunggu ketibaan bas untuk ke Sarajevo. Lebih kurang pukul 5.50 petang, bas yang dinantikan pun tiba. Aku lantas terus masuk ke dalamnya. 10 minit kemudian, ianya pun bertolak meninggalkan Mostar menuju ke Sarajevo. Perjalanan menaiki bas dari Mostar ke Sarajevo mengambil masa lebih kurang 2½ jam lamanya. Lebih kurang pukul 8.30 malam, aku pun tiba di stesen bas Sarajevo. Setibanya sahaja aku di stesen bas tersebut, aku dihampiri oleh seorang lelaki tempatan yang menawarkan hostelnya. Aku bersetuju sahaja dengan tawaran yang diberikannya memandangkan harga bilik yang ditawarkan agak murah. Lagipun, hari sudah malam & aku amat keletihan. Aku kemudiannya dibawa oleh lelaki itu ke hostel yang dimaksudkan dengan menaiki sebuah van.

Sesampainya aku di hostel tersebut, aku pun terus mendaftar masuk. Pemilik hostel tersebut adalah seorang wanita berusia 40-an yang dibantu oleh anak lelakinya. Lelaki yang menjemput aku di stesen bas tadi mungkin adik atau pekerjanya. Wanita tersebut agak peramah orangnya walaupun Bahasa Inggerisnya tidak begitu lancar. Dia banyak bercerita tentang orang-orang Malaysia yang ramai menetap & membuka perniagaan di Sarajevo. Tidak tahu pula aku bahawa terdapat ramai orang Malaysia yang menetap di sini. Aku kemudiannya dibawa ke sebuah bilik yang merupakan bilik dorm 4 katil. Boleh tahan selesanya.

Selepas mandi & solat, aku keluar mencari makanan. Berdekatan dengan hostel tersebut terdapat sebuah gerai kebab halal. Aku pun terus sahaja meluru ke situ kerana rasa lapar yang tidak dapat dibendung. Selepas selesai makan, aku kembali semula ke hostel untuk melayari internet. Mujurlah ada kemudahan internet di hostel itu walaupun ianya tidak percuma. Dapat juga aku melepaskan rindu kepada alam cyber. Hehehe. Selepas puas melayari internet, aku kembali ke bilik dorm aku. Kebetulan, terdapat seorang lagi penumpang di bilik tersebut yang berasal dari Perancis. Kami berbual sebentar sebelum kedua-dua kami nyenyak dibuai mimpi.

Hari 3: 13 MEI 2008

Awal-awal pagi lagi aku sudah bangun untuk mandi & kemudiannya bersarapan pagi di ruang makan yang terdapat di dalam hostel yang aku tumpangi. Sarapan pagi disediakan secara percuma oleh pihak hostel. Selesai sahaja bersarapan pagi, aku pun memulakan ekspedisi pengembaraan aku di kota Sarajevo. Sarajevo adalah bandar terbesar & ibu negara Bosnia & Herzegovina. Ia terletak di dalam wilayah Bosnia & merupakan salah sebuah bandar yang paling bersejarah dalam benua Eropah. Bandar ini pernah menjadi sempadan yang memisahkan Empayar Rom Barat yang mengamalkan ajaran Kristian Katolik & Empayar Rom Timur (Byzantine) yang mengamalkan ajaran Kristian Orthodox. Ia juga turut menjadi tempat pertembungan antara Kristian & Islam sewaktu ketibaan Empayar Turki Uthmaniyah di sini.

Peta kedudukan Sarajevo dalam Bosnia & Herzegovina

Penduduk Sarajevo berjumlah 300,000 orang. Pada zaman dahulu, kota ini terkenal kerana kewujudan pelbagai kaum yang berlainan agama yang dapat hidup dengan aman & tenteram. Mereka terdiri daripada penganut agama Islam, Kristian Orthodox, Kristian Katolik & Yahudi. Kepelbagaian kaum yang wujud di sini telah menyebabkan Sarajevo diberi gelaran 'Jerusalem of Europe'. Pada masa kini, 45% daripada penduduknya adalah dari kaum etnik Bosniak yang beragama Islam. 38% pula adalah dari kaum etnik Serb yang menganut ajaran Kristian Orthodox. Sementara 7% daripadanya adalah dari kaum etnik Croat yang menganut ajaran Kristian Katolik.

Bandar Sarajevo terletak di pinggiran Sungai Miljacka & dikelilingi oleh bukit-bukau banjaran Dinaric Alps. Perkhidmatan tram berkuasa elektrik yang terdapat di kota ini merupakan perkhidmatan tram berkuasa elektrik yang pertama di benua Eropah & yang kedua di dunia selepas San Francisco.

Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Perkhidmatan tram di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Menurut sejarah, Sarajevo telah lama menjadi pusat penempatan manusia, iaitu sejak zaman Neolitik lagi. Bandar ini kemudiannya dihuni oleh orang-orang Illyrian. Setelah berkali-kali mencuba untuk mempertahankan bandar ini daripada ditawan oleh Empayar Rom, akhirnya percubaan mereka menemui kegagalan pada tahun 9 Masihi. Mulai tahun tersebut, Sarajevo berada di bawah jajahan Empayar Rom. Selepas kejatuhan Empayar Rom, bandar ini diduduki pula oleh orang-orang Visigoth. Kemudian, ia dihuni oleh orang-orang Slav yang berhijrah ke sini dari Ukraine. Merekalah yang melahirkan kaum etnik Serb, Croat & Bosniak.

Sama seperti Mostar, kota Sarajevo ini hanya membangun selepas ketibaan kuasa Empayar Turki Uthmaniyah di sini. Sarajevo mula menjadi sebahagian daripada empayar tersebut pada tahun 1450-an. Di bawah pentadbiran Gabenor Empayar Turki Uthmaniyah di Sarajevo yang pertama yang bernama Isa-Beg Ishakovic, beratus-ratus buah bangunan baru dibina di sekitar bandar ini. Antaranya ialah masjid-masjid, bazaar-bazaar, rumah-rumah mandi, hostel-hostel & istana gabenor. Lama-kelamaan, Sarajevo berubah menjadi bandar yang terbesar di rantau tersebut. Pada masa yang sama, semakin ramai penganut ajaran Kristian telah memeluk agama Islam dengan rela hati, tanpa paksaan.

Di bawah pentadbiran gabenor yang kedua, iaitu Gazi Husrev-beg, bandar Sarajevo semakin bertambah maju dari sehari ke sehari. Beratus-ratus buah masjid & berpuluh-puluh buah pasar dibina, menjadikan bandar ini sebagai bandar yang mempunyai bilangan masjid & pasar yang terbanyak di rantau Balkan pada kurun ke-16. Sarajevo pada waktu tersebut mula menjadi bandar yang paling penting di rantau Balkan dalam Empayar Turki Uthmaniyah selepas Istanbul.

Mulai tahun 1697, berlaku pula peperangan antara Empayar Austria & Empayar Turki Uthmaniyah yang diberi nama Great Turkish War. Sarajevo menerima serangan yang hebat daripada Empayar Austria pada tahun 1699, menyebabkan hampir seluruh kota ini termusnah akibat dibakar. Beberapa tahun selepas itu, kota ini turut mengalami nasib yang sama berulangkali, menyebabkan ia semakin lemah dari sehari ke sehari. Pelbagai usaha telah dilakukan oleh Empayar Turki Uthmaniyah untuk memulihkan Sarajevo, namun segala usaha tersebut tidak begitu memberi kesan. Akhirnya, Sarajevo berserta bandar-bandar lain di Bosnia & Herzegovina terpaksa diserahkan kepada Empayar Austria-Hungary dalam satu perjanjian yang ditandatangani pada tahun 1878.

Sewaktu era pemerintahan Empayar Austria-Hungary, Sarajevo dibangunkan semula. Jalan-jalan tram mulai dibina & perkhidmatan tram dimulakan tidak lama kemudian. Bandar ini menerima arus pembangunan berunsurkan Barat yang agak pesat. Tulisan Latin diperkenalkan kepada penduduk tempatan yang sebelum ini menggunakan tulisan Arab dalam penulisan mereka.

Pada akhir kurun ke-19 & awal kurun ke-20, berlaku pemberontakan menentang pemerintahan Empayar Austria-Hungary di seluruh rantau Balkan. Pemberontakan ini diakhiri dengan peristiwa pembunuhan pewaris takhta Empayar Austria-Hungary, iaitu Franz Ferdinand di Sarajevo pada tarikh 28 June 1914. Pembunuhnya adalah seorang lelaki dari kaum etnik Serb yang bernama Gavrilo Princip. Peristiwa inilah yang menjadi punca berlakunya Perang Dunia Pertama.

Perang Dunia Pertama mulai tercetus apabila Empayar Austria-Hungary mengisytiharkan perang ke atas Serbia sebagai langkah untuk membalas dendam atas pembunuhan pewaris takhta empayar tersebut. Serbia pula kemudiannya disokong & dibantu oleh Russia selaku sekutunya yang kuat. Seterusnya, pakatan Serbia & Russia ini turut disertai oleh negara-negara lain seperti United Kingdom, Belgium, Perancis & Itali . Mereka membentuk pakatan yang diberi nama Kuasa Berikat. Sementara itu, Empayar Austria-Hungary pula membentuk pakatan bersama-sama dengan Empayar Jerman, Empayar Turki Uthmaniyah & Bulgaria. Pakatan mereka ini diberi nama Kuasa Tengah. Sewaktu berlakunya Perang Dunia Pertama, Sarajevo tidak mengalami kerosakan teruk, tidak seperti bandar-bandar yang lain. Selepas tamatnya perang tersebut, Sarajevo mula menjadi sebahagian daripada kerajaan Yugoslavia yang baru dibentuk.

Peta benua Eropah sewaktu Perang Dunia Pertama

Sewaktu tercetusnya pula Perang Dunia Kedua, Sarajevo telah dibom berkali-kali oleh tentera Nazi Jerman, menyebabkan bandar ini mengalami kerosakan yang teruk. Apabila tamat sahaja perang tersebut, Sarajevo menjadi sebahagian daripada Republik Sosialis Yugoslavia, kerajaan yang baru dibentuk. Sarajevo pesat membangun sewaktu era pemerintahan republik sosialis tersebut, menjadikannya sebagai salah sebuah bandar terpenting di dalam republik tersebut & juga di rantau Balkan. Dekad 1980-an merupakan zaman kegemilangan Sarajevo, terutamanya apabila ianya terpilih menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Musim Sejuk pada tahun 1984, mengalahkan calon-calon lain seperti Sapporo, Jepun & Gotenburg, Sweden.

Logo Sukan Olimpik Musim Sejuk 1984 di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Upacara pembukaan Sukan Olimpik Musim Sejuk 1984 di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Walau bagaimanapun, kegemilangan Sarajevo tidak kekal lama. Sewaktu Perang Bosnia mulai tercetus pada tahun 1992, iaitu selepas pengisytiharan kemerdekaan Bosnia & Herzegovina daripada Yugoslavia, Sarajevo telah menerima serangan bertubi-tubi daripada tentera Yugoslavia & Republik Srpska yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Serb. Matlamat mereka adalah untuk melenyapkan kaum etnik Bosniak yang beragama Islam di Sarajevo & juga di seluruh Bosnia & Herzegovina bagi memudahkan cita-cita mereka untuk mewujudkan negara Republik Srpska tanpa sebarang halangan.

Serangan yang dilakukan ke atas bandar Sarajevo berlangsung selama hampir 4 tahun & merupakan serangan yang paling lama dalam sejarah peperangan moden. Seramai 12,000 mangsa terkorban & yang cedera parah pula adalah lebih daripada 50,000 orang. Pembunuhan beramai-ramai juga turut berlaku di Sarajevo yang dinamakan ‘Markale Massacre’ yang dilakukan sebanyak 2 kali. Pembunuhan beramai-ramai yang pertama diarahkan oleh Stanislav Galic pada bulan Februari 1994. Sementara pembunuhan beramai-ramai yang kedua pula diarahkan oleh Dragomir Milosevic pada bulan Ogos 1995. Kedua-dua mereka adalah pegawai tentera Republik Srpska & mereka kini sedang menjalani hukuman penjara atas kesalahan jenayah kemanusiaan.

Keadaan sewaktu Perang Bosnia di Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Stanislav Galic

Dragomir Milosevic

Selepas tamatnya Perang Bosnia pada tahun 1996, Sarajevo semakin pulih dari sehari ke sehari & mula membangun semula sebagai ibu negara Bosnia & Herzegovina. Sewaktu aku di sini, hampir keseluruhan kota ini sudah pulih seperti sediakala. Kesan-kesan peperangan masih ada, tetapi tidaklah begitu banyak.

Lokasi pertama di Sarajevo yang aku kunjungi ialah Bascarsija, sebuah kawasan yang terletak betul-betul di hadapan hostel yang aku tumpangi. Terdapat sebuah stesen tram berdekatan dengannya. Kawasan Bascarsija ini adalah antara kawasan di kota lama Sarajevo yang sering menjadi tumpuan penduduk tempatan & juga pelancong luar. Kawasan ini mulai dibuka pada kurun ke-14, mengikut citarasa senibina Turki Uthmaniyah. Ia mencapai kemuncak popularitinya pada kurun ke-16. Kawasan ini sebenarnya terdiri daripada lorong-lorong kecil di mana terdapat berpuluh-puluh buah kedai yang menjual pelbagai jenis barangan termasuklah barangan cenderahati, kraftangan, pakaian, barang-barang kemas, makanan & macam-macam lagi. Daripada pemerhatian aku di sekitar kawasan Bascarsija, ramai wanita di bumi Sarajevo ini masih lagi menjaga aurat mereka dengan bertudung, tak kira yang muda mahupun yang tua. Ternyata, Islam di bumi Sarajevo ini masih lagi terpelihara. Alhamdulillah.

Bascarsija, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Wanita-wanita bertudung di Bascarsija, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Di tengah-tengah kawasan Bascarsija ini terdapat sebuah binaan kecil yang menjadi antara mercu tanda utama Sarajevo. Binaan tersebut bernama Sebilj. Ia dibina pada tahun 1891 & merupakan tempat penyimpanan air yang padanya turut terdapat kepala-kepala paip. Orang-orang awam boleh mendapatkan sumber air dari sini. Kawasan di sekitar Sebilj sering disinggahi oleh burung-burung merpati liar. Suasana sebegini menjadikan kawasan ini antara tempat tumpuan utama penduduk tempatan Sarajevo yang ingin berekreasi bersama keluarga & juga turut menjadi tempat tumpuan pelancong-pelancong dari luar. Terdapat banyak restoran & gerai makanan di sekeliling kawasan Sebilj ini.

Kawasan sekitar Sebilj, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Sebilj, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Burung-burung merpati liar di kawasan sekitar Sebilj, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Selepas bergambar di sekitar Sebilj, aku berjalan kaki menuju ke National Library, sebuah lagi mercu tanda utama Sarajevo. Bangunan ini dibina mengikut senibina Austia-Hungary bercampur Moorish. Ia pada mulanya berfungsi sebagai dewan bandar ini. Namun, selepas Perang Dunia Kedua, fungsinya ditukar menjadi perpustakaan yang bertujuan untuk menyimpan buku-buku & manuskrip-manuskrip berkenaan dengan Bosnia. Serangan yang dilakukan oleh tentera Republik Srpska yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Serb ke atas bangunan ini pada tahun 1992 sewaktu kehangatan Perang Bosnia telah memusnahkan hampir 90% daripada kesemua khazanah yang disimpan. Ini sekaligus telah melenyapkan tinggalan warisan & kebudayaan penduduk Bosnia yang tersimpan di sini. Kerja-kerja baik pulih telah dimulakan selepas tamatnya perang tersebut & masih lagi diusahakan sehingga kini. Walau bagaimanapun, buku-buku & manuskrip-manuskrip yang telah termusnah akibat perang masih banyak yang belum dapat diganti.

National Library, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Aku kemudiannya berjalan menuju ke lokasi yang seterusnya, iaitu Emperor’s Mosque yang dibina oleh pengasas bandar Sarajevo, iaitu Isa-Bey Ishakovic. Masjid yang asal sebenarnya dibina daripada kayu. Ia dibina pada tahun 1457 sebagai tanda penghormatan kepada Sultan Empayar Turki Uthmaniyah yang memerintah pada waktu itu, iaitu Sultan Muhammad al-Fatih. Penghormatan ini diberi atas kejayaan baginda menawan kota Constantinople yang kemudiannya ditukar namanya kepada Istanbul. Masjid tersebut kemudiannya telah terbakar & digantikan dengan masjid baru yang lebih kukuh pada tahun 1566 atas arahan Sultan Suleyman yang memerintah pada waktu itu & juga atas permintaan penduduk tempatan Sarajevo. Nasib aku kurang baik kerana masjid tersebut ditutup ketika aku berada di situ. Aku sendiri tidak pasti mengapa ia ditutup. Mungkin ia hanya akan dibuka apabila masuk waktu solat Zuhur nanti. Wallahu ‘alam.

Emperor’s Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Selepas bergambar di luar Emperor’s Mosque, aku meneruskan ekspedisi aku ke sebuah gereja yang terletak tidak jauh dari masjid tersebut. Nama gereja tersebut ialah Franciscan Church of St. Anthony of Padua yang merupakan gereja penganut Kristian Katolik di bandar ini. Ianya dibina pada tahun 1914. Menara locengnya mempunyai ketinggian 43 meter. Aku hanya bergambar di bahagian luarnya sahaja.

Franciscan Church of St. Anthony of Padua, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Sejurus selepas itu, aku meneruskan langkah ke Latin Bridge, sebuah jambatan yang bersejarah di bandar Sarajevo yang dibina merentangi Sungai Miljacka. Jambatan ini adalah jambatan yang tertua di kota ini. Jambatan asal sebenarnya dibina daripada kayu. Kejadian banjir besar yang berlaku di sini pada tahun 1791 menyebabkan kerosakan yang teruk pada jambatan kayu tersebut. Ia kemudiannya digantikan dengan jambatan baru yang diperbuat daripada batu pada tahun 1798 & kekal sehingga ke hari ini.

Latin Bridge, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Berdekatan dengan jambatan inilah pewaris takhta Empayar Austria-Hungary, iaitu Franz Ferdinand & isterinya, Sophie telah ditembak curi oleh pemuda dari kaum etnik Serb yang bernama Gavrilo Princip pada tarikh 28 Jun 1914. Peristiwa tersebut berlaku sewaktu mereka berdua sedang diarak di sepanjang jalan di tebing sebelah kanan Sungai Miljacka dengan menaiki kereta. Peristiwa pembunuhan inilah yang menjadi punca tercetusnya Perang Dunia Pertama.

Franz Ferdinand

Sophie

Gavrilo Princip

Peristiwa pembunuhan Franz Ferdinand & Sophie

Di lokasi pembunuhan tersebut pada masa kini terdapat sebuah muzium yang dibuka sempena memperingati peristiwa berdarah itu. Muzium ini mempamerkan kronologi peristiwa pembunuhan tersebut, termasuk gambar-gambar yang diambil sebelum, sewaktu & selepas peristiwa tersebut berlaku. Aku yang turut meminati sejarah mengambil peluang yang ada untuk masuk ke dalam muzium tersebut & mendapatkan lebih informasi tentang peristiwa yang mencetuskan Perang Dunia Pertama itu.

Muzium memperingati peristiwa pembunuhan Franz Ferdinand & Sophie, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Batu bersurat peristiwa pembunuhan Franz Ferdinand & Sophie, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Selesai sahaja mengambil informasi yang berguna di dalam muzium tersebut, aku berjalan kembali ke kawasan Bascarsija untuk mengamati suasana di sini yang sememangnya sibuk dengan kegiatan manusia berjual beli. Di kawasan ini juga terdapat sebuah bazaar kecil yang diberi nama Gazi Husrev Bey's Bezistan yang dibina antara tahun 1537 & 1555. Bazaar yang berbentuk segiempat tepat ini menjual beraneka jenis pakaian.

Gazi Husrev Bey's Bezistan, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Ruang dalaman Gazi Husrev Bey's Bezistan, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Aku seterusnya berjalan menuju ke masjid yang paling penting di seluruh Sarajevo & juga di seluruh negara Bosnia & Herzegovina, iaitu Gazi Husrev-beg Mosque untuk menunaikan solat Zuhur. Masjid ini terletak betul-betul di tengah-tengah kawasan Bascarsija. Ia merupakan antara senibina Turki Uthmaniyah yang terulung. Masjid ini dibina pada tahun 1531 atas sumbangan ihsan Gabenor Turki Uthmaniyah di wilayah Bosnia, iaitu Gazi Husrev-beg. Beliau merupakan seorang yang amat pemurah. Hampir kesemua wangnya digunakan untuk membangunkan kota Sarajevo ketika bandar ini di bawah pentadbirannya. Senibina Gazi Husrev-beg Mosque ini adalah hasil rekaan arkitek agung Empayar Turki Uthmaniyah, iaitu Mimar Sinan.

Sewaktu Perang Bosnia antara tahun 1992 hingga 1996, Gazi Husrev-beg Mosque ini telah diserang oleh tentera Republik Srpska yang dianggotai oleh penduduk kaum etnik Serb & menyebabkan ianya mengalami kerosakan yang teruk. Usaha untuk membaik pulih semula masjid ini kemudiannya dilakukan selepas tamatnya perang tersebut dengan bantuan kewangan daripada negara luar & berjaya disiapkan pada tahun 2000. Walau bagaimanapun, hampir kesemua jubin-jubin hasil kesenian Turki Uthmaniyah yang dahulunya terdapat pada dinding di ruang dalaman masjid ini telah hancur akibat perang & tidak dapat diganti semula. Dinding di ruang dalamannya kini hanya bercat putih sahaja.

Gazi Husrev-beg Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Bahagian dalam kubah Gazi Husrev-beg Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Namun, apa yang penting bagi sesebuah masjid bukanlah kecantikannya, tetapi bilangan jemaah yang mengimarahkannya. Ternyata, penduduk Islam di Bosnia & Herzegovina masih lagi mengamalkan ajaran Islam seperti yang diajar oleh Rasulullah SAW. Apa yang aku dapat lihat, apabila azan Zuhur berkumandang sahaja, berpusu-pusu penduduk Sarajevo bertandang ke masjid ini untuk menunaikan kewajipan mereka kepada Allah SWT. Hampir penuh isi masjid tersebut ketika solat berjemaah Zuhur ditunaikan sehingga ada yang terpaksa bersolat di luar. Waktu selepas solat diisi pula dengan tazkirah. Yang membaca Al-Quran juga tidak kurang ramainya. Kagum benar aku menyaksikan semua itu. Sebelum ini aku menganggap penduduk Islam di Bosnia & Herzegovina telah lupa akan akar mereka. Anggapan aku selama ini ternyata silap sama sekali. MasyaAllah.

Perkarangan Gazi Husrev-beg Mosque sebelum solat Zuhur, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Tazkirah selepas solat Zuhur di dalam Gazi Husrev-beg Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Ada satu peristiwa menarik berlaku sewaktu aku berada di dalam Gazi Husrev-beg Mosque ini. Sebelum solat berjemaah Zuhur dimulakan, aku berehat-rehat dahulu di suatu sudut di dalam masjid tersebut. Sedang aku berehat-rehat, aku tiba-tiba didatangi oleh seorang lelaki tua tempatan. Beliau bertanya sama ada aku dari Malaysia atau Indonesia. Aku terus menjawab yang aku dari Malaysia. Kemudian, dengan tiba-tiba dia berkata ‘apa khabar’. Aku yang agak terkejut membalas dengan berkata ‘khabar baik’. Aku kaget seketika. Hahaha. Lelaki tua itu pun kemudiannya menerangkan kepada aku dalam Bahasa Inggeris bahawa dia pernah bekerja di Indonesia selama 10 tahun. Selepas mendengar penerangannya itu, barulah aku mengerti mengapa dia boleh bertutur dalam Bahasa Indonesia atau Bahasa Melayu.

Aku kemudian bertanya pula kepadanya ‘bisa bicara Bahasa Indonesia dengan fasih?’. Dia lantas menjawab ‘sikit-sikit, tapi banyak sudah lupa’. Hahaha. Aku hanya ketawa sahaja selepas mendengar jawapannya itu. Terharu pula rasanya apabila dapat berjumpa dengan seorang warga Bosnia yang boleh berbahasa Melayu atau Indonesia. Lelaki tua itu kemudian menerangkan bahawa selepas solat Zuhur nanti, akan diadakan solat jenazah untuk menyembahyangkan satu jenazah yang baru sahaja meninggal dunia pagi tadi. Dia mempelawa aku untuk turut serta menyembahyangkan jenazah tersebut. Aku mengangguk tanda bersetuju menerima pelawaan itu. Beberapa saat kemudian, iqamah pun dilaungkan. Kami lantas terus beratur mengikut saf.

Selepas selesai sahaja solat Zuhur secara berjemaah dengan warga-warga Bosnia & Herzegovina di dalam masjid tersebut, aku pun turut serta dalam solat jenazah yang dilakukan kemudiannya. Selepas solat jenazah sudah ditunaikan, aku menziarahi Makam Gazi Husrev-beg yang terletak di perkarangan masjid tersebut. Malangnya, makam tersebut dikunci. Oleh itu, aku hanya dapat bergambar di luarnya sahaja.

Makam Gazi Husrev-beg, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Selepas bergambar dengan makam tersebut, aku pun menyambung semula pengembaraan aku di kota Sarajevo. Lokasi seterusnya yang aku jejaki ialah Cathedral of Jesus’ Heart atau lebih dikenali dengan nama Sarajevo Cathedral. Gereja ini merupakan pusat kepada penganut agama Kristian Katolik di Sarajevo. Bangunan gereja ini dibina mengikut citarasa senibina gereja Notre-Dame di Paris. Kerja-kerja pembinaan Sarajevo Cathedral ini dimulakan pada pertengahan tahun 1884 & siap dibina sepenuhnya pada pertengahan tahun 1889. Bangunan ini turut menerima impak akibat serangan tentera Republik Srpska di Sarajevo sewaktu Perang Bosnia dahulu, namun kerosakannya tidaklah terlampau teruk. Kerja-kerja membaik pulih gereja ini dilakukan selepas tamatnya perang tersebut. Gereja ini kini merupakan salah satu mercu tanda Sarajevo yang terkenal.

Sarajevo Cathedral, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Seterusnya, aku berjalan menuju ke Ali Pasha Mosque yang terletak agak jauh di pinggir bandar Sarajevo. Masjid yang mempunyai unsur senibina Turki Uthmaniyah ini dibina sekitar awal dekad 1560-an atas hasil wakaf daripada Hadim Ali Pasha, bekas Gabenor Empayar Turki Uthmaniyah di Budapest. Masjid ini turut mengalami kerosakan yang teruk sewaktu Perang Bosnia terutamanya bahagian kubahnya. Selepas tamatnya perang tersebut, usaha-usaha untuk membaik pulih masjid ini pun dimulakan & kini, ia merupakan antara monumen nasional negara Bosnia & Herzegovina.

Ali Pasha Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Aku kemudiannya berjalan-jalan di sekitar bandar Sarajevo sambil melalui beberapa lokasi yang agak menarik seperti sebuah pusat membeli-belah, sebuah muzium, National Theatre & Congregational Church of the Holy Mother. National Theatre adalah bangunan teater yang diasaskan pada tahun 1921 & merupakan antara pusat kesenian penduduk di sini. Congregational Church of the Holy Mother pula merupakan gereja Kristian Orthodox yang terbesar di bandar ini yang merupakan pusat kepada penganut agama tersebut di sini. Ianya dibina pada tahun 1868 sewaktu pengakhiran era pemerintahan Empayar Turki Uthmaniyah di bumi Sarajevo.

Sebuah pusat membeli-belah, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Sebuah muzium, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

National Theatre, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Congregational Church of the Holy Mother, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Setelah penat berjalan-jalan, aku pun kembali semula ke hostel. Sesampainya aku di hostel tersebut, aku diberitahu oleh pemilik hostel bahawa dia terpaksa memindahkan aku ke bangunan yang lain kerana bilik-bilik di tingkat dua hostel tersebut mengalami masalah kebocoran air. Bangunan yang dimaksudkan agak jauh daripada bangunan hostel itu. Namun, aku tidak kisah. Asalkan aku mempunyai tempat untuk bermalam, itu sudah cukup bagi aku. Setelah memindahkan barang-barang aku ke bilik yang baru, aku pun berehat-rehat sementara menunggu masuknya waktu Maghrib.

Apabila waktu Maghrib sudah hampir, aku berjalan kaki menuju ke Gazi Husrev-beg Mosque untuk berjemaah dengan jemaah-jemaah di masjid itu. Selepas selesai solat Maghrib, aku keluar untuk menikmati suasana malam di Sarajevo, sambil menunggu waktu Isyak pula. Aku bergambar dengan beberapa monumen penting di Sarajevo seperti masjid tersebut, kawasan sekitar Sebilj & Emperor’s Mosque. Setelah itu, aku kembali ke Gazi Husrev-beg Mosque untuk menunaikan solat Isyak pula. Selesai sahaja solat Isyak, aku kembali semula ke hostel untuk merehatkan badan.

Gazi Husrev-beg Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Kawasan sekitar Sebilj, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Emperor's Mosque, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Hari 4: 14 MEI 2008

Lebih kurang pukul 8.00 pagi, aku pun mulai mandi & kemudiannya mengemas barang-barang aku. Selepas semuanya selesai, aku membawa kesemua barang-barang aku ke ruang makan hostel itu untuk bersarapan pagi. Selesai sahaja bersarapan pagi, aku meminta pemilik hostel itu untuk menjaga barang-barang aku sementara aku berjalan-jalan di sekitar kota Sarajevo.

Ini adalah hari kedua aku di kota ini. Aku sebenarnya sudah pun selesai menjejakkan kaki di lokasi-lokasi terpenting di dalam Sarajevo seperti yang tercatat dalam buku panduan aku. Oleh itu, pada hari ini, aku hanya sekadar berjalan-jalan mengambil angin sahaja. Aku bersiar-siar di kawasan membeli-belah yang utama di sini, iaitu sebatang jalan yang diberi nama Ferhadija. Terdapat banyak kedai di kiri kanan jalan yang dipenuhi oleh manusia ini.

Ferhadija, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Seterusnya, aku ke sebuah memorial berdekatan yang bernama Eternal Flame. Memorial ini dibina selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, pada tahun 1945. Ia dibina sempena memperingati jasa pejuang-pejuang yang berjuang membebaskan Sarajevo daripada cengkaman kuasa Fascisma sewaktu Perang Dunia Kedua. Selepas hampir 50 tahun api di memorial ini dinyalakan, ianya terpadam sewaktu Perang Bosnia yang berlaku antara tahun 1992 hingga 1995 akibat kekurangan sumber minyak. Selepas tamat Perang Bosnia, api yang terpadam di memorial tersebut dinyalakan semula. Nama-nama mereka yang berjuang dalam Perang Bosnia turut dipahat di memorial ini bersama-sama dengan nama pejuang-pejuang pembebasan Sarajevo 1945.

Eternal Flame, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Selepas bergambar dengan memorial Eternal Flame itu, aku meneruskan perjalanan aku dengan bersiar-siar di sebatang jalan yang bernama Marsala Tita. Tiada apa-apa yang menarik di sini. Cuma kedai-kedai biasa & bank-bank sahaja. Jalannya agak sibuk dengan kenderaan.

Marsala Tita, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Aku kemudiannya kembali semula ke hostel untuk mengambil barang-barang aku. Selepas itu, aku menaiki tram untuk ke stesen keretapi Sarajevo. Aku akan ke Zagreb, Croatia pada waktu petang ini. Perjalanan dengan tram untuk ke stesen keretapi mengambil masa yang singkat sahaja. Satu peristiwa yang tak akan dapat aku lupakan sampai bila-bila telah berlaku di dalam tram yang aku naiki. Sebelum masuk ke dalam tram itu, aku telah membeli dahulu tiketnya di sebuah gerai kecil di sebelah stesen tram yang terletak berhampiran hostel yang aku tumpangi. Apabila tram tersebut sudah tiba, aku lantas terus masuk ke dalamnya. Para penumpang sebenarnya diwajibkan mengesahkan tiket masing-masing dengan menggunakan mesin kecil yang terdapat di dalam setiap tram. Aku menganggap ianya remeh & menyusahkan. Lagipun, tram itu penuh sesak. Sukar untuk aku mencari lokasi mesin tersebut di dalamnya. Jadi, aku membiarkan sahaja tiket aku tidak disahkan. Aku punyai naluri yang mengatakan tak mungkin akan ada pegawai yang akan memeriksa tiket pada hari ini.

Namun, naluri aku salah sama sekali. Lebih kurang 15 minit selepas aku menaiki tram tersebut, tiba-tiba, muncul seorang pegawai tiket yang meminta aku menunjukkan tiket kepadanya. Entah dari mana datangnya dia aku pun tidak sedar. Aku dengan perasaan gementar menunjukkan tiket aku yang tidak disahkan itu. Pegawai itu kemudiannya bertanya satu soalan kepada aku di dalam Bahasa Bosnia. Aku kemudian memintanya bertanya dalam Bahasa Inggeris. Dia kemudian menarik aku ke hadapan untuk berjumpa dengan seorang lagi pegawai yang secara kebetulannya boleh berbahasa Inggeris. Pegawai itu memberitahu aku bahawa aku perlu membayar denda sebanyak 60 Marka atas kesalahan tidak mengesahkan tiket dengan menggunakan mesin yang ada di dalam tram. Aku tidak tahu hendak memberi alasan apa. Sememangnya aku yang bersalah dalam hal ini.

Aku kemudian dengan rasa berat hati mengeluarkan dompet aku. Malangnya, aku tidak mempunyai wang Marka yang mencukupi. Aku bertanya sama ada aku boleh membayar dalam matawang Euro. Mereka kemudian berbincang sesama mereka & kemudiannya mereka berkata yang mereka menerima bayaran dalam matawang Euro. Aku pun terpaksa menyerahkan 30 Euro aku kepada salah seorang daripada mereka. Aku betul-betul menyesal kerana tidak mengesahkan tiket yang bodoh itu. Begitu sahaja wang 30 Euro aku terbang melayang.

Tidak berapa lama kemudian, aku pun tiba di stesen keretapi Sarajevo. Dengan perasaan yang masih geram dengan kesilapan sendiri, aku turun dari tram tersebut meninggalkan 2 orang pegawai tiket itu. Aku melangkah menuju ke dalam stesen keretapi tersebut. Keretapi yang aku nantikan untuk ke Zagreb bakal tiba di stesen ini pada pukul 9.20 malam nanti. Aku masih ada 3 jam untuk menghabiskan masa di dalam stesen keretapi yang membosankan ini. Aku sengaja datang awal ke sini kerana aku tidak tahu untuk ke mana-mana lagi. Sedang aku berehat-rehat di dalam stesen keretapi tersebut, aku didatangi oleh beberapa orang penduduk tempatan. Mereka sekadar ingin berbual-bual kosong. Aku yang sedang kebosanan pun melayan sahaja mereka.

Stesen keretapi Sarajevo, Sarajevo, Bosnia & Herzegovina

Setelah hampir 3 jam menunggu, keretapi yang aku nantikan pun tiba. Tepat pukul 9.20 malam, ianya pun mulai bergerak meninggalkan Sarajevo. Perjalanan dari Sarajevo ke Zagreb memakan masa selama 9½ jam. Aku bermalam di dalam keretapi tersebut di dalam sebuah bilik kabin. Ini adalah perjalanan pertama aku menaiki keretapi dalam pengembaraan aku di bumi Balkan ini. Aku menggunakan tiket pass Interrail yang telah aku beli di Dublin. Amat menjimatkan.

Hari 5: 15 MEI 2008

Lebih kurang pukul 6.50 pagi, aku pun tiba di stesen keretapi Zagreb setelah hampir 9½ jam perjalanan dengan keretapi dari Sarajevo. Setibanya aku di stesen keretapi tersebut, aku ternanti-nanti kedatangan pemilik-pemilik hostel yang ingin menawarkan hostel masing-masing. Namun, penantian aku sia-sia. Tiada sesiapa pun yang ingin menawarkan hostel seperti yang berlaku di Mostar & Sarajevo. Oleh itu, terpaksalah aku merujuk buku panduan ‘Eastern Europe’ terbitan Lonely Planet kepunyaan aku. Mujurlah aku berjaya menjumpai sebuah hostel yang murah. Setibanya aku di hostel tersebut, aku pun mendaftar masuk. Selepas itu, aku membersihkan diri & kemudiannya, barulah aku keluar untuk memulakan ekspedisi mengembara di kota Zagreb, Croatia.

Zagreb adalah ibu negara & juga bandar yang terbesar di negara Croatia. Ia juga merupakan pusat kebudayaan, sains & ekonomi bagi negara ini. Bandar yang terletak di pinggiran Sungai Sava ini mempunyai jumlah penduduk seramai 1,200,000 orang. 92% daripadanya berasal dari kaum etnik Croat. Yang selebihnya adalah dari kaum etnik Serb, Bosniak, Albania, Slovene, Roma, Montenegro & Macedonia.

Peta kedudukan Zagreb di dalam Croatia

Sejarah pengasasan Zagreb bermula dari kurun ke-11 hingga kurun ke-13. Bandar ini pada mulanya terbahagi kepada dua buah bandar, iaitu Kaptol & Gradec. Penduduk-penduduk di kedua-dua buah bandar ini sering bertelagah antara satu sama lain sehinggalah ketibaan Empayar Turki Uthmaniyah di sini pada kurun ke-15. Pada waktu itu, barulah mereka bersatu untuk menentang percubaan empayar itu untuk menawan kedua-dua buah bandar tersebut. Penyatuan kedua-dua bandar ini akhirnya membentuk bandar Zagreb & merupakan antara bandar di Croatia yang tidak jatuh ke tangan Empayar Turki Uthmaniyah.

Zagreb kemudiannya berada di bawah pemerintahan Empayar Austria-Hungary. Sewaktu di bawah pemerintahan empayar tersebut, ia turut memainkan peranan yang penting sebagai pusat intelektual & politik. Pada tahun 1991, selepas kemerdekaan Croatia daripada Republik Sosialis Yugoslavia, Zagreb dijadikan ibu kota negara ini.

Tempat pertama di Zagreb yang aku jejaki ialah Ban Jelačić Square, dataran utama yang terletak di tengah-tengah kota ini. Dataran ini telah wujud sejak kurun ke-17 lagi. Bangunan-bangunan yang terdapat di sekelilingnya mempunyai kepelbagaian bentuk senibina daripada berlainan zaman. Di tengah-tengah Ban Jelačić Square ini terdapat sebuah monumen yang bernama Ban Jelačić Statue yang didedikasikan kepada tokoh tempatan yang banyak berjasa, iaitu Ban Josip Jelačić. Beliau adalah antara pejuang utama sewaktu revolusi menentang kerajaan Hungary yang berlaku pada tahun 1848.

Ban Jelačić Statue ini diletakkan di sini pada tahun 1866 oleh kerajaan Austria. Namun, pada tahun 1947, selepas penubuhan Republik Sosialis Yugoslavia, monumen ini dipindahkan & nama dataran ini ditukar menjadi Republic Square. Hanya pada tahun 1990 selepas kemerdekaan Croatia, barulah monumen tersebut dikembalikan ke tempat asalnya & nama dataran ini kemudiannya turut ditukar kepada nama asalnya. Pada masa kini, Ban Jelačić Square merupakan antara tempat rekreasi utama penduduk tempatan Zagreb.

Ban Jelačić Square, Zagreb, Croatia

Ban Jelačić Statue, Zagreb, Croatia

Tempat seterusnya yang aku kunjungi ialah Zagreb Cathedral atau nama lainnya Cathedral of Assumption of the Blessed Virgin Mary. Gereja Roman Katolik setinggi 105 meter yang terletak di dalam bahagian Kaptol di bandar Zagreb ini adalah bangunan yang tertinggi di negara Croatia. Ianya adalah antara mercu utama bandar ini & boleh dilihat hampir dari segenap pelusuk bandar ini. Pembinaan gereja ini disiapkan pada awal kurun ke-11. Walau bagaimanapun, ianya runtuh akibat diserang oleh orang-orang Tartar pada tahun 1242 & dibina semula tidak berapa lama selepas itu. Kemudiannya, pada akhir kurun ke-15, sewaktu Empayar Turki Uthmaniyah dalam percubaan untuk menawan Zagreb, sebuah kubu pertahanan dibina di sekeliling tapak gereja ini. Sisa tinggalan kubu tersebut masih lagi terdapat di sini.

Pada tahun 1880, satu kejadian gempa bumi telah berlaku di sini, menyebabkan Zagreb Cathedral mengalami kerosakan yang teruk. Usaha-usaha untuk membaik pulih gereja ini dimulakan tidak lama selepas itu & ianya masih lagi dalam proses membaik pulih sehingga kini.

Zagreb Cathedral, Zagreb, Croatia

Lokasi seterusnya yang aku jejaki ialah Dolac Market, sebuah pasar tani yang terletak di tengah-tengah di antara bahagian Kaptol & Gradec. Pasar tani ini adalah yang terkenal di kota Zagreb & sentiasa dipenuhi oleh penduduk tempatan. Pelbagai jenis makanan dijual di sini.

Dolac Market, Zagreb, Croatia

Selepas melihat telatah manusia di Dolac Market, aku ke bahagian Gradec pula yang terletak di atas sebuah bukit di kota ini. Untuk ke sana, aku menaiki funicular. Terdapat banyak monumen di bahagian Gradec ini. Monumen pertama yang aku lawati ialah Lotrscak Tower, sebuah menara tinjau yang dibina untuk mempertahankan bahagian Gradec daripada serangan musuh pada zaman dahulu. Ianya dibina pada kurun ke-13. Di puncaknya terdapat sebuah meriam yang diletupkan setiap hari pada waktu tengah hari.

Funicular untuk ke bahagian Gradec, Zagreb, Croatia

Panorama kota Zagreb dari bahagian Gradec, Zagreb, Croatia

Lotrscak Tower, Zagreb, Croatia

Monumen seterusnya ialah St Catherine’s Church, gereja yang dibina pada kurun ke-17. Selepas itu, aku berjalan pula ke St Mark’s Church, gereja yang paling penting di kota Zagreb. Ianya terletak di St Mark’s Square. Gereja ini dibina pada kurun ke-13 & mempunyai rekaan bumbung yang sangat menarik. Berdekatan dengan gereja tersebut ialah Banski Dvori, sebuah bangunan lama yang dibina pada kurun ke-19. Pada zaman dahulu, ia merupakan kediaman bangsawan di sini. Selepas Croatia berada di bawah pentadbiran Republik Sosialis Yugoslavia, bangunan ini menjadi kediaman pentadbir Croatia. Apabila Croatia mencapai kemerdekaan, bangunan ini mula menjadi pusat pentadbiran kerajaan ini.

St Catherine’s Church, Zagreb, Croatia

St Mark’s Church, Zagreb, Croatia

Banski Dvori, Zagreb, Croatia

Selain itu, terdapat juga beberapa buah muzium yang terletak di bahagian Gradec ini seperti Croatian History Museum & Croatian Naïve Art Museum. Selepas puas berkelana di sekitar bahagian Gradec, aku kembali turun ke kaki bukit dengan menaiki funicular. Kemudian, aku berjalan kaki melalui beberapa buah bangunan yang tidak kurang pentingnya di kota Zagreb, iaitu Archaelogical Museum & Modern Gallery. Aku kurang pasti tentang sejarah bangunan-bangunan tersebut.

Archaelogical Museum, Zagreb, Croatia

Modern Gallery, Zagreb, Croatia

Lokasi seterusnya yang aku jejaki ialah Kralja Tomislava Square yang terletak berhampiran stesen keretapi Zagreb. Di dataran yang agak besar ini terdapat sebuah monumen yang aku tidak pasti tentang sejarahnya. Walau bagaimanapun, kawasan dataran ini juga adalah antara kawasan yang menjadi tumpuan utama penduduk tempatan. Selepas itu, aku berjalan jauh ke sebuah muzium yang bernama Mimara Museum yang menyimpan hasil-hasil lukisan pelukis-pelukis yang terkenal di dunia seperti Lorenzetti, Rafaello & Caravaggio. Lokasi seterusnya ialah Croatian National Theatre yang dibuka pada tahun 1895, sewaktu pemerintahan Empayar Austria-Hungary di kota ini.

Kralja Tomislava Square, Zagreb, Croatia

Stesen keretapi Zagreb, Croatia

Mimara Museum, Zagreb, Croatia

Croatian National Theatre, Zagreb, Croatia

Croatian National Theatre adalah lokasi terakhir yang aku lawati di bumi Zagreb. Aku seterusnya kembali ke hostel untuk berehat-rehat sementara menunggu malam. Sewaktu berada di dalam bilik dorm yang aku tumpangi, aku berbual-bual dengan 3 orang ahli dorm yang lain. Dua daripada mereka berasal dari Amerika Syarikat, sementara seorang lagi berasal dari Dublin, Ireland. Hahaha. Tak sangka pula aku dapat bertemu dengan orang Dublin. Mereka bertiga kemudiannya keluar meninggalkan aku keseorangan di dalam bilik tersebut. Aku pun kemudiannya melelapkan mata.

Apabila tiba waktu malam, aku pun mulai bangun. Selepas solat, aku keluar untuk mencari makanan. Aku menikmati makan malam di restoran MacDonald’s. Selepas makan, aku bersiar-siar menghirup udara malam kota Zagreb. Apabila sudah puas menghirup udara malam kota ini, aku pun kembali semula ke hostel untuk melelapkan mata.

Hari 6: 16 MEI 2008

Awal-awal pagi lebih kurang pukul 5.30 pagi, aku sudah pun membuka mata. Selepas selesai menunaikan kewajipan solat Subuh, membersihkan diri & sebagainya, aku terus berjalan menuju ke stesen keretapi Zagreb. Destinasi seterusnya dalam pengembaraan aku di bumi Balkan ialah Ljubljana, Slovenia. Keretapi yang aku naiki dari Zagreb mulai bertolak pada pukul 7.00 pagi. Perjalanan ke Ljubljana mengambil masa selama 2¼ jam.

Lebih kurang pukul 9.15 pagi, aku pun tiba di stesen keretapi Ljubljana. Setibanya aku di stesen keretapi tersebut, aku terus mencari lokasi hostel yang aku rujuk di dalam buku panduan aku. Agak susah juga untuk mencarinya kerana kedudukannya yang agak tersembunyi. Setelah puas mencari, akhirnya ketemu juga aku dengan hostel yang dicari. Selepas mendaftar masuk, aku pun meletakkan barang-barang aku di dalam bilik dorm di mana aku ditempatkan. Kemudian, aku pun memulakan pengembaraan aku di kota Ljubljana, Slovenia ini.

Slovenia adalah negara ketiga yang aku jejaki dalam pengembaraan aku di rantau Balkan. Negara ini disempadani oleh Itali di bahagian barat, Croatia di bahagian selatan & timur, Hungary di bahagian timur laut & Austria di bahagian utara. Bahagian barat dayanya pula adalah persisiran pantai yang menghadap Laut Adriatik. Negara ini adalah salah satu anggota Kesatuan Eropah & menggunakan matawang Euro. Penduduknya berjumlah 2,050,000 orang & bahasa kebangsaan mereka adalah Bahasa Slovene. Kaum etnik Slovene yang beragama Kristian Katolik adalah kaum etnik majoriti yang tinggal di negara ini, iaitu 83% daripada jumlah penduduknya. Yang selebihnya ialah kaum etnik Serb, Croat, Bosniak, Montenegrin & Macedonia. Sistem pentadbiran yang diamalkan di negara Slovenia adalah sistem pemerintahan Republik yang diketuai oleh Presiden & dibantu oleh Perdana Menteri.

Peta kedudukan Slovenia dalam Eropah

Peta Slovenia

Bendera Slovenia

Hampir separuh daripada negara ini dilitupi oleh hutan, menjadikannya negara ketiga di Eropah yang mempunyai simpanan hutan semulajadi yang terbesar, selepas Finland & Sweden. Disebabkan itu, ramai pelancong luar datang ke sini untuk menikmati keindahan alam semulajadi yang terdapat di sini.

Menurut sejarah, orang-orang Slav dari kaum etnik Slovene telah mula menetap di Slovenia mulai kurun ke-6 lagi. Mereka kemudiannya mengasaskan sebuah kerajaan yang diberi nama Carantania pada kurun ke-7. Tidak berapa lama kemudian, tanah mereka telah ditawan oleh kerajaan Bavaria & Frank. Pada waktu itulah ramai antara mereka mula memeluk ajaran Kristian Katolik. Tanah Slovenia ini kemudiannya diperintah oleh Empayar Holy Rom & kemudiannya oleh Empayar Austria-Hungary sehinggalah ke tahun 1918 apabila Empayar Austria-Hungary mengalami kekalahan dalam Perang Dunia Pertama.

Orang-orang dari kaum etnik Slovene ini kemudiannya bersatu dengan orang-orang dari kaum etnik Serb & Croat untuk menubuhkan kerajaan Yugoslavia. Sewaktu Perang Dunia Kedua tercetus, Slovenia telah dicerobohi oleh tentera Nazi Jerman, Itali & Hungary. Selepas tamat Perang Dunia Kedua, Slovenia kembali bersatu dengan Serbia & Croatia untuk membentuk Republik Sosialis Yugoslavia. Kerana ketidakpuasan hati dengan kelebihan kuasa yang dinikmati oleh orang-orang dari kaum etnik Serb di Belgrade, Slovenia akhirnya mengisytiharkan kemerdekaannya pada tahun 1991 dengan pertumpahan darah yang tidak begitu teruk.

Ljubljana terletak di titik pertemuan Sungai Ljubljanica & Sungai Sava. Ia merupakan ibu kota & juga bandar terbesar di dalam Slovenia. Ia terletak di tengah-tengah negara ini & mempunyai jumlah penduduk seramai 280,000 orang. Disebabkan kedudukan geografinya, Ljubljana merupakan pusat pertembungan kebudayaan Jerman, Latin & Slav pada suatu masa dahulu.

Peta kedudukan Ljubljana dalam Slovenia

Menurut sejarah, kota ini telah diduduki oleh orang-orang Veneti, Illyria & Celtic sebelum ia jatuh ke tangan Empayar Rom pada kurun pertama Masihi. Seterusnya, pada tahun 452, selepas kejatuhan Empayar Rom, kota ini diserang oleh tentera Han & Attila yang berasal dari Asia Tengah. Pada kurun ke-6, barulah orang-orang Slovene berpindah ke sini secara beramai-ramai. Seterusnya, pada kurun ke-9, kota ini jatuh pula ke tangan kerajaan Frank. Kemudiannya, pada tahun 1278, Ljubljana jatuh ke tangan pemerintahan Dinasti Habsburg yang memerintah Empayar Austria-Hungary. Antara tahun 1809 hingga 1813, kota ini berada di bawah pemerintahan Perancis pula yang pada waktu itu diketuai oleh Napoleon Bonaparte. Pada tahun 1813, Ljubljana kembali menjadi jajahan Empayar Austria-Hungary. Selepas kekalahan empayar tersebut dalam Perang Dunia Pertama, Ljubljana berada di bawah pemerintahan Slovenia yang kemudiannya bersatu dengan orang-orang Serb & Croat membentuk kerajaan Yugoslavia.

Sewaktu Perang Dunia Kedua, kota ini dicerobohi oleh tentera Fascisma Itali & kemudiannya oleh tentera Nazi Jerman. Selepas tamatnya perang tersebut, ia kembali berada di bawah pentadbiran Slovenia yang kemudiannya bergabung semula dengan Croatia & Serbia membentuk Republik Sosialis Yugoslavia. Selepas Slovenia mencapai kemerdekaan daripada republik itu, Ljubljana dijadikan ibu kota negara ini.

Lokasi pertama di Ljubljana yang aku kunjungi ialah Dragon Bridge, yang merupakan antara mercu tanda utama kota ini. Ia terletak berhampiran dengan sebuah dataran yang bernama Vodnik Square. Jambatan ini dibina merentangi Sungai Ljubljanica. Nama asalnya ialah Jubilee Bridge of the Emperor Franz Josef I. Akan tetapi, namanya kemudian ditukar menjadi Dragon Bridge kerana terdapatnya 4 buah patung naga di keempat-empat penjurunya. Naga-naga tersebut terdapat dalam kisah lagenda penduduk tempatan. Dragon Bridge ini mula dibina pada awal kurun ke-20 bagi menggantikan jambatan kayu yang telah roboh pada tahun 1895 akibat kejadian gempa bumi. Ia dibina sewaktu pemerintahan Maharaja Austria-Hungary yang bernama Franz Josef I, bersempena dengan ulangtahun ke-40 pemerintahannya.

Kerja-kerja pembinaan Dragon Bridge siap pada tahun 1901. Pada tahun 1985, jambatan ini diubahsuai bentuknya & pada tahun 2001, ulangtahun ke-100 pembinaan jambatan ini diraikan oleh penduduk tempatan. Dragon Bridge adalah antara jambatan yang tercantik di bumi Slovenia. Ia merupakan jambatan konkrit yang pertama dibina di Ljubljana & juga antara yang terawal di benua Eropah. Teknologi pembinaannya menjadi perhatian seluruh dunia.

Sungai Ljubljanica, Ljubljana, Slovenia

Dragon Bridge, Ljubljana, Slovenia

Selepas bergambar dengan Dragon Bridge, aku melintasinya untuk ke Vodnik Square. Dataran ini dinamakan bersempena dengan nama Valentin Vodnik, seorang paderi, jurnalis & sasterawan yang hidup sewaktu era Reformasi di benua Eropah. Di tengah-tengah dataran ini terdapat patungnya yang dibina pada tahun 1889. Pada zaman dahulu, terdapat sebuah sekolah di atas tapak Vlodnik Square ini. Walau bagaimanapun, kejadian gempa bumi yang berlaku pada tahun 1895 telah merobohkan sekolah tersebut. Pada masa kini, kawasan ini dijadikan kawasan pasar yang dipenuhi oleh penduduk tempatan pada waktu pagi.

Vodnik Square, Ljubljana, Slovenia

Di kawasan Vodnik Square ini juga terdapat sederetan kedai yang mempunyai senibina yang unik yang terletak di pinggiran Sungai Lubljanica. Deretan kedai tersebut diberi nama Plecnik Colonnade. Ianya dibangunkan oleh tokoh arkitek tempatan yang banyak berjasa, iaitu Joze Plecnik. Terdapat pelbagai jenis barang dijual di kedai-kedai tersebut, terutamanya barangan berunsur makanan. Aku membeli beberapa jenis roti untuk dijadikan alas perut.

Plecnik Colonnade, Ljubljana, Slovenia

Selepas itu, aku menuju ke Ljubljana Castle yang terletak di atas puncak sebuah bukit yang diberi nama Castle Hill. Untuk ke istana tersebut, aku menaiki funikular. Stesen funikular tersebut terletak berhampiran dengan pasar di Vodnik Square. Setibanya aku di Ljubljana Castle, aku pun memulakan penjelajahan mengelilingi istana ini. Kewujudan istana ini telah disebut pada tahun 1144, di mana ianya merupakan kediaman pembesar orang-orang Carinthian. Pada kurun ke-15, ianya diperbesarkan dengan pembinaan benteng pertahanan yang lengkap berserta dengan menara pada pintu masuknya. Sebuah jambatan juga turut dibina di pintu masuk istana ini. Kemudian, pada kurun ke-16 & ke-17, beberapa lagi tambahan dibuat.

Walau bagaimanapun, lama-kelamaan istana ini mulai hilang kepentingannya. Pada kurun ke-19, ianya dijadikan sebagai penjara & pusat tahanan tentera. Ini menjadikan Ljubljana Castle ini semakin hilang popularitinya di kalangan penduduk tempatan. Kemudian, pada tahun 1905, istana ini diserahkan kepada majlis perbandaran & dijadikan pejabat mereka sehinggalah ke tahun 1960 apabila usaha untuk membaik pulih istana ini mula dijalankan. Kerja membaik pulih hanya siap sepenuhnya pada tahun 1995.

Istana ini pada masa kini sering dijadikan lokasi bergambar bagi pasangan pengantin yang baru berkahwin & juga lokasi majlis-majlis kebudayaan. Pada tahun 2006, landasan funicular mulai dibina & pada tahun 2007, barulah ianya dirasmikan & memulakan servisnya. Istana tersebut agak besar keluasannya. Dari atasnya, aku dapat menikmati panorama kota Ljubljana yang indah, lagi saujana mata memandang. Cantik sekali. Aku menghabiskan masa yang agak lama di Ljubljana Castle. Apabila sudah puas, aku pun turun semula ke kaki bukit dengan menaiki funikular.

Funikular untuk ke Ljubljana Castle, Ljubljana, Slovenia

Ljubljana Castle, Ljubljana, Slovenia

Panorama kota Ljubljana dari Ljubljana Castle, Ljubljana, Slovenia

Aku kemudiannya meneruskan langkah ke St Nicholas Cathedral atau turut dikenali dengan nama Ljubljana Cathedral. Gereja berkubah hijau & mempunyai menara berkembar ini terletak di kawasan Vodnik Square, tidak jauh dari pasar. Gereja yang asal dipercayai dibina di atas tapak gereja ini pada tahun 1262. Beberapa kejadian kebakaran telah memusnahkan gereja tersebut. Akhirnya, antara tahun 1701 & 1706, gereja yang baru dibina & ianya kekal kukuh sehingga ke hari ini. Beberapa penambahan telah dibuat pada pertengahan kurun ke-20.

St Nicholas Cathedral, Ljubljana, Slovenia

Berdekatan dengan St Nicholas Cathedral, terdapat sebuah monumen air pancut yang diberi nama Robba Fountain. Ianya terletak di sebuah dataran kecil bernama Town Square. Walau bagaimanapun, Robba Fountain yang dilihat pada masa kini hanyalah klon daripada monumen yang asal kerana monumen yang asal telah diperbaiki & dipindahkan ke National Gallery pada tahun 2006. Robba Fountain yang asal direka oleh seorang pembuat patung berbangsa Itali yang bernama Francesco Robba antara tahun 1743 & 1751. Ianya diinspirasikan daripada Bernini Fountain yang terletak di Rom, Itali.

Robba Fountain, Ljubljana, Slovenia

Berhadapan dengan Robba Fountain, terletak sebuah bangunan, iaitu Ljubljana Town Hall. Bangunan ini dibina pada tahun 1584. Kemudiannya, antara tahun 1717 & 1719, ianya telah diubahsuai. Sewaktu dekad 1920-an, sebuah monumen yang didedikasikan kepada Raja Yugoslavia yang pertama, iaitu Peter I telah didirikan di hadapan bangunan Town Hall ini. Namun, monumen tersebut telah dihancurkan sewaktu penawanan kota ini oleh tentera Fascisma Itali ketika Perang Dunia Kedua.

Ljubljana Town Hall, Ljubljana, Slovenia

Seterusnya, aku berjalan menuju ke sebuah jambatan berdekatan yang merentangi Sungai Ljubljanica yang diberi nama Triple Bridge. Ia adalah jambatan yang paling unik sekali yang pernah aku jumpa. Ini kerana jambatan ini terdiri daripada 3 buah jambatan yang dibina sebelah menyebelah. Jambatan ini merupakan satu lagi mercu tanda utama kota Ljubljana. Menurut sejarah, terdapat sebuah jambatan kayu dibina di lokasi ini pada tahun 1280. Jambatan tersebut kemudiannya digantikan dengan jambatan baru yang dibina pada tahun 1842 oleh seorang arkitek Itali. Jambatan baru tersebut diberi nama Franz’s Bridge, bersempena dengan nama Maharaja Austria-Hungary yang bernama Franz Karl. Seterusnya, pada tahun 1929, arkitek tempatan yang terkenal, iaitu Joze Plecnik telah menambah 2 buah lagi jambatan baru bersebelahan dengan Franz’s Bridge tersebut. Ketiga-tiga jambatan ini pun kemudiannya digelar Triple Bridge. Jambatan-jambatan tersebut dirasmikan pada tahun 1932.

Sungai Ljubljanica, Ljubljana, Slovenia

Triple Bridge, Ljubljana, Slovenia

Kawasan sekitar Triple Bridge, Ljubljana, Slovenia

Selepas bergambar dengan Triple Bridge yang unik itu, aku menuju ke dataran kecil yang terletak berhampiran dengannya. Nama dataran tersebut ialah Preseren Square. Di kawasan dataran ini terdapat sebuah ukiran patung sasterawan negara Slovenia yang bernama France Preseren. Tidak jauh darinya, terletak sebuah gereja besar yang diberi nama Franciscan Church of the Annunciation. Gereja ini dibina antara tahun 1646 & 1660 & merupakan antara gereja yang terpenting di kota Ljubljana.

Ukiran patung France Preseren, Ljubljana, Slovenia

Franciscan Church of the Annunciation, Ljubljana, Slovenia

Aku kemudiannya meneruskan perjalanan aku ke National Gallery of Slovenia. Bangunan ini dibina pada tahun 1896 sewaktu pentadbiran Datuk Bandar yang bernama Ivan Hribar. Pelbagai upacara rasmi dilakukan di dalamnya sewaktu kota ini di bawah pentadbiran Datuk Bandar tersebut. Namun, pada tahun 1918, selepas tamatnya Perang Dunia Pertama, bangunan ini mula berfungsi sebagai National Gallery yang mempamerkan hasil-hasil kesenian penggiat-penggiat seni yang terkenal.

National Gallery of Slovenia, Ljubljana, Slovenia

Seterusnya, aku mengatur langkah ke runtuhan Roman Wall yang terletak agak jauh di pinggir bandar. Runtuhan tersebut adalah antara tinggalan Empayar Rom di kota Ljubljana. Ianya adalah sebuah benteng pertahanan yang telah hancur hampir keseluruhannya. Roman Wall ini dipercayai dibina sekitar tahun 14 M ketika Ljubljana berada di bawah pemerintahan empayar tersebut. Lebarnya ialah 2.4 meter & tingginya pula ialah 6 hingga 8 meter. Pada tahun 1930, arkitek tempatan yang terkenal, iaitu Joze Plecnik telah menambah piramid yang diperbuat daripada batu yang diletakkan di atas satu seksyen pada Roman Wall tersebut.

Runtuhan Roman Wall, Ljubljana, Slovenia

Selepas itu, aku bergerak menuju ke National & University Library yang merupakan antara institusi pengajian & kebudayaan yang terpenting di negara Slovenia. Bangunan yang turut direka oleh Joze Plecnik ini siap dibina pada tahun 1941 & dianggap antara hasil senibina Joze Plecnik yang terunggul.

National & University Library, Ljubljana, Slovenia

Aku kemudiannya kembali semula ke kawasan Triple Bridge untuk bersiar-siar di sekitar kawasan tersebut. Sejam sebelum matahari terbenam, aku kembali ke hostel untuk berehat-rehat. Apabila malam sudah tiba, aku pun keluar semula untuk menikmati suasana malam di Ljubljana. Aku bergambar sekali lagi dengan beberapa monumen penting di sekitar bandar ini. Kebetulan, terdapat sebuah konsert yang sedang berlangsung di Preseren Square. Walaupun aku tidak mengenali artis-artis yang membuat persembahan, aku tetap terhibur mendengarnya. Sesudah itu, aku pun kembali semula ke hostel. Dalam perjalanan pulang ke hostel, aku singgah di sebuah restoran Cina untuk menikmati makan malam. Selepas itu, aku pun meneruskan perjalanan pulang ke hostel. Selepas solat, aku pun terus melelapkan mata.

Triple Bridge, Ljubljana, Slovenia

Konsert di Preseren Square, Ljubljana, Slovenia

Hari 7: 17 MEI 2008

Awal-awal pagi lagi aku sudah bangun untuk bersiap-siap. Ini kerana aku perlu menaiki keretapi seawal pukul 7.30 pagi untuk ke Budapest, Hungary. Lebih kurang pukul 7.00 pagi, aku pun melangkah keluar dari hostel menuju ke stesen keretapi Ljubljana. Setelah beberapa minit menunggu, keretapi yang dinantikan pun tiba & aku lantas masuk ke dalamnya. Aku menggunakan tiket pass Interrail. Perjalanan ke Budapest dari Ljubljana memakan masa lebih kurang 9 jam. Agak lama.

Aku mengisi masa 9 jam dalam keretapi tersebut dengan membaca novel ‘The Kite Runner’ yang baru sahaja aku beli sebelum aku memulakan pengembaraan aku di rantau Balkan. Novel hasil tulisan Khaled Hosseini ini benar-benar menyentuh hati aku. Khusyuk aku membacanya sehingga tidak menyedari tempoh masa 9 jam berlalu. Lebih kurang pukul 4.30 petang, aku pun tiba di stesen keretapi Budapest Deli. Aku seterusnya menaiki metro untuk ke hostel yang telah pun aku rujuk melalui buku panduan aku. Setelah menjumpai hostel tersebut, aku pun terus mendaftar masuk.

Selepas menunaikan solat, aku keluar untuk menikmati suasana petang di kota Budapest. Aku berjalan kaki menuju ke sekitar kawasan Chain Bridge, jambatan yang dibina merentangi Sungai Danube. Ia adalah jambatan yang paling utama & yang paling terkenal di kota ini. Ini sebenarnya adalah kali ketiga aku memijakkan kaki di kota Budapest. Disebabkan itulah aku mengetahui sedikit sebanyak selok-belok kota ini. Tujuan aku ke sini pada kali ini sebenarnya adalah sekadar sebagai persinggahan sebelum aku meneruskan perjalanan ke Bucharest, Romania. Ini disebabkan tiadanya perkhidmatan keretapi terus dari Ljubljana ke Bucharest. Jikalau ada pun, perjalanannya sudah pasti mengambil masa lebih daripada sehari. Hahaha. Aku tidak sanggup.

Peta perjalanan Ljubljana-Budapest-Bucharest dengan keretapi

Disebabkan ini adalah kali ketiga aku di Budapest, aku cuma menghabiskan masa aku di sekitar Chain Bridge sahaja. Aku menunggu sehingga malam menjelma untuk mengambil gambar bersama jambatan tersebut di waktu malam. Panoramanya memang indah sekali. Aku tidak pernah berasa jemu bergambar bersama Chain Bridge. Selain itu, aku juga sempat bergambar dengan bangunan Parlimen Hungary yang mempunyai senibina yang teramat menarik. Selepas puas bergambar, aku berjalan kembali semula ke hostel. Selepas solat, aku pun terus melelapkan mata.

Parlimen, Budapest, Hungary

Hari 8: 18 MEI 2008

Selepas membersihkan diri & menunaikan solat Subuh, aku terus mendaftar keluar dari hostel yang aku tumpangi & berjalan menuju ke stesen keretapi Budapest Keleti. Keretapi ke Bucharest, Romania bakal bertolak pada pukul 8.15 pagi. Keretapi tersebut sudah sedia ada di landasan. Lalu, aku terus masuk ke dalamnya. Tidak berapa lama kemudian, keretapi itu pun bergerak meninggalkan Budapest. Sedang aku duduk di dalam kabin berseorangan sambil menyambung membaca novel ‘The Kite Runner’, tiba-tiba datang seorang lelaki berbangsa Roma atau Gypsy duduk di kerusi di hadapan aku. Aku berasa kurang selesa kerana aku tahu bahawa orang-orang bangsa Roma ini ramai yang tidak berkelakuan baik.

Sedang aku asyik membaca, lelaki tersebut dengan selambanya memainkan lagu mp3 yang terdapat di dalam telefon bimbitnya dengan kuat sekali. Aku pada mulanya cuba bersabar. Namun, lama-kelamaan kesabaran aku hilang apabila lelaki tersebut memainkan lagu-lagu yang lain pula. Aku memintanya supaya berhenti memainkan lagu-lagu tersebut. Mujurlah dia memberi reaksi positif. Tidak berapa lama kemudian, dia keluar dari kabin & tidak kembali semula. Aku tidak pasti ke mana perginya lelaki itu. Apa-apa pun, aku gembira kerana aku kembali bersendirian. Dapatlah aku membaca novel ‘The Kite Runner’ dengan tenang.

Perjalanan dari Budapest ke Bucharest memakan masa lebih kurang 13½ jam. Jarak masa yang paling lama aku lalui dengan menaiki keretapi sepanjang hayat aku. Aku kurang pasti tentang harga tiketnya. Aku beruntung kerana aku menggunakan tiket pas Interrail. Ianya sangat-sangat menjimatkan. 13½ jam perjalanan dengan menaiki keretapi sememangnya teramat membosankan. Mujurlah aku ditemani oleh sebuah novel untuk dibaca. Kurang sedikit rasa bosan. Beratus-ratus muka surat berjaya aku habiskan sepanjang 13½ jam berada di dalam keretapi tersebut.

Akhirnya, lebih kurang pukul 10.45 malam waktu tempatan Romania yang awal sejam berbanding waktu tempatan Hungary, aku pun tiba di stesen keretapi Bucharest Nord. Penat rasanya duduk lama-lama di dalam keretapi. Setibanya aku di stesen keretapi tersebut, aku terus mengorak langkah mencari lokasi hostel yang sudah aku rujuk di dalam buku panduan. Apabila sudah jumpa lokasinya, aku terkejut kerana melihat kegelapan ruang dalaman hostel itu yang tidak berlampu. Aku bertanya kepada pemilik kedai di sebelah hostel tersebut. Walaupun orang itu tidak dapat berbahasa Inggeris dengan fasih, aku masih boleh memahami apa yang cuba disampaikannya. Menurut katanya, hostel tersebut sudah setahun ditutup. Alamak. Nampaknya, aku perlu mencari hostel lain. Buku panduan yang aku bawa sebenarnya adalah edisi lama. Mungkin pada tahun ianya diterbitkan hostel itu masih lagi beroperasi.

Lebih kurang 3 buah hostel telah aku jumpa dalam masa sejam berjalan-jalan di sekitar kawasan hostel yang telah ditutup tadi. Yang satu sudah penuh & yang satu lagi pula harganya terlampau mahal. Mujurlah hostel yang ketiga harganya agak berpatutan. Alhamdulillah. Aku berasa tersangat lega selepas lebih kurang sejam ke hulu ke hilir mencari hostel. Aku kemudiannya terus mendaftar masuk. Akan tetapi, menurut kata pekerja hostel tersebut, hostel tersebut sedang mengalami masalah bekalan air pada malam itu. Hanya air panas sahaja yang ada. Air sejuk tiada. Maka, aku pun terpaksalah tidur dengan badan yang melekit. Moga-moga masalah bekalan air itu dapat diselesaikan secepat mungkin agar aku dapat membersihkan diri pagi nanti.

Bersambung di SuMMeR 2008 (CRoaTia, BoSNia & HeRZeGoViNa, SLoVeNia, RoMaNia, BuLGaRia, MaCeDoNia, TuRKeY, iCeLaND, eNGLaND) (BHG II)

Nur Annies said...
This comment has been removed by the author.
Fahmi said...

Pergh! panjang betul entri tapi banyak informasi yg berguna dan menarik..bagus untuk dijadikan guide untuk travel ke negara Balkan ni..keep it up!

Alin said...

boleh saya tau bku apa yg di rujuk oleh saudara.saya juga brmnat utk m'kji balkan.terima ksh..